Moore's samling

Moore, må si samlingen din er meget flott! Den inneholder mange "riktige" klokker når det gjelder både design, historie, produsenter, modeller og horlogerisk tyngde:) Og jeg synes det er hyggelig du tar deg tid til å dele flotte klokker, bilder og fortellinger om disse med oss andre. Er nok fler enn meg, her på sonen, som kan drømme seg bort mens man ser på din herlige samling:)

b86b8281.jpg

Gi meg styrke... :eek:

ALS skal jeg ha en gang uansett. Koste hva det koste vil! Ypperste av det ypperste.

Du har virkelig gjort så veldig mye så veldig riktig i dine valg av klokker i samlingen din. Er virkelig trivelig å se på dem og jeg er glad du tar deg tid til å dele :).

Et herlig syn, og en eventyrlig samling! Takk for at du deler litt med oss også!

Takk så mye!
Veldig hyggelig at de faller i smak.
Selv blir jeg ikke mettet av å - stundom - kunne ta hver og en av dem i nærmere øyesyn, og alltid finne nye, uoppdagede detaljer. Det er vel noe av dette som definerer denne vakre hobbyen; - ikke bare ha uret PÅ hånden, men like mye ha det I hånden, og bare "se på".
....for så å prøve og overføre noen av inntrykkene til kameraet innimellom...;)

Moore, må si samlingen din er meget flott! Den inneholder mange "riktige" klokker når det gjelder både design, historie, produsenter, modeller og horlogerisk tyngde:) Og jeg synes det er hyggelig du tar deg tid til å dele flotte klokker, bilder og fortellinger om disse med oss andre. Er nok fler enn meg, her på sonen, som kan drømme seg bort mens man ser på din herlige samling:)

Nydelige bilder av en helt latterlig flott samling, Moore! Du er en heldig mann!!

Jeg takker for de hyggelige ord!
Det har jo utvilsomt vært noen "flyktige" forhold underveis, sågar "one night stands", i jakten på det som kan sies å være en samling utvalgte. Akkurat den erfaringen gjelder vel generelt oss alle likesinnede.

Uansett er det stimulerende å føle at de alle på sin særegne måte fortsatt pirrer sansene; - like mye om de fremstår med tilsynelatende unge, utålmodige og jomfruelig sultne blikk, eller fremfører den litt mer erfarne, sensuelle og sofistikerte approach.....
Kort sagt; - det er en hyggelig konkurranse om armtiden. ;)

Tiden får vise om nye kommer inn.
Noen ur "tar deg" jo behagelig og høyst tilfredsstillende "der og da", mens andre smyger seg inn i underbevisstheten og vekker oppmerksomheten på en underfundig måte over litt mer tid.
Men ved nærmere ettertanke; - det er vel bare slik det skal være, og noe av dette lille ekstra som (også) bidrar til å gjøre horologien til en så vakker hobby....

Gi meg styrke... :eek:
ALS skal jeg ha en gang uansett. Koste hva det koste vil! Ypperste av det ypperste.

Jeg kan ihvertfall gi noen flere bilder av denne særdeles vakre baksiden med sitt like vakre innsyn.....;)

Det er et utsøkt farvespill og fantastiske detaljer som slår deg når uret betraktes fra ulike posisjoner.

DSC_0238-1.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0227-1.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0220.jpg

Herregud.. så vakre bilder :eek: ..så vakker klokke!! Jeg må komme meg ut av TS før jeg går på en økonomisk smell ;)

Fantastisk flott klokke! Nydelige detaljer og farger!

Du er en teaser, Moore :D
Er det AR coating på bakglasset?

Rett og slett....

Vakkert.

Herregud.. så vakre bilder :eek: ..så vakker klokke!! Jeg må komme meg ut av TS før jeg går på en økonomisk smell ;)

Fantastisk flott klokke! Nydelige detaljer og farger!

Jeg takker så mye!
Dette uret har i sannhet sine mange utsøkte detaljer, og innimellom er det vakkert å kunne feste noen av disse på bilder.
:)

ALS er vel eneste manufaktur som monterer urverket, tester det, demonterer alt, monterer på nytt og tester siste gang før det sendes til forhandlerne.

ALS er vel eneste manufaktur som monterer urverket, tester det, demonterer alt, monterer på nytt og tester siste gang før det sendes til forhandlerne.

Trodde GO gjorde det samme?

Riktig det, karer!

A. Lange & Söhne praktiserer sin "State-of-the-art tradition" etter høyeste standard, og inkluderer montering, testing og demontering - og alle kvalitetssjekker herunder - før uret er godkjent for utsendelse.
Glashütte Original har samme praksis i sin produksjonskjede for sine ur.

