Morsom bil for øvelseskjøring? (Manuelt gir!)

Medlem
8. mars 2018
Innlegg
1.117
Sted
Hareid
Heisann,

Som alle vet - om man undres over noe og googler, ender man opp på et mammaforum. Det er som oftest suboptimalt. Ergo tar jeg sjansen på å stille et spørsmål som sikkert er både stilt og besvart på et mammaforum her, i håp om mer relevante (les: morsomme) svar.

For femten års tid siden formerte jeg meg, og det betyr at det ikke er så veldig lenge til jeg må begynne å tenke på øvelseskjøring. Et blikk rundt i tunet viser at det manuelt girede alternativet er en Case 4230XL - en traktor, for de uinnvidde - og arvingen er av den oppfatning at selv om traktor jo har en viss rustikk sjarm (hans oppvekst har vært å bli fraktet rundt i en diesel-Land Cruiser...), så er det kanskje å overdrive å øvelseskjøre i en slik en for å få giring til å sitte. Land Cruiseren har automatgir, så den utgår som øvelseskjøringsobjekt.

Så - hva finnes av (billig-ish) moro der ute? Bruksområdet vil være øvelseskjøring med en sindig fyr som snart fyller seksten, med opsjon for å gli over i førstebil om han skulle like den. Vi trenger altså ikke mye bagasjeplass, ISOFIX, massasjeseter eller panoramasoltak. Vi trenger et eller annet som gjerne kan ha en viss underholdningsfaktor mens man kjører - tanketom transport foretas med Passat stasjon og en Prius.

Utover 'en viss underholdningsfaktor' er horisonten langt på vei åpen. I tilfelle det skulle ende opp med å bli førstebil, ville det jo være gunstig om den ikke var altfor dyr å forsikre for en attenåring; ergo utgår nok MX-5, Escort RS og annet som jo er moro og relativt billig. (Så skal det sies at fyren er så sindig og risikoavers av seg at jeg ikke ville ha store betenkeligheter med å sende ham avgårde i en MX-5, altså. Jeg ser bare for meg at forsikringsselskapet kan innta en noe mindre opplyst holdning.)

Forslag? Arvingen lurte på om vi ikke bare kunne holde oss til traktortemaet og se oss om etter en BJ40 (En Land Cruiser, for de uinnvidde). Jeg er ikke helt uenig, rent bortsett fra at jeg ville bli ganske misunnelig om han endte opp med å kjøre rundt i en slik en mens jeg sitter i Priusen min og vansmekter. I tillegg mistenker jeg at en attenårings lommebok ville tilsi at jeg fikk låne LCen hver gang taklampen begynte å lyse. Og det er jo ofte på en bil som glatt lukter på 2l/mil på småkjøring.

Budsjett? Tja, la oss si 50-150.

Forslag?
 
En bil i golf-klassen er vel det jeg umiddelbart tenker på. Jeg hadde en MB A-klasse med AMG-pakke for 10 år siden. Noen av de er med manuell. Da får man sportsunderstell, morsom og leken bil uten at forsikringsselskapet skal slå poden konkurs. Veldig lite feil også ned disse. Det er vel egentlig det eneste alternativet jeg har erfaring med i dette segmentet selv. Men det er jo Golf, A3, 1-serie osv som tilbyr det samme konseptet innenfor budsjettet ditt.
 
Er du sikker på at MX-5 er så dyr å forsikre? Den er i alle fall billig å eie. Skuddsikker og holder ok verdi. Mer morro for pengene tror jeg er vrient å finne. Gen 1,2 og 4 er like morsomme. Gen 3. er litt tyngre og "slappere"
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE og Grendel
Mine tre gutter har alle lært giring i en Defender. Fordelen er at de aldri senere opplever å bomgire, og siden bilen er så lavt giret har de dobbelt så mye øvelse som sine jevnaldrende som har lært å kjøre i menneskebiler. Ulempen er at Defenderen nesten er umulig å kvele, så de utviklet ikke akkurat en følsom clutchfot. To av dem kjøpte senere Mini; en med diesel og en med bensinmotor. Begge to var svært morsomme å kjøre og fungerte passelig bra - har du litt peiling på å holde en bil i live og litt toleranse for småfeil er det absolutt noe å anbefale for en ungdom.

