God kveld,
som noen av dere kanskje vet så er jeg en noe overivrig bilentusiast. Bil, motor, fart og spenning gir meg glede i hverdagen (og ferier. Helger. Fridager.). Jeg skal ikke skryte på meg noen som helst ekspertise om