Flotte bilder, av en flott "bakside" fra PP
Hyggelig at du deler denne kunsten med oss
Utrolig flotte bilder av urverket der Moore. Takk for at du tar deg tid og ikke minst for at du deler med oss andre innsatte.
Fortsatt god helg.
Ufattelig vakkert, Moore! DEu har jammen plukket dine "rosiner" på øverste hylle
Vedr ALSen, hva/hvorfor har den en såpass stor "plate" som dekker over mye av urverket? Er den manuell? Beklager mine Lange-n00b-spørsmål
Stor takk, alle!
Det er selvsagt bare hyggelig å dele litt bilder og inntrykk. Flere vil komme om tid og fotomotivasjon melder seg.
Forøvrig meget relevant spørsmål, mikkemus23
- da baksiden er en viktig og unik del av A. Lange & Söhnes historie som manufaktur.
A. Lange & Söhne baserer seg på ”State of the art tradition”, hvilket er beskrivende for både idé og konsept bak anvendelsen av nettopp denne utformingen av baksiden til uret. Mer om det nedenfor.
Baksiden på denne Grand Lange 1 – som for en rekke av deres øvrige modeller - er bedre kjent som ”the three quarter plate”. For så vidt logisk nok, sett i forhold til sin størrelse, men konstruksjonen har først og fremst en viktig funksjonell betydning.
"The three quarter plate" ble konstruert av Ferdinand A. Lange i 1864 og anvendt i lommeurproduksjonen, lenge før armbåndsurenes tid. Skiven/disken var imidlertid så nyttig og funksjonell, at den også ble tatt i bruk i produksjonen av armbåndsur. Siden 1864 har "the three quarter plate" vært et karakteristisk og helt særegent element i urmakertradisjonene fra Glashütte. Hvilket betød at også Glashütte Original tok samme teknikk i bruk på deler av sine ur.
"The three quarter plate" er kort sagt konstruert for å skape økt stabilitet for urverket (hvilket var meget relevant for lommeurene). I prinsippet bidrar den til færre overganger og sårbare festepunkter i urverket, der skiven monteres på fester som støtter og beskytter urverket. Å montere en "three quarter plate" krever ekstrem presisjon hos den enkelte urmaker, og er en meget tidkrevende prosess. I tillegg bidrar den til at urverket blir mindre utsatt for tilsmussing.
Dette forklarer hvorfor A. Lange & Söhne har hatt konseptet i kontinuerlig bruk siden 1864; - dens hensiktsmessighet og høye funksjonalitet.
Det ligger med andre ord både ”state of the art” og ”tradition” bak A. Lange & Söhnes unike ”three quarter plate”.
For øvrig er skiven unik på flere måter.
ALS benytter ”German silver” som hovedmateriale på skiven, noe som ikke er ”sølv” i tradisjonell forstand, men en sammensetning av kobber, sink og nikkel. Dette gir økt levetid, samtidig som det gir forbedret visuell effekt når skiven graveres og slipes.
Andre manufakturer bruker typisk messing dekket med gull eller rhodium for å forhindre korrosjon. German silver vil imidlertid aldri utsettes for korrosjon.
Det farvespekteret som gjennom dette skapes i kombinasjonen av skivens samtlige elementer; - det høypolert stål, German silver, gull chatons, røde rubiner og de blå skruer gjør skiven helt unik, og er virkelig et fantastisk skue i riktig belysning.
Caliber L901.2 i denne Grand Lange 1 er manuelt, hvilket også forklarer at det ikke er rotor i urverket.
Automatiske urverk med sine rotorer kan være vakre detaljer (oftest er de jo det), men jeg må si det er hyggelig å kunne se hele urverket uten en (litt forstyrrende) rotor som ofte dekker til den vakre mekanikken.
Flere techs & specs om min Grand Lange 1 kan du for øvrig lese her:
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?2385-Moore-s-samling
Her ytterligere noen tusen ord som illustrasjon.....