Yngstemann bodde hjemme et halvt år etter militærtjenesten. Han kjøpte en gammel Suzuki Swift for å ha transport frem og tilbake til jobb. Det var en imponerende liten bil. Det var en tøff vinter her i fjor, og latsabben som er ansvarlig for brøyting og strøing av bakkene her er ikke alltid så tidlig oppe om morgenen (Det er meg) Både pickuper ogSUV`er hadde innimellom problemer, men ikke Swiften. Med permanent firehjulstrekk og smale, piggfrie vinterdekk kjørte den opp og ned som om det var midt på sommeren. Kaldstart i minusgrader var heller ikke noe problem, og den ene gangen den trengte en liten reparasjon var delene billige og verkstedet lokalt. Det er ingen racerbil, men med et hjul i hvert hjørne er den forbausende artig og agil. Bilforsikringen var heller ikke avskrekkende, spesielt ikke sammenliknet med A3`en som eldstemann kjøpte. Det er ikke uten grunn at modellen er adoptert av hjemmehjelpstjenester i hele landet. Guttungen hadde bilen i seks måneder og solgte med fortjeneste. Skulle jeg lære opp flere barn i bilkjøring ville jeg kjøpt en slik.
 
Slår et slag for Mini. For ekstra moro: Cabriolet. Hadde selv en 2008-modell for to år siden. Fungerte perfekt. Billig i drift, billig forsikring og enormt med moro.
 
MX5 er en god og rimelig bil. Min datter la beslag på min datter hun fikk lappen våren hun gikk i 2 VG. Hele neste år kjørte hun til skolen også i cab med flagrende lyst hår.

For litt med videregående cab kjørere bør mann se på MGF.

Skal det være noe robust og solid for helårsbruk ville jeg sett på Toyota.

8
 
Jeg var i samme situasjon tidligere i år med en datter som ville lærekjøre med manuellt gir. Kjøpte en billig bmw 116, morsom bil å pluss for bakhjulstrekk på vinteren 😀
 
Mine tre gutter har alle lært giring i en Defender. Fordelen er at de aldri senere opplever å bomgire, og siden bilen er så lavt giret har de dobbelt så mye øvelse som sine jevnaldrende som har lært å kjøre i menneskebiler. Ulempen er at Defenderen nesten er umulig å kvele, så de utviklet ikke akkurat en følsom clutchfot. To av dem kjøpte senere Mini; en med diesel og en med bensinmotor. Begge to var svært morsomme å kjøre og fungerte passelig bra - har du litt peiling på å holde en bil i live og litt toleranse for småfeil er det absolutt noe å anbefale for en ungdom.

Yngstemann bodde hjemme et halvt år etter militærtjenesten. Han kjøpte en gammel Suzuki Swift for å ha transport frem og tilbake til jobb. Det var en imponerende liten bil. Det var en tøff vinter her i fjor, og latsabben som er ansvarlig for brøyting og strøing av bakkene her er ikke alltid så tidlig oppe om morgenen (Det er meg) Både pickuper ogSUV`er hadde innimellom problemer, men ikke Swiften. Med permanent firehjulstrekk og smale, piggfrie vinterdekk kjørte den opp og ned som om det var midt på sommeren. Kaldstart i minusgrader var heller ikke noe problem, og den ene gangen den trengte en liten reparasjon var delene billige og verkstedet lokalt. Det er ingen racerbil, men med et hjul i hvert hjørne er den forbausende artig og agil. Bilforsikringen var heller ikke avskrekkende, spesielt ikke sammenliknet med A3`en som eldstemann kjøpte. Det er ikke uten grunn at modellen er adoptert av hjemmehjelpstjenester i hele landet. Guttungen hadde bilen i seks måneder og solgte med fortjeneste. Skulle jeg lære opp flere barn i bilkjøring ville jeg kjøpt en slik.
Ungdommen blir gode på å gire i en Defender (som jeg selv har kjørt i mange år). Imidlertid lærte mine to poder å kjøre/gire i 2 ulike Volvo V70 bestilt nye med manuelt gir for formålet - til hoderystende reaksjon fra bilselgeren.
IMG_0687.jpeg
 
