Moms i EU

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Er vel rimelig sikker på at dette ikke er tilfellet, men ble plutselig litt undrende her jeg satt.
Kan sikkert google meg frem, men tenkte jeg skulle høre om noen her har erfaring. Er det moms (evt andre avgifter) ved klokkeinnkjøp innad i EU?

La oss si at jeg har en adresse i Sverige og kjøper en klokke fra Tyskland som sendes med post/bud. Vil dette utløse momskrav?

EU er jo et fritt og åpent market, så det er ikke toll, moms eller andre gebyrer på varer mellom landene.

Dog med noen små unntak, som f.eks. for alkohol osv.. og sikkert kulturminnegjenstander o.l. :)

Edit: Bare for å klargjøre. I EU betaler man salgsskatt én gang, og da til landet hvor selger er.

Takk for det!

Ja, det er jo egentlig opplagt - men nå begynte hjernen og henge etter her:)

Jeg bor for tiden i Danmark, og har ved flere anledninger kjøpt varer fra Tyskland og GB uten å betale noen form for avgifter

Forøvrig er dette en klokke som (hvis det blir aktuelt) kun skal brukes på hytta i Sverige;)

Som DJM sier: Du betaler mva en gang, uansett hvilket EU-land du handler i. Det betyr at en klokke kjøpt fra Tyskland ikke belastes med mva om den leveres i Sverige. Men det betyr selvsagt også at du ikke kan trekke av mva heller. Skal du få igjen mva må du kunne dokumentere at klokken føres ut av EU, slik at det oppstår plikt til å betale mva i et annet land.