Morgendagens klassikere

Mye bra der @jsf, og jeg er helt enig i alle bortsett fra YM. Men nå er ikke jeg noen utpreget Rolex-mann heller.

Speedmastere lanseres i hytt og pine, og jeg er ikke helt sikker på om jeg vil kalle alt som kommer fra den kanten moderne. Det kan bli litt spikersuppe fra tid til annen. '57-serien er derimot meget pen, men litt for retro i uttrykket til å være moderne. DSOTM, derimot, er en fantastisk moderne klokke både inni og utenpå. Spådom: Etter noen tiår, lenge etter at produksjonen har stoppet, og når tilstrekkelig mange DSOTM har falt i gulvet og knust en lug eller to, da skal du se at prisene virkelig får fart på seg. Den keramiske kassen vil jo se box fresh ut selv om femti år hvis jeg har forstått rett.

x87187-ec9a75b686411abc5f685f0830dbeab7-jpg-pagespeed-ic-evqltasabz-jpg.87188
 
Nei, jeg personlig ville vel heller ikke valgt en Yacht Master selv hvis jeg skulle valgt en Rolex, men det er den som i mine øyne har et iøyenfallende design, er forholdsvis moderne (1992 er vel kanskje snart vintage...) og ikke er for kostbar. Yacht Master II kan vel sies å være mer unik, men har ikke helt tro på at utseendet vil tåle tidens tand.

Slik jeg ser det så er litt av kriteriet for en klassiker at den befinner seg i et oppnåelig prissegment for de fleste, slik at folk flest har et forhold til modellen.

Ellers så er det jo hovedsakelig fornyelser av eldre serier (Daytona, Snowflake, Carrera, etc) hos de fleste merker. Retro-bølgen har jo virkelig slått til, men jeg er usikker på hvor fint patina på nye klokker i dag, vil være om 30 år.

time vil sjåv.
 
Redigert:
Har en del tanker om hvilke modeller som kan høste litt profitt om 30 år, men mye av det er allerede "etablerte" klassikere som feks fra Rolex med 16570 Polar, Explorer I (1)14270 og kanskje 214270 shorty om det skulle vise seg å bli en positiv faktor at den kun var i sortimentet i fem-seks år. Alle disse har jo også forgjengere som vil galoppere fra i verdi, og er videreutviklet fra allerede hete samlerobjekter (6610, 1016 og 16550). Modellene er vel kanskje ikke gyldige deltagere her.

Om øynene skulle bli rettet mer mot valuta for pengene, kan det hende dagens Grand Seiko-modeller kan seile opp som samlerobjekter om noen tiår. Tviler på at den generelle oppfatning om noen tiår vil være at Snowflake er stygg:
b42cce0fe33ff69b39d3fc2867bb0532.jpg


Eller kanskje den limiterte "Blizzard" SBGA125 er en bedre kandidat:
6_zpsmmmwy1or.jpg

Bilde stjelt fra @gulenissen sin flotte unboxing.
 
Jeg tenker at de ur som vi i dag anser som "grail's" og som selges til fantasi priser, var i sin samtid knyttet til spesielle hendelser, funksjoner eller personligheter.

Ref:
-Daytona aka Paul Newman
-Tag "Monaco" og Explorer II aka Steve McQueen
-Explorer aka "Everest"
-Submariner aka "Comex" og James Bond m.fl.
-Speedmaster aka månen og NASA
-Panerai aka WW2
-Fifty Fathoms aka "French navy"
+++
Og selvfølgelig de ur laget for samlere slik som Patek o.l.

Felles for disse er jo at de i sin samtid også var eksklusive varer, som kostet mer enn det folk flest ville bruke på et ur.

Jeg mener altså at dagens "hverdagsur" fra ulike "low-end" manufakturer, aldri vil bli mer en nettopp dette.

Det må et være et eksklusivt element med i bildet, samt en profilering som skiller det fra andre tilsvarende objekter.
En opplagt kandidat er derfor kanskje DSSD-Deep Blue aka James Cameron?
Rolex-Deepsea-Sea-Dweller-D-blue-Dial-2.jpg
 
Men kommer ur i det hele tatt til å være morgendagens noesomhelst?

Det mekaniske uret er noen hundre år gammelt, og det vi her på TS er interessert i et høyepunktet i en teknologisk utvikling som kulminerte med en demokratisert miniatyrisering av presis mekanisk tidsmåling, like før vi fikk en ny disruptiv teknologi som endret alt. Nå er mekaniske ur nostalgi, kvalitetsbærer, smaksmarkør, rikdom, luksus.

Min bestefar hadde store deler av livet kun et lommeur, hans bestefar hadde trolig ikke noe ur i det hele tatt. Selv er jeg helt uinteressert i andre lommeur enn min bestefars. Det finnes fortsatt samlere, javisst, men generelt er vel ikke folk så interessert i lommeur lenger.

Om min bestefars bestefar hadde kommet fra en familie med penger til annet enn det nødvendigste, hva hadde han samlet på? Snusdåser?

