Mitt første klokke kjøp på E-bay

Medlem
27. mai 2011
Innlegg
49
Etter x antall timer på e-bay etter leting av Seamaster så blir en sliten og da var det å hente seg noen øl før en tørker helt ut . Etter noen øl og tempen steg så ble letingen etter seamaster byttet ut med leting etter gamle klokker. Her var prisen noe helt annet og kom over noen eldre Ulysse Nardin klokker som så bra ut.

Falt spesielt for en eldre Ulysse som var nypolert, overhalt, ny reim og i tillegg var den automatisk for prisen til par kasser øl, Kupp som vi sier her på vestlandet:D. Selger lovet gull og grønne skoger så her måte en være rask før klokke kuppet ble oppdaget av andre:D:D. Etter noe få sek senere så var jeg eier av enda en klokke og fra arbeiderklasse hjem med to Ulysse i huset så måtte dette være bra:)

Klokken kom den, men ferie reise var på gang så klokken ble lagt bort til en kom hjem igjen. Etter ferien så var det tid til å se på den nye klokke juvelen som var kommet i hus. Klokken gikk den og tiden trenget justering så det ble utført. Ja, ja ny overhalt som selger sa at den var, men det må være poleringen han mente.
Når jeg justerte tiden så kjentes den løs ut innvendig og datoen henger når jeg justere på kronen så den var ikke helt frisk. Den røde sirkel på skiven som så litt tøff ut fra bilde på ebay (etter noen øl):) må ha blitt malt på etter den kom fra fra Mister Nardin når den var ny.

Klokken måtte åpnes for å se hvilken maskenist som var bak lokket og hoggjern og hammer måtte fram. Heldigvis var der stemplet med UN i lokket og selve urverket har også UN merke. Når en ser på den malte sirkelen så kan en ikke annet en le av dette og enda en ting som går på tabbe kvoten min, at det ser ut som det mangler noen skruer også må regnes som bagatel i det hele :smile::smile::smile::smile:

Her er noen bilder.

20.jpg
[/IMG]

21.jpg
[/IMG]

22.jpg
[/IMG]

23.jpg
[/IMG]

24.jpg
[/IMG]

25.jpg
[/IMG]

26.jpg
[/IMG]

27.jpg
[/IMG]

28.jpg
[/IMG]

29.jpg
[/IMG]

30.jpg
[/IMG]

31.jpg
[/IMG]

32.jpg
[/IMG]

Nå trenger jeg råd/ tips fra dere klokke kjennere.

- Hva vil en slik klokke være verd når den er i orden, dvs ser brukte ut, men er fin og fungere?
- Liker klokken jeg og lurer på å få den fikset opp. Hva pris kan vi snakke om?
- Hva med å sende den til Ulysse Nardin å få den fikset opp?

Ka tur dere gutter, er det verd å legge noen penger i denne eller????
 
Jeg ville tatt uret med ned til en urmaker. For meg ser dessverre urverket fake ut. Det likner iallefall ikke noe jeg har sett tidligere fra Ulysse Nardin. Det er også ekstreme mengder hår og støv i verket, noe som er et særdeles tydelig tegn på at uret ikke har blitt overhalt. Et bitte lite hår på spiralen kan få uret til å gå helt bananas.

Så hadde jeg vært deg ville jeg tatt uret med ned til nærmeste urmaker for å få sjekket ut klokka.

Mvh
Wonka
 
Hm, fake ja. Den tanken har nok vært innom, men så lenge det var UN merket på selve urverket så var der håp, trudde jeg.

Støv var der og den klokken har nok ikke vært overhalt i det siste:D Vis det skal være noe mening å bruke penger på denne så må skiven byttes ellers er det ikke noe vits.
 
Ekte røverkjøp du har kommet over her kan det virke som ;) Du får komme deg til en urmaker å sjekke ut hva det virkelig er du har fått hjem i stua! Er det evt en fake med fake urverk er det jo ikke mye håp vel..
 
dette er fake, tror ikke engang det er franken, leit det der, men det finnes tusenvis av glimrende ekte ur på ebay, så det bare å gå på med krum hals, det er flere nn deg som har lært på denne måten for å si det sånn
 
I morgen så går turen til lokal urmaker og så får han se på "juvelen" min ;). Hører jeg en rå latter bak forhenget så er det ingen tvil at jeg er blitt lurt, men da har noen fått seg en god latter :D.

Nå var jo prisen så lav at det ikke noe problem, men kipt er det uansett.

Oppfølging kommer..........
 
ebay

Jeg har selv gått livets skole når det gjelder klokkekjøp på ebay. Min lærdom kan oppsummeres med følgende ord: VÆR FORSIKTIG!

Ebay er et glimrende utgangspunkt hvis du er på jakt etter vintage ur. Utvalget er ekstremt bra. Desverre finnes det en del useriøse aktører. Det finnes også ryddige aktører som i sin tid har blitt lurt og videreselger et produkt de tror er ekte.

Før du kjøper et ur må du gjøre litt research. Dette gjelder spesielt vintage ur. Sjekk ut produktet mot anerkjente klokkeforum, søk på google, se på de andre urene i samme kategori, sjekk opp mot leverandøren om serienummer stemmer med selgers fakta hvis mulig.

Det finnes flere seriøse aktører som besitter mye kunnskap og som har flere gode referanser fra større klokkeforum bl.a. watchuseek.com. det kan hende at de har noe høyere pris, men da vet du i allefall at du får ekte vare.

I senere tid har jeg gjort noen supergode klokkekjøp på ebay. Det er et resultat av at jeg har blitt "lurt" noen ganger og i den anledning funnet ut at jeg SKAL sette meg inn i produktet jeg ser på før jeg kjøper det.

Ebay er en kynisk plass der naive godtroende mennesker risikerer å bli rundlurt. Selv om et produkt har mange "bud" betyr det ikke at det er mange kjøpere som er interessert, men det kan bety at selger har et nettverk med likesinnede som byr på hverandres varer for å øke prisen.

my 2 cents
 
e-bay er der mye rart og mye dritt også så helt enig med at en må være forsiktig. Jo mer en setter seg inn i en ting bedre mulighet for å gjøre gode kjøp. For meg så var kun inpuls kjøp så her var det null research:D:D.

I går var jeg innom min lokale urmaker og han lo da jeg fortalte historien bak klokken. Til den prisen jeg hadde betalte så var det fake jeg hadde kjøpt, mente han og smilte lurt når han åpnet baklokket på klokken.

Mens han kikket inn i klokken med sin lupe så ble han stille og etter kort tid så kikken han opp og sa at denne er ekte..........

Han fikk beholde klokken og skal gå over for å rense og justere klokken. Skruene som mangle skal inn, men den røde ringen på skiven trudde han at det var brukt rødt neglelakk. Vis han skulle fjerne den så vil han ødelegge skiven og det ville ikke bli fint i det hele tatt, så den blir. Få tak i brukt skive er nok ikke lett til denne klokken.

Får ny status etter de har renset klokken.