Moderne dykker

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
815
Sted
Oslo
Hei!

Hvis man leker seg med å se etter ny klokke, selvsagt helt teoretisk. Og har følgende ønsker, hva finnes av snacks da?
  • Moderne, dvs ikke homage til Sumbariner, Seamaster Ploprof eller andre klassikere.
  • Ikke "vintage", ny eller gammel.
  • Stå på egne bein, ikke låne fra noen andre eller brukt "generisk"
  • Trenger ikke utrolig masse dybderating, heliumsventil eller andre overdrivelser. Skal brukes som klokke til bading og annet, helt teoretisk.
  • Teoretisk kunne kjøpes av lønnsmottager, gjerne brukt.
  • Kan være microbrand
Jeg ser for meg bla. Tudor Pelagos, Sinn av ulike modeller, her har jeg liten til null oversikt, men la oss si EZM3. Seiko MM300. Men der omtrent butter det litt for meg. Er det noen stilige dykkere som står på egne bein der ute?

Og så trenger den ikke være diger heller, selvsagt helt teoretisk.

Lars Birger

Redigert inn "Ikke vintage" i ettertid
 
Redigert:
Tudor Pelagos er et godt valg. Tudor har også den spennende serien Black Bay.
Hva med Doxa (det er ingen homage):
1000tpro.png

Halios:
gallery-1474385421-halios-dive-watch.jpg
 
Synes Seiko Transocean oppfyller det meste også. Er ikke rip-off av noe(?), fåes fra Seiya til rundt 10k, og ser stunning ut i blått, i hvert fall. Finnes vel minst en av dem her inne? Bilde rappet skamløst fra Seiya.

S-SBDC047_a_1024x1024.jpg
 
Jeg slår et slag for denne, Orient Saturation Diver. Ikke noe føss, kun et trehånds dykkerur(med gangreserveindikator i tillegg), sykt god lume, god lesbarhet på både skive og bezel, inhouse urverk med hack og wind, og sist, men ikke minst - en pris som slår knockout på det meste ellers.

Glemte en ting.. Den er bygget som en tanks.
image.jpeg
 
Redigert:
Her har du helt klart en moderne tolkning av dykker-ur - for fri-dykkere som driver teknikken apnea. Snodig nok kun 200 meter WR...verdensrekorden i NLT er dypere enn det!

DAVOSA Apnea Diver AUTO 01.jpg
 
Takk for innspillene.
Jeg må dessverre skyte ned Doxa, Tudor Black Bay og Halios med at de ikke "er moderne" men peker bakover. selv om de riktig nok ikke er homage. Seiko Trancocean treffer på mange punkter, og fremstår riktig lekker. Davosa må sies å være spesiell.

Ellers ser det ut som om Sinn EZM 3 på bruktmarkedet er veldig fristende. Det er solgt et par her for 10 og 8,5 tusen. Noe som kan gjøre en helt hypotetisk tenking til noe mer reelt. (send en PM om du har :) )

Men er det flere som kan by på eksempler på "moderne" dykker, så kom igjen.

vennlig hilsen
Lars Birger
 
Overrasket over at ikke Seiko SKX009 har blitt nevnt . Masse for pengene, moderne, passe stor (41mm), dag/dato, fin på lenke, rem, nato, gummi, og ikke minst: den er pepsi!

skx009k2_5_2_1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Ellers ser det ut som om Sinn EZM 3 på bruktmarkedet er veldig fristende. Det er solgt et par her for 10 og 8,5 tusen. Noe som kan gjøre en helt hypotetisk tenking til noe mer reelt. (send en PM om du har :) )

Du har vel fasiten her. En klokke jeg har hatt to ganger, og en på alle måter ypperlig klokke. Ca. 16.000 ny med lenke, 14.000 på silikon. Blir smak og behag, men jeg ville valgt silikon (og NATO).
 
Hei alle samme!

Etter ca åtte måneder i tenkeboksen ble det en Sinn EZM 3 brukt fra forumet.
Jeg har hatt den helt siden klokka 13 i går, og er fortsatt fornøyd :)

Den virker veldig solid, som alle Sinn jeg har plukket på. Den matte overflaten passer smaken min bra, skiva har passe mye detaljer på dykkerutgaven. Fliegerutgaven er litt tom. Så heldigvis har jeg dykkervarianten. Det er litt slakk i bezel, men fine klikk og den virker ikke som om den skal flytte seg ved et uhell. Til og med lenka er mer komfortabel enn den samme lenka når jeg hadde den på Sinn 103. Og destrokrona er jo ganske tøff.

Lars Birger
 
Gratulerer med nytt @Larsnie ;)

Men tråden kan leve videre.

Moderne dykker sier du? Hvordan kommer man utenom nyeste utgave av Omega Seamaster Planet Ocean?

Keramisk bezel, keramisk skive, antimagnetisk urverk (15 000gauss) , lovpriset inhouse urverk (METAS sertifisert)
600m WR

Den er moderne, men er selvfølgelig tro mot sine aner

Kommer i 39,5mm og 43,5mm utgave

En vinner hos meg ;)

IMG_6579.jpg
 
Man kommer utenom den med å aldri ha hørt om at den finnes i annet enn 43-44 mm. en sånn i 38, mm kunne vært farlig.

Lars Birger
 
Den har da alltid blitt levert i 42mm utgave ;)

Men nå er det 39,5 og 43,5 som gjelde

Man kommer utenom den med å aldri ha hørt om at den finnes i annet enn 43-44 mm. en sånn i 38, mm kunne vært farlig.

Lars Birger