Mine barn arver en dag noen gamle ur som i dag koster mye penger og er et resultat av mye tankearbeid, tunge vurderinger, en nøye kurert samling som viser min gode smak (Vel, egentlig ikke, jeg har vel bare kjøpt en masse ur jeg liker ... Men det er vel historien jeg kommer til å fortelle.) Men mine barnebarn, hva blir et mekanisk ur for dem? Finnes det tilstrekkelig mange interesserte om 50 år til at noen gidder bry seg med å klassifisere enkelte ur som klassikere?

Eller er det hollandske tulipaner vi samler på?

;)
 
Redigert:
Tror varianter som suksessfullt har har brukt gode eksisterende designtemaer, men klart å bruke de på nye måter har en god sjans til å bli klassikere. Dette er jo stort sett forbeholdt veletablerte selskaper med en rik historie og mye kapital i ryggen. Journe er jo klassikere allerede både i myte og produksjon:D
Omega Seamaster 2254 er et godt eksmpel på mitt første poeng og jeg føler at i motsetning til Rolex Submariner så er dette mer en frittstående modell enn en evolusjon av en modell. Samt synes jeg at bølgene på skiven virkelig definerer denne klokken.

Ellers synes jeg at IWC sine påfølgende Aquatimermodeller fra 90 tallet og fremover er fantastiske i sitt ukompromissløse design og jeg tror disse vil bli sjeldnere og mer ettertraktet etterhvert.

Seiko er jo et kapittel for seg i denne kategorien. Nok sagt at mange Grand Seiko varianter fra vår tid, samt Tunaer og kanskje også Alpinister vil bli ettertraktet etterhvert:D

IMG_20140622_161342.jpg
aquatimer.jpg
fancybox_b209_iwc_aquatimer_5.jpg
home_image2142583.jpg
Seiko-Marinemaster-1000m-Emperor-Tuna-Rose-Gold-SBDX014-2.jpg
 
Jeg tenker at de ur som vi i dag anser som "grail's" og som selges til fantasi priser, var i sin samtid knyttet til spesielle hendelser, funksjoner eller personligheter.

Ref:
-Daytona aka Paul Newman
-Tag "Monaco" og Explorer II aka Steve McQueen
-Explorer aka "Everest"
-Submariner aka "Comex" og James Bond m.fl.
-Speedmaster aka månen og NASA
-Panerai aka WW2
-Fifty Fathoms aka "French navy"
+++
Og selvfølgelig de ur laget for samlere slik som Patek o.l.

Felles for disse er jo at de i sin samtid også var eksklusive varer, som kostet mer enn det folk flest ville bruke på et ur.

Jeg mener altså at dagens "hverdagsur" fra ulike "low-end" manufakturer, aldri vil bli mer en nettopp dette.

Det må et være et eksklusivt element med i bildet, samt en profilering som skiller det fra andre tilsvarende objekter.
En opplagt kandidat er derfor kanskje DSSD-Deep Blue aka James Cameron?

Definisjonen på hverdagsur er jo subjektivt. Noen synes Certina til 5000kr er et ekslusivt ur. Andre (oss) synes en Omega PO til 15-20k er et hverdagsur.

Det er viktig å huske på at Submariner var en litt dyr klokke på lik linje med en Omega PO. Hadde prisstigningen til Rolex kun fulgt inflasjonsraten ville en ny Rolex Submariner kostet ca 1300$ ny idag. (Regnestykket er selvsagt litt mer intrikat, men gir et bilde av salgspris på Submariner når den først kom ut og var moderne. Se også http://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/)

De forskjellige modellene var nyskapende for sin tid og man så hovedsakelig tiden på håndleddet, ikke de andre titals metodene man kan se klokkeslett idag. Idag er det fåtallet som faktisk bruker armbåndsur og jeg tviler på at vi vil få samme profilering av klokker som før i tiden. Det blir i såfall digitale produkter.

Tror det blir tulipaner til slutt... :D
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug, px200 og Gin
Panerai 233 självklart. Manuellt verk, en av dem första inhouse modellerna, böjt glass, klassisk design, 8 dagar pr, gmt. Och inte minst enbart producerad i 4 år.

Tänker då på dot-dial modellen och framför allt dem från första produktions året. Speciellt nr 100 blir nog en riktig klassiker och säljer garanterat för 7 siffrigt om en 10-20 år :D:D:);)

 
Kom til å tenke på siste utgave av Railmaster. Ja, jeg vet det er en form for reissue dette også. Uansett, den kan nok komme til å bli (enda mer) ettertraktet om noen år. Særlig 42mm som jeg anser for å være den mest korrekte størrelsen for denne klokka. Etter hva jeg har forstått var ikke dette en veldig populær modell da den var i salg, og hadde derfor relativt kort produksjonsperiode.

Enkel, ryddig, funksjonell og lekker.
7b20f405cf5cb61e4c6f94d56ce3318a.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: festus og Preacher