Redigert:
Ungdommen blir gode på å gire i en Defender (som jeg selv har kjørt i mange år.)
-Ser din Defender og høyner med en SIIa 88". (Bessa, 1964). Det skal dog sies at jeg unner ham å lære seg å kjøre en bil med fullsynkronisert girkasse...
 
Smeller til med noe fornuftig:
2183_28cc5c8379f60e1_794_529_70.jpg


Samboeren min har en slik. Det er helt usannsynlig gøy å kjøre, for den veier ingen verdens ting. Med denne har jeg lært at kraft er ikke gøy i det hele tatt, det handler om å ha noe taktilt og kontant. Om min elskede Toyota skulle ta kvelden, vil jeg også ha en slik Peugeot.

  1. Voldsomt lett å parkere og å kjøre i by.
  2. God drivstofføkonomi
  3. 4 dører, 4,5 passasjerer
  4. Lett og morsom
  5. Den aller beste girutvekslingen jeg noensinne har levd med

... Jeg kan ikke tro at jeg kastet bort hele den snaue inntekten min fra jeg var 16-19 år på en Saab 900 Turbo. Det er en uslåelig bil, men et uslåelig pengesluk. Denne lille Peugeoten er nesten like gøy å kjøre på landevei, kors på hjertet.

Hilsen gubbe (28)
 
Jeg hadde en slik Peugeot 106 som lånebil. Jo, artig å kjøre. Morsom, men mye av det morsomme lå i at bilen var spartansk og gav et kvalitetsmessig inntrykk milevis under hva jeg var vant til. (Da medregnet en Mini fra 1966). Bilen skranglet ikke, men oset billig plast og løsninger forøvrig. Elektriske vinduer på førerdørene? Dette var løst ved å montere 10 cm utstikkende bokser der sveivene egentlig skulle sitte. Men: ting funket, og jeg lo da jeg kjørte.

Tror jeg ville lagt listen et hakk høyere hvis jeg skulle eie, men vær oppmerksom på hva du går for. Samme bil finnes også med Toyota og Citroën merke på panseret.

(PS: Dette er en bil som lages på samme samlebånd enten som Peugeot, Toyota eller Citroën. Toyota er jo kjent for å ha best kvalitet, og i andre enden av skalaen er Citroën. Bruktprisene følger også samme vei. Om dette gjenspeiles også på denne bilmodellen vet jeg ikke. Jeg spurte en Toyotaselger om dette og fikk ikke noe klart svar. Han kunne heller ikke si noe om boltene strammes 100% hvis bilen skal bli en Toyota og 60% hvis det skal bli Citroën...

Men siden bilene er 'like' vil nok dette være en bil du kan få service på på alle disse tre verksteder. Velg det som passer deg best)

8
 
Jeg har ville startet i andre enden. Dvs ikke kjøpt bil med manuell gir når poden er 16 år. Kostnaden ( forsikring / verditap ) med å drifte en ekstra bil når poden er 16-18 år er stor. Øvelsekjør med automat slik at poden blir 100% trygg og en god sjåfør til han blir 17,5 år og starter kjøring på skolen. Under skolekjøring vil han da bruke 4-5 timer ekstra pga av manuell, men dette er en lite kostnader i forhold til å drifte en bil i to år. Når han har kjørt opp så er det også mulig at han ikke vil ha bil med manuell.
 
Bare et tankekors.

