Mitt första inlägg och min första AP

Medlem
3. nov. 2012
Sted
?
IMG_7327.JPG
IMG_7330.JPG
IMG_7332.JPG
IMG_7333.JPG
IMG_7357.JPG
IMG_7341.JPG
Hej TS,

Mitt första inlägg på detta trevliga forum som var med på att starta mitt intresse i 2010. Registrerade mig 2012 så nu är det på plats med att öppna ett paket som jag fick igår kväll. Hänger mest på Klocksnack.se men bor i Norge :)

Det finns många olika klocksamlare. Du har personen som älskar det mekaniska i urverket. Du har referens personen som måste ha en av varje sort helst två ibland även tre, Skrot nisse eller vintage som det kanske heter älskar mögel och slitna saker.

En vanlig samlare koncentrer sig ofta inom en gengre eller rentav bara på ett märke, serie etc etc listan är oändlig. Men jag faller alltid av någon konstig anledning på historien om klockan.

Alla känner till historien om Gerald Genta och Royal Oak så det är inget som jag skall berätta om igen. Men till min egna historia bakom detta köpet är kort och intensivt. Började att jag tog kontakt på en AP 15300st som låg ute på Klocksnack super fin. Skulle ta mig en funderare och göra lite research blev konklusionen. Av någon märklig anledning fick jag upp ref 15703ST istället för 15300st när jag sökte och jag var hooked.

Hittade med en gång en NOS 2010 ifrån första batchen såld i Schweiz. Men det jag gillar med min Dykare är att man kan se det lite som en evolution ifrån Gentas ursprungliga vision om en sport stålis där man har tillfört jätte våfflor med wet dial och lite gummi på kronan av verket ordagrant! That's it! Vem fasiken gillar inte jätte våfflor och bara uttrycket wet dial låter ju sexigt utan att vara sexistisk av mig! Den nya refen 15710ST med safir baksida har inte wet dial och har en annan fasong på tavlan dvs dom tillverkas inte på samma sätt som originalet bör göras utan är stansade. Höll på att glömma dubbel lume kl12 det är viktigt!!!

Till sist detta är en Lyx ISO6425 dvs en riktig dykare med ett trevligt inhouse verk. Föredrar sluten baksida känns mer genuint men jag hade inte dött med safir heller och insyn.

Kvalité på finishingen hela vägen är vell en bra uppsumering för hela klockan vill jag säga!

Detta var i torsdags som AP planerna började men bestämde mig på söndagen och öppna paketet igår kväll i all hast varav taskiga bilder men sån får det vara ibland.

Har haft en IWC 3536, omega PO XL och Seiko PADI tidigare i år plus min Sub och en Panerai 233 som jag har kvar i samlingen. Har jag kanske börjat samla på Dykare ;)

Önskar alla en God Jul!

Milde himmel..... Hva er det som foregår på TS for tiden?? Jeg bøyer meg i støvet, og i all ydmykhet: Grattis svenske mannen!

• Liker
Reaksjoner: Xalle
Gratis mannen
Stort grattis själv till en Genta klassiker:)

Liker denne, grattis :)
Tack den är lätt och gilla ;)

Milde himmel..... Hva er det som foregår på TS for tiden?? Jeg bøyer meg i støvet, og i all ydmykhet: Grattis svenske mannen!
Tusen tack kul att den föll i smaken :)

Gratulerer med tøffing.:)
Tack tuffing är ett bra namn :)

Wow!! Grattis!
Tack jag har fortfarande Wow känslan kvar efter 24h och hoppas det sitter i en stund :)

Gratulerer med en meget eksklusiv og tøff dykker :)
Tack det är en Lyxig ISO6425 :)