Modding av klokker

Medlem
6. nov. 2011
Hei

Mulig dette her er helt på trynet men jeg prøver...:p
Jeg har en klokke jeg kjøpte for lenge siden, og i ettertid har jeg jo sett at det er en seiko skx007 hommage. Da jeg kjøpte den var det hovedsakelig pga logoen (spesialutgave fra fabrikken). Vel, jeg er blitt glad i klokka, borsett fra at den er quartz og tikker! Nå er det ikke like godfølelse å ha et ur som tikker slik lenger...:oops:
Og jeg ønsker å få meg en seiko skx007 eller 009 en gang.
Så mitt spørsmål er, kan man slå to fluer i en smekk få inn et seikoverk eller bytte skiva på en seiko? :)

Mvh

Mishan

Meget kort svar her, kan komme tilbake til det i morgen:

Nei, ikke sett inn et originalverk i faken din.

Ja, du kan nok få byttet skiven din over til en ekte 007 dersom det er viktig for deg! Dersom indre og ytre Ø og plassering/størrelse på dato stemmer høvelig.

Redigert:
Meget kort svar her, kan komme tilbake til det i morgen:

Nei, ikke sett inn et originalverk i faken din.

Ja, du kan nok få byttet skiven din over til en ekte 007 dersom det er viktig for deg! Dersom indre og ytre Ø og plassering/størrelse på dato stemmer høvelig.

Forstår poenget ditt, men det er fler her som fjerner alt som skulle tilsi at det var seiko bak. ;)

( men IMHO bør du kjøre faken gjennom en kompostkvern og skaffe deg en 007) :p

Så har du meg på andre siden av gjerdet; alt er lov med dine egne klokker ;).

Akkurat hva jeg mente. Så lenge jeg vet hva som er på innsiden og min egen sammensetning. Seiko sxk skal jeg ha en gang. ;) Tenkte det hadde vært litt gøy for min egen del å ha et litt personlig preg på klokka. Det er ikke snakk om en fake, det er snakk om en godkjent fabrikk som får verkene fra citizen. ;)

Kan til og med være morsomt prosjekt for deg selv dette her. Enkle verktøy du får billig på verdensveven som er nødvendig :).

Kan til og med være morsomt prosjekt for deg selv dette her. Enkle verktøy du får billig på verdensveven som er nødvendig :).

Akkurat det jeg tenkte på om det kunne vært et lite prosjekt. ;) Har noen noe bra tips på eventuelle bøker utstyr o.l. Vet det er en del å få tak i på f.eks esslinger og ofrei. Har ikke helt peil på hva. :p
Jeg liker håndarbeid hehehe! :D

Jeg er fullstendig enig i at alt er lov med egne klokker Christian, men jeg mener at det er en dårlig idé å sette et originalverk i et fake ur. Jeg tolker det som at trådstarter ikke har gjort noe lignende før, så da er mitt velmente råd ut fra egen erfaring å droppe den tanken ;) Det er flere grunner til at dette ikke er en god kurs å sette ut på: En kasse er (i 99% av tilfellene) bygget for å passe et bestemt verk. Da skal kassens indre diameter være riktig, enten for riktig fit med en gang, eller med en spacer. Indre høyde skal være riktig. Indre diameter på hullet til stem skal være riktig. Stemet må ende like langt fra kassen med begge verk (så her må verkene ha samme dim og stemlengde/ulik stemlengde med tilsvarende ulik dim/ulike men spesialtilpasset stem). Kronens indre diameter må samsvare med hylsen (?) den skal sitte over, og gjengene på kronen og kassen må samsvare.

Videre er kopier gjerne ganske enkle og lite vannsikre. Så setter du inn et originalverk og har den med på dykketur i badekaret, så er faren betydelig større for at noe kjipt skjer enn når det sitter i den riktige kassen med gode o-ringer og korrekt forseglet glass.

Derimot er sjansen for at du kan få satt over skiven som du liker i en 007/009 er ganske stor! ;) Plukk opp en greit brukt en for en rimelig penge!

Takk for svar. Var noe i den duren der jeg tenkte.:) Selv om den jeg i utgangspunktet har er 20atm ser jeg også at det er mest logisk å sette inn ny skive i en godt brukt 007/009;)

Sent from my LT15i using Tapatalk

Ehr rent teknisk snakker vi vel ikke om en fake så mye som en "Hommage" - forskjellen her kan være minimal, men det står ikke "Seiko" på skiven slik jeg har forstått det.

Det er derfor muligens noe bastant å si at den ikke har den ratingen den hevder å ha ;)

Påstår strengt tatt ikke at den ikke stemmer, sier bare at jeg ikke ville stolt på den :) De som piratkopierer klokker har neppe store sperrene for å trykke en hvilken som helst WR som matcher den originale på skiven. Selvfølgelig finnes det skremmende velproduserte fakes hvor dette aspektet er ivaretatt, men man har jo gjerne en magefølelse ut fra pris. Nå er også 007 ratet som divers 200, som vel er noe annet enn wr 200 om jeg ikke tar fullstendig feil (rett meg gjerne her!).

Redigert:
Vel vel, vi vet vite om hva det egentlig er snakk om her, sånn egentlig :).

Du har forøvrig helt rett ang WR200 og Divers 200 - sistnevnte er vesentlig strengere og følger vel en ISO standard.