Montblanc World timer. Hva mener sonen?

Du har bastante meninger @Hammerfjord og det respekterer jeg. Frederique Constant er et ungt selskap, dannet i 1988 om jeg ikke husker feil. De har gjort mye riktig og er vel fremdeles drevet av det nederlandske paret Peter Constant Stas and Aletta Frederique Stas-Bax. De har klart å lage seg en nisje i markedet som man kan kalle prisgunstige luksusklokker. Den world-timeren er selvfølgelig flott og med in-house verk er prisen utrolig lav. Eneste problemet for meg er det store datohjulet kl. 6. som skjuler noen av tidssonene.
Når det gjelder Montblanc forbinder jeg dem, som deg med penner. Imidlertid må vel et firma ha lov å skifte retning? Da de ansatte Jerome Lambert, en av dem som gjorde Jaeger LeCoultre til det de er i dag, skiftet de kurs og satser nå enormt på klokker. Skal vi avskrive dem som klokkeprodusert fordi de ikke har 250 år bak seg som dette?
De satset på klokkeproduksjon for å tjene mer penger, men det er tross alt profitt som driver alle produsentene. At de eies av Richemont er vel ikke så negativt, det samme gjelder A. Lange & Söhne.
Poenget mitt er ikke å sette FC og Montblanc opp mot hverandre. Ingen av disse vil noensinne komme opp i samme klassen som de store, men de vil være et alternativ til de som ikke ønsker å betale så mye for et armbåndsur.

Du må ikke misforstå meg der @Celter.
Ja, de får lov til å skifte retning fra pen til klokke. Det jeg mener er at de bruker sin tidligere pen/perfumer status til å praktiserer priser som er ikke fortjent på klokker med ETA urverk. Chanel og Bulgari gjørte det også...
Og mange andre har gjort det på en annen måte: Bla Tag.H og Breitling.
Men la oss si det sånn at i enden, disse siste 2 nevnet , har tapt på det fordi de melket ETA kuen for lenge.
Ingenting galt i å bli i en gruppe som Richemont: Men da hvorfor bruke ETA når man har "råd i massevis" til å utvikle seg in-house? Hvorfor så mye Superduper komplikasjoner på "utilgjengelige" klokker når man kan ikke en gang komme med et in-house urverk basis som kunne brukes til en helt ny klokke kolleksjon i sted av å bruke ETA/Sellita?
Ja fordi Montblanc sin siste strategi har vært å lage billigere "kopier" av kjente klokker som stemmer fra de storre produsenter: Billigere først og fremst på grunn av billigere urverk( som sier Hodinkee...Hohoho)
Da de bruker ETA/Sellita urverk for å "oppnå" lave priser: Men trenger de det?
Nei, det kunne produsere 100% in-house til samme priser som FC/Alpina. Men da med mindre fortjeneste.
I sted av det, vil Montblanc holde på sin "status" i luksuriøst segment med høyere priser og melke ETA/Sellita kuen.
For dette, kunden må betale: Fordi høye priser er videre tilkoblet til status og det motsatt igjen.
FC/Alpina har ikke noe å spille på status i det luksuriøst segment. De er litt som Damasko.
Og de har ingen gruppe som kan støtte dem med M$.
Da må disse selskaper ro hardere i sin egen båt for å få det til: Det har jeg respekt for.
Heldigvis er klokkemarkedet ikke bare fuzz og status bygget på delvis kunstige fjeller: Det fins også små selskaper som jobber hardt for å oppnå respekt.
Liker du bedre Montblanc sin tallskive/kasse enn FC/Alpina sine, blir det å koste deg litt ekstra...
For min del, støtter jeg ikke noen varemerke som Montblanc og spesielt på grunn av prisene de praktiserer: Sine luksus Sellita/Eta hybrider kan de selge til andre.
Men jeg trenger heller ingen Worldtimer.
Alt av det der er mine meninger og mine meninger bare.

Redigert:
Skriver kort og uten å begrunne godt da jeg er på tlf og på ferie. Jeg har helt inntil de siste par uker sett på Mont Blanc som et pennemerke som lager klokker. Fra 1997? Nylig, helt nylig har lest meg opp. Ved hjelp av Minerva oppkjøp mener jeg i dag at de faktisk lager "mirakler". Et lite dypdykk i deres kompliserte ur og jeg er sikker på at hadde det stått pp, ap, vc og så videre (dere skjønner tegningen ☺) så tror jeg klokkeverdenen hadde gått mann av huse... Skulle lagt inn litt bilder og linker men... Dette kjenner jeg at jeg faktisk skriver litt motvillig men fikk et snev av "rettferdighet" over meg ☺☺☺