Hvilket også er en faktor som forklarer lave produksjonstall.
Og eksepsjonell kvalitet.

Made in Germany.

[video=youtube;1nzwF9TzmnQ]http://www.youtube.com/watch?hl=no&v=1nzwF9TzmnQ[/video]

[video=youtube;_AnyED9ark0]http://www.youtube.com/watch?v=_AnyED9ark0&feature=related[/video]

Er det noe tyskerne kan så er det utvikling og teknologi.

Vet du hvor mange ur ALS og GO produserer i året?

Har ALS noen klokker i stål? Så litt på hjemmesiden, og det virket som det kun var i edle metaller.

Baksiden....I

Er det noe tyskerne kan så er det utvikling og teknologi.
Vet du hvor mange ur ALS og GO produserer i året?
Har ALS noen klokker i stål? Så litt på hjemmesiden, og det virket som det kun var i edle metaller.

Veldig enig!
Den tyske kultur for kvalitet i alle ledd gjør seg gjeldende her også, både for ALS og GO.
Produksjonstall for ALS er jeg usikker på (uoffisielle tallkilder sier +5000-7000/år - ALS går ikke ut med disse), og da jeg selv hadde GO mener jeg produksjonen lå i overkant av +7000-9000/år.
Unikt, når man tenker på hva andre "hakket-mer-samlebåndproduserende" manufakturer kjører ut i løpet av året.

A. Lange & Söhne produserer ikke ur i stål.
Her skiller ALS seg også ut fra stort sett samtlige manufakturer, ved å være unik og eksklusiv på materialvalg. Det produseres ur i kun YG, RG, WG og Platinum.

Stedet Glashütte er så definitivt et stort, lite mekka for urproduksjon, og kanskje må jeg legge inn et besøk en gang. Det hadde vært fantastisk å vandret noen av korridorene og opplevd noe av dette ved selvsyn.

Og ja; - det er anti-reflective coating, foran såvel som bak. Det kler den godt.
Det er et utsøkt farvespill og fantastiske detaljer som slår deg når uret betraktes fra ulike posisjoner.
Når anledningen først er der; - la meg presentere urverket og baksiden av uret noe nærmere.

I denne Grand Lange 1 tikker det utsøkte 100% in-house Lange Calibre L901.2 med 21.600 vph. Det inneholder 53 jewels, og 365 deler.
I tillegg har det shock-resistant glucydur screw balance, Nivarox balance spring, whiplash precision index adjuster with patented beat adjustment mechanism.

Power reserve 72h.
WR 100ft/30m.
Mechanical hand-wound movement.

DSC_0227.jpg

f132e4da.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0234.jpg

DSC_0220.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0238-1.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0227-1.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0220.jpg

DSC_0229.jpg

Baksiden....II

5 av mine ur har åpen bakside - eller såkalt "see-through caseback" som det heter på stammespråket -, alle med vakkert innsyn til fantastiske urverk.
A. Lange & Söhne var først ut i bildeserien ovenfor.

Det er fascinerende å betrakte maskineriet i arbeid. Slikt tar tid. Både å betrakte det. Og å få det over på bilde i riktig øyeblikk.
De mange detaljer som preger rotor og tilhørende deler viser uansett uret som det kunstverk det vitterlig er. Det er meget pent å se på. Ofte vel så pent som forsiden. Hvilket er helt greit. Sånt blir det dobbel moro av.;)

Dagens lille fotosession ble viet Patek Philippe Nautilus 5712/1A. Her noen utvalgte eksempler.
Rotor i 18k og PPs eget stempel duger alltid.

Ellers er det verdt å nevne i denne Nautilus tikker et 100% in-house Patek Philippe Calibre 240 PS IRM C LU movement med Gyromax balance-wheel, tikkende til 21.600 vph.
Det har 29 jewels og 265 parts.

Power reserve 48h.
WR 150ft/60m.
Mechanical self-winding movement.

DSC_0216.jpg

DSC_0216-1.jpg

DSC_0217-1.jpg

DSC_0218-1.jpg

DSC_0220-1.jpg

DSC_0222.jpg

DSC_0228-1.jpg

DSC_0218-2.jpg

DSC_0219-1.jpg

DSC_0221-4.jpg

DSC_0232-2.jpg

DSC_0232-1.jpg

DSC_0221-2.jpg

Og til slutt en liten filmsnutt....

