Morgendagens klassikere

Medlem
5. aug. 2012
Innlegg
39
Sted
Oslo
Jeg liker å gruble over hva som gjør at et (klokke)design slår an, mens andre blir glemt. Opp gjennom de siste 60 årene har det blitt produsert flere klokker enn jeg kan telle, men kun noen få av dem (relativt sett) blir stående igjen som klassikere. Derfor; hvilke klokker fra vår samtid tror dere vil bli stående som klassikere i fremtiden og hvorfor?

Jeg starter med en kanskje litt kjedelig spådom, men Omega Planet Ocean i 42mm er et pent ur som er funksjonelt (se bort fra heliumventilen),med god lesbarhet og pen design som har fanget noe av tiden det er laget i. Det er en diver som helt klart holder på tradisjonen fra sin sjanger, men med et eget særpreg. PO tror jeg vil være pen også om 30 år. Jeg vil også gå så langt å hevde at cal. 2500 vil stå seg enda bedre enn cal. 8500 på grunn av tykkelsen på kassa. Men her er jeg kanskje på tynn is.

Hva tror du vil stå som et tidsvitne (pun intended) fra vår tid om 20, 30 år?

Helt til slutt: Jeg prøvde å finne ut om dette var diskutert tidligere, men jeg fant ikke noe. Håper ikke dette er ferdig snakka fra før.
 
Begge grønningene til Rolex (Hulk/Kermit) naturlig nok, selv om de jo baserer seg på en gammel klassiker så det er "no-brainer".

Spent på hva utenom allfarvei som kan bli klassikere, kan (grøss) Applewatch Gen 1 plutselig seile opp som en fremtidig grail.

Risikoen med ur idag er jo at det i stort sett er design basert på eldre design. Ser ikke mange tenke nytt men heller re-issue eldre ur i større diametere f.eks
 
  • Liker
Reaksjoner: Akrapovic
Applewatch Gen 1
Batteriet har daua lenge før den tid.
Men, kul tråd forøvrig, jeg tror at H. Moser & Cie sitt spark på leggen til Apple og Applewatch, kan bli noe som huskes.
Den er jo skamkul :D

image.jpeg


Liker å tro at den Seamasteren jeg har er en såpass 'udødelig' klassiker, at den kan være noe å trakte etter om 30-40 år. Men, den som lever får se.
 
Risikoen med ur idag er jo at det i stort sett er design basert på eldre design. Ser ikke mange tenke nytt men heller re-issue eldre ur i større diametere f.eks

Enig, det er mye vintage-baserte klokker som pushes for tiden. Å hente inspirasjon fra tidligere modeller osv. er selvsagt en del av det å designe, men jeg mener det er et blindspor å kjøre på med relanseringer, juksepatinert lume osv.

Likevel er ingenting sort/hvitt. Jeg tror at Black Bay i rødt kan bli stående som et ryddig ur, tross alt det jeg skrev over.

Ellers er også JlC Deep Sea Chronograph en lekker moderne sportsdykker som jeg har stor tro, på og som jeg så gjerne skulle hatt i boksen.
 
@Jona Tudor BB og JlC Deep Sea er heldige re-issues.
Men hva blir "vår tids" Blancpain-Rolex kamp om hvem som lagde det første dykkeruret med dreibar bezel.
Hva blir vår tids Seiko-Zenith løp mot den første automatiske kronografen.

Visst, på high end skjer det utrolig mye men en "split-chrono-gyrotourbillion-minute repeater" blir ikke akkurat noe for hvermansen.

Kan noe av det som skjer inne i urverket være noe - Omega/George Daniels Coaxial escapement -99, Rolex Parachrome hairspring -05. Men det er jo ikke enkeltur.

Material vil absolutt kunne være noe, keramiske kasse- og bezelmaterial.

(Må ut og lete pics)
 
  • Liker
Reaksjoner: Akrapovic
Jeg tror NOMOS Glashütte kan bli enormt hvis de produserer et par riktige modeller. Hitill har ingen av klokkene deres vært helt perfekt etter min mening.
79_Lambda_42_rosegold_472.jpg

nomos_werk_DUW1001.jpg

25_Metro_Datum_Gangreserve_472.jpg

Avbildet over er Lambda og Metro.
 
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug
Nomos, ja! At jeg ikke tenkte på det før nå! Ser for meg at de vil komme med noen klokker som bli enda mer populære med tiden. Metro med dato og gangreserve er også så godt som blinkskudd etter min mening!

