Mistet kronen på Seamaster, hvor kjøper jeg ny?

Medlem
10. des. 2010
Innlegg
21
Som topic sier, kronen på Seamasteren min er borte og jeg trenger ny..
Hvor kjøper man billigst?
Er dette noe som er enkelt å montere selv?

Når jeg ser inn i hullet hvor kronen var montert, så ser jeg en liten tapp, er det kun kronen jeg trenger, eller burde jeg kjøpe ny tapp også?

Når jeg åpnet lokket bak på klokken så står det 196 1501, 396 1501, kan jeg hente ut noen spennende informasjon fra dette?

scaled.php
 
Hvilken Seamaster er dette ? :???:

Post gjerne flere bilder av skiven osv..

Har du vært hos en Omega forhandler og hørt der ?
 
Tror nok jeg ville fått en urmaker som kjenner til Omega til å sette på ny krone. Du må mest sannsynlig av med baklokket, løsne akurat passe på en liten sett-skrue for å få ut tappen, løsner du litt for mye kolapser hele mekanismen på andre siden og du har plutserlig et mye større problem.
 
eazy123:
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?301-Ny-klokke
Her er litt flere bilder fra før jeg byttet rem, nå har jeg en blå gummirem som du ser av bildet over.
Når jeg har tatt av baklokket så står det under:
Acier Inoxyable
Fab Suisse
Swiss Made

196 1503
396 1503

Noe mer en det vet jeg ikke om klokken.
Fikk den av en venn av meg mot at jeg lovte å aldri fortelle hva det kostet å fikse den. (bytte batteri).
Han mente han hadde brukt nok penger på den, og skulle opprinnelig kaste den. :eek:

rattytdr:
Jeg tror ikke jeg har noen Omega forhandler i nærheten..
Vil en vanlig urmaker også kunne gjøre jobben?
(Det blir vel kanskje som å spørre om en snekker kan bygge ett hus?)

De kronene jeg har funnet på Ebay og div nettsider har kostet fra 30 til 100usd.. Hvilken pris burde man forvente hos en urmaker?
 
Hvor bor du? Så kan vi finne nærmeste egnede urmaker :)

De fleste urmakere med litt peiling kan bytte krone på en Seamaster.
 
Otto frei har masse omega deler. Om du har en urmaker i byen skal dette være problemfritt!
Om du kun har bjørklund så sliter du heller litt :) "tappen" Som du refferer til er "stem`en", det er den som du stiller klokken med eller manuelt trekker opp med. Denne har utvendige gjenger mens kronen har innvendige gjenger. Så det er ikke noe hokkus pokkus. For å ta av "Stem`en" må man åpne "the keyless works" som det heter, dette gjøres enten ved en skrue rett vedsiden av hvor "stem`en" kommer inn i mekanismen eller ved en liten "trykk-tapp" som man skal trykke ned FORSIKTIG! skrur man skruen for mye opp eller presser for hardt på tappen vil "The keyless works" komme ute av plass og du vil ikke kunne feste "stem`en" igjen. Og skruen må ikke åpnes mer enn 1,5 runde om jeg ikke husker feil!(start med 1 runde)
 
Takk så mye!

Har kommet så langt på surfingen i dag at jeg tror klokken heter 2541.80.00.
(iflg ett nettsted var det den første James Bond Omega klokken, brukt i 1995 i GoldenEye).

Jeg lurer på å bestille nye visere samtidig, er det vanskelig å skifte?
 
Jeg lurer på å bestille nye visere samtidig, er det vanskelig å skifte?

Om man har rett verktøy er alt mulig, det vanskligste er når man skal ha på de nye. Presser man for hardt vil du utvide hullet i viseren og den vil dette av etter litt bruk. Bytting av visere ville jeg overlatt til en med erfaring.
 
Tror jeg kommer til å benytte urmaker for å skifte delene..

Kjøpte kronen og visere fra Otto frei, raske på levering var dem også.
Håper bare at urmakeren vil ta på seg jobben selv om jeg har med "medbragt".

men...

Jeg har kun kjøpt minutt og time visere, greier en urmaker å bytte de, samt sette på igjen den gamle sekundviseren?
 
Tror jeg kommer til å benytte urmaker for å skifte delene..

Kjøpte kronen og visere fra Otto frei, raske på levering var dem også.
Håper bare at urmakeren vil ta på seg jobben selv om jeg har med "medbragt".

men...

Jeg har kun kjøpt minutt og time visere, greier en urmaker å bytte de, samt sette på igjen den gamle sekundviseren?

Urmakeren tar sikkert på seg jobben så lenge du vil betale for den jobben han/hun gjør:) Skal heller ikke være noe problem å sette gammel sek.vissr på de nye viserne:)
 
Ikke meningen å stjele posten din TS, men jeg har mistet heliumventilen til min lignende Seamaster. Skulle vel bare være å skru på, skal det ikke ?

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt hos Ofrei ?
 
Jeg knakk av og måtte ha ny krone til min i titan for to år siden. Leverte til AD, kostet ikke stort, et par hundre kroner. Lever den inn du, best og billigst kan jeg tenke meg
 
Har nå vært hos lokale urmakeren og levert klokken,
vet ikke hva som var værst, at jeg kom inn døra 16.05 når butikker stenger kl 16.00, eller at jeg hadde "medbrakt".

Jeg åpnet med å vise problemene, samt å si ifra at jeg hadde medbrakte deler og spurte om dem kunne ta jobben å bytte dem?

Det skulle ikke være noe problem sa hun, og spurte samtidig ett par ganger om klokken var ekte..(?) for om det var fake ville hun ikke røre den, jeg responderte da at om den hadde vært fake hadde det vel vært større sannsynlighet for at jeg heller hadde kastet klokken og kjøpt meg en ny. Ihvertfall ikke kostet på meg originale omega-deler.

Hun lurte også fælt hvor jeg hadde greid å skaffe deler, for hun som urmaker hadde ikke engang tilgang til omega deler.
Jeg svarte da at jeg hadde kjøpt dem på nettet, og da responderte hun noe i den gata som gjorde at jeg følte meg kriminell der jeg stod..

Angret egentlig på hele greia og sa at det kanskje var bedre at jeg leverte klokken til en forhandler. Men da insisterte hun på å få prøve da.

Blir spennende å se om jeg må hente klokken tilbake i deler :)

Jeg håper ikke dette er standarden blant urmakere rundt om..
 
Hoho, i det dét spørsmålet hade dukket opp hadde jeg nok fort bare snudd og gått gitt. Dette er noe noen som er kvalifisert til å skru på klokken skal kunne finne ut av ganske greit på egenhånd.