Hva er egentlig poenget med å ta lappen på manuell i dag? Det er jo ingen biler som kommer med noe annet enn automat lenger. Datteren min tok på automat og det var helt kurrant. Om hun mot alle solemerker skulle ønske å legge til manuell på førerkortet er det bare en oppkjøring med manuell som skal til før det er i orden.
 
Bare et tankekors.

Hva er egentlig poenget med å ta lappen på manuell i dag? Det er jo ingen biler som kommer med noe annet enn automat lenger. Datteren min tok på automat og det var helt kurrant. Om hun mot alle solemerker skulle ønske å legge til manuell på førerkortet er det bare en oppkjøring med manuell som skal til før det er i orden.
Det er et godt poeng. Om noen år så finnes det vel ikke manuell. I dag så er det muligens noen arbedidsgivere som vil ha noen kassebiler / varebiler med manuell. Men det er jo avhengig i vilken jobb en velger. Men uansett så er vel disse bort om noen år.
 
Bare et tankekors.

Hva er egentlig poenget med å ta lappen på manuell i dag? Det er jo ingen biler som kommer med noe annet enn automat lenger. Datteren min tok på automat og det var helt kurrant. Om hun mot alle solemerker skulle ønske å legge til manuell på førerkortet er det bare en oppkjøring med manuell som skal til før det er i orden.
Leier man bil nedover i Europa er det fremdeles mange med manuell kasse, spesielt småbiler. De fleste traktorer og motorredskaper som man kan kjøre med kl. B sertifikat har også manuell kasse, og vil nok ha det inntil elektriske varianter tar over.
 
Leier man bil nedover i Europa er det fremdeles mange med manuell kasse, spesielt småbiler. De fleste traktorer og motorredskaper som man kan kjøre med kl. B sertifikat har også manuell kasse, og vil nok ha det inntil elektriske varianter tar over.
Ser poenget ditt med småbiler nedover på kontinentet. Men traktorer, hjullastere og lignende redskap har jeg flere av og ingen av de er manuelt giret som standard. Det er mange år siden man måtte gire noe sånt selv, sønnen min tok traktorlappen for et par år siden og han hadde både kjøretimer og oppkjøring med en automatgiret Deutz. Har én manuell traktor selv og på den var manuell kasse dyrere tilvalg enn automat. Går i krevende brøyting og da er manuell å foretrekke. (Personlig preferanse).
 
Det er et godt poeng. Om noen år så finnes det vel ikke manuell. I dag så er det muligens noen arbedidsgivere som vil ha noen kassebiler / varebiler med manuell. Men det er jo avhengig i vilken jobb en velger. Men uansett så er vel disse bort om noen år.
Noen få modeller kan man få med manuell kasse enda. Jeg har to-tre Peugeot Experter som arbeidsbiler for de ansatte og der fikk man bare AWD sammen med manuell.
 
Ser poenget ditt med småbiler nedover på kontinentet. Men traktorer, hjullastere og lignende redskap har jeg flere av og ingen av de er manuelt giret som standard. Det er mange år siden man måtte gire noe sånt selv, sønnen min tok traktorlappen for et par år siden og han hadde både kjøretimer og oppkjøring med en automatgiret Deutz. Har én manuell traktor selv og på den var manuell kasse dyrere tilvalg enn automat. Går i krevende brøyting og da er manuell å foretrekke. (Personlig preferanse).
Se det, kanskje påtide å oppdatere den gamle NH`en min. Sist jeg lette etter noe slikt var de fleste alternativene med clutch og vendegir, men når jeg tenker meg om var nok samtlige noen år gamle, ja. I stand corrected, som de sier i utlandet.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Ford Fiesta eller Focus er morsomme og sportslige å kjøre (med bensinmotor). Kan muligens være noe. Hvis firehjulstrekk er greit å ha kan kanskje Subaru Impreza være et alternativ. Ellers kommer en vanskelig utenom Mini hvis en vil ha noe gøy.