Når det gjelder merker som virkelig utfordrer konforme designtradisjoner, slik som feks Dietrich over her, er ikke det min kopp te. Det er likevel godt mulig at noen av dem blir stående som klassikere om noen tiår. Fra 70-tallet har vi jo flere designperler som virkelig har fanget 70-tallets formspråk.
Gentas Royal Oak er vel så klassiker som det kan bli.
RoyalOak5402.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug og Akrapovic
@Gynnild ypperlige forslag
@Longhairdontcare ja der er et kremeksempel på sprekt materialvalg

@Jona 40åringer må vi vel nesten holde utenfor denne kategorien, både Nautilus og AP RO er jo allerede gamle nok til å være gamle klassikere vel :)

@Skogsmatrosen Dietrich har også fått det til med egen design - det som taler emot både dem og 7Friday er vel at slagsvolumet er noe begrenset utenfor "entusiastmiljøet" (vel?)
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Artig at jeg ikke skjønner hvordan jeg legger ut bilder... går det ikke ann og slette posten eller?
 
Redigert:
Jeg tror NOMOS Glashütte kan bli enormt hvis de produserer et par riktige modeller. Hitill har ingen av klokkene deres vært helt perfekt etter min mening.
79_Lambda_42_rosegold_472.jpg

nomos_werk_DUW1001.jpg

25_Metro_Datum_Gangreserve_472.jpg

Avbildet over er Lambda og Metro.[/QUOTE>]

.

Lambda, og spesielt Metro, er moderne og originale design som jeg tror vil tåle tidens tann meget godt.
 
@Skogsmatrosen Dietrich har også fått det til med egen design - det som taler emot både dem og 7Friday er vel at slagsvolumet er noe begrenset utenfor "entusiastmiljøet" (vel?)
Ja, volumet er vel det som taler sterkest i mot disse. Men om de - mot formodning - skulle få kultstatus, så gjør det jo sitt for verdien :p
 
Helt enig med PO i 42mm. Men holder en knapp på 8500. Lekkert design som jeg egentlig savner i samlingen og håper kommer inn på nytt en dag
 
Ingen som har nevnt Ressence Type 3?
Plutselig var ikke ETA-2824-2 så kjedelig lengre.
Ressence-Type-3-baselworld-2015-1.jpg



Om 1998 kan regnes som samtid vil IWC Portuguese 3714 være en het kandidat
IWC_Portuguese_Chrono_fb.jpg


Eller er ikke Montblanc Heritage Spirit Orbs Terrarum så aller verst
Montblanc-Heritage-Spirit-Orbis-Terrarum-Steel-ID-112308-EUR-4.990_3.jpeg



Calibre de Cartier Diver
Cartier2014_517.jpg



Slim d'Hermès
Slim-dHermès-Time-Only-Watch-6.jpg




Sist og ikke minst Patek Philippe Calatrava Pilot Travel Time reference 5524
Til tross for varierende mottakelse på Baselworld 2015 er det ikke umulig at denne blir meget ettertraktet og ikonisk i fremtiden.
Ikke altfor ulik AP Royal Oak når denne ble lansert på 70-tallet.
Patek-Philippe-Calatrava-Pilot-Travel-Time-Ref.-5524-7.jpg
 
Redigert:
Vanskelig å forutse. Det bør jo helst være snakk om nye modeller. Submariner har overlevd 60+ år og vil nok fortsatt være en populær modell. Ofte så er det jo sjeldne varianter av populære serier som virkelig blir klassikere og samleobjekter, så limited editions kan være investeringen verdt (om 15-30 år).

Omega PO som foreslått er et godt valg og vil nok bli en som vil utvikle seg på lik måte som Submariner. Enkeltstående modeller som skiller seg ut fra serien vil bli ettertraktede etterhvert, for eksempel Liquid metal-versjonen.
lm1-800.png

Personlig holder jeg en knapp på Omega Speedmaster 57'-serien som fremstår som særs vellykket designmessig med kronograf, dato og Co-axial urverk.
SP_Speedmaster57_Slideshow9_1600x900.jpg


The Dark/Grey Side of The Moon vil nok også bli en klassiker ettersom disse er såpass vel ansett og særegne med valg av materiale/urverk.
maxresdefault.jpg



Av Rolex så er det flere kandidater (Hulken som nevnt tidligere), men flere av disse baserer seg på eldre klassikere. Av "nyere" modeller så vil jeg slå et slag for Yach Master I (blå).

626603d1369767593-geht-ohne-yacht-vol-2-rolex-yacht-master-blau-ref-116622-9.jpg



Jaeger LeCoultre. Reverso-serien vil nok garantert bestå. Her er det flere som vil være like populære idag som om 30 år. I Master-serien så er det jo også flere som har potensiale til å bli tidløse klassikere, spesielt UTM. Spesielt. UTM. #siklemateriale.

maxresdefault.jpg




AP ROO, PP Nautilus og div. Panerai-modeller vil nok alltid være en klassiker og designet vil nok være det samme stort sett i fremtiden.

Dette er hva jeg tipper foreløpig. Spennende å se hva folk tenker her!
 
Redigert: