Nydelig!!! Kanskje den flotteste Fliegeren jeg vet om. Den var en periode høyt oppe på ønskelisten min, men Rolex-basillen kom og tok meg. Har aldri sett den i levende livet, men vet noen har ment at kronen sitter litt lavt på kassen med hensyn til komforten. Regner med den sitter som et skudd på deg. Gratulerer så mye
Takk for gratulasjoner! Presentasjonen blir noe amputert av nettilgangen på fergen, men her er det obligatoriske WR:
Jeg har siklet på GO en stund og hadde til slutt sirklet meg inn på Navigator Automatic, Navigator Panoramadate, Navigator Chrono og Senator Chrono XL. De to første har det nydelige kaliber 100 verket, mens de to siste har det gode gamle Stasi-kaliberet 39 (som i enklere form ble produsert lenge før murens fall) med en kronografmodul fra DD. Begge er inhouse, men kaliber 39 er en eldre konstruksjon som riktignok er betydelig oppgradert. Siden det er fra en tid hvor klokker var tilpasset menneskers håndledd snarere enn ankler, har det også en liten diameter. Det gjør at det kan se litt puslete ut i den store 44mm kassen, men det er bare et problem dersom du kjenner en dust som gjør deg oppmerksom på det slik jeg har gjort nå. Beklager. De som har vokst opp med strømpebuksene bak frem vil også kunne rynke på nesen av at det er et modulbasert og ikke et "ekte" kronografverk. Man skal ha brukt usunt mange timer på klokkeforum for å mene at dette er viktig.
Uansett - verksmessig vinner kaliber 100 klokkene over de med kaliber 39. Utseendemessig var det vanskeligere å bestemme seg. Jeg har en forkjærlighet for kronografer og hadde egentlig bestemt meg for Navigator Chrono. Begge kronografmodellene er fantastisk vakre, men GO er et merke man kjøper pga verkene og da blir resonnementet rundt verkene tillagt mer betydning enn det nok burde. I vurderingen mellom Auto og Panodate tippet jeg mot Panodatens rene skive og store datovisning, selv om så store datotall egentlig ikke hører hjemme på en flieger. Autoen hadde jeg nesten avskrevet fordi den på bilder ligner for mye på hærskaren av billige pilotur med mer eller mindre vellykkede interpretasjoner av Baumuster B tallskiven. Den tåpelige ideen ble blåst bort da jeg fikk se den live. Det er rett og slett imponerende hvordan denne klokken klarer å utstråle kvalitet og høy finish på lang avstand med sin egentlig enkle skive.
Tilbake til Taliskeren og fergebarens greatest elevator hits!
Gratulerer! Den gleder jeg meg til å tafse på. Det er morsomt at du ikke valgte en av de tre urene som du på forhånd likte best - det illustrerer hvor viktig det er å se og holde klokkene før kjøp.