[video=youtube;gvSlK3PCUb4]http://www.youtube.com/watch?v=gvSlK3PCUb4&feature=related[/video]

Utrolig flotte bilder av urverket der Moore. Takk for at du tar deg tid og ikke minst for at du deler med oss andre innsatte. :D

Fortsatt god helg. :D

Ufattelig vakkert, Moore! DEu har jammen plukket dine "rosiner" på øverste hylle :cool:

Vedr ALSen, hva/hvorfor har den en såpass stor "plate" som dekker over mye av urverket? Er den manuell? Beklager mine Lange-n00b-spørsmål :rolleyes:

Flotte bilder, av en flott "bakside" fra PP:) Hyggelig at du deler denne kunsten med oss:)

Utrolig flotte bilder av urverket der Moore. Takk for at du tar deg tid og ikke minst for at du deler med oss andre innsatte. :D
Fortsatt god helg. :D

Ufattelig vakkert, Moore! DEu har jammen plukket dine "rosiner" på øverste hylle :cool:

Vedr ALSen, hva/hvorfor har den en såpass stor "plate" som dekker over mye av urverket? Er den manuell? Beklager mine Lange-n00b-spørsmål :rolleyes:

Stor takk, alle!
Det er selvsagt bare hyggelig å dele litt bilder og inntrykk. Flere vil komme om tid og fotomotivasjon melder seg. ;)

Forøvrig meget relevant spørsmål, mikkemus23
- da baksiden er en viktig og unik del av A. Lange & Söhnes historie som manufaktur.

A. Lange & Söhne baserer seg på ”State of the art tradition”, hvilket er beskrivende for både idé og konsept bak anvendelsen av nettopp denne utformingen av baksiden til uret. Mer om det nedenfor.

Baksiden på denne Grand Lange 1 – som for en rekke av deres øvrige modeller - er bedre kjent som ”the three quarter plate”. For så vidt logisk nok, sett i forhold til sin størrelse, men konstruksjonen har først og fremst en viktig funksjonell betydning.

"The three quarter plate" ble konstruert av Ferdinand A. Lange i 1864 og anvendt i lommeurproduksjonen, lenge før armbåndsurenes tid. Skiven/disken var imidlertid så nyttig og funksjonell, at den også ble tatt i bruk i produksjonen av armbåndsur. Siden 1864 har "the three quarter plate" vært et karakteristisk og helt særegent element i urmakertradisjonene fra Glashütte. Hvilket betød at også Glashütte Original tok samme teknikk i bruk på deler av sine ur.

"The three quarter plate" er kort sagt konstruert for å skape økt stabilitet for urverket (hvilket var meget relevant for lommeurene). I prinsippet bidrar den til færre overganger og sårbare festepunkter i urverket, der skiven monteres på fester som støtter og beskytter urverket. Å montere en "three quarter plate" krever ekstrem presisjon hos den enkelte urmaker, og er en meget tidkrevende prosess. I tillegg bidrar den til at urverket blir mindre utsatt for tilsmussing.
Dette forklarer hvorfor A. Lange & Söhne har hatt konseptet i kontinuerlig bruk siden 1864; - dens hensiktsmessighet og høye funksjonalitet.
Det ligger med andre ord både ”state of the art” og ”tradition” bak A. Lange & Söhnes unike ”three quarter plate”.

For øvrig er skiven unik på flere måter.
ALS benytter ”German silver” som hovedmateriale på skiven, noe som ikke er ”sølv” i tradisjonell forstand, men en sammensetning av kobber, sink og nikkel. Dette gir økt levetid, samtidig som det gir forbedret visuell effekt når skiven graveres og slipes.
Andre manufakturer bruker typisk messing dekket med gull eller rhodium for å forhindre korrosjon. German silver vil imidlertid aldri utsettes for korrosjon.
Det farvespekteret som gjennom dette skapes i kombinasjonen av skivens samtlige elementer; - det høypolert stål, German silver, gull chatons, røde rubiner og de blå skruer gjør skiven helt unik, og er virkelig et fantastisk skue i riktig belysning.

Caliber L901.2 i denne Grand Lange 1 er manuelt, hvilket også forklarer at det ikke er rotor i urverket.
Automatiske urverk med sine rotorer kan være vakre detaljer (oftest er de jo det), men jeg må si det er hyggelig å kunne se hele urverket uten en (litt forstyrrende) rotor som ofte dekker til den vakre mekanikken.

Flere techs & specs om min Grand Lange 1 kan du for øvrig lese her: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?2385-Moore-s-samling
:D

Her ytterligere noen tusen ord som illustrasjon.....

DSC_0236.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0220.jpg

DSC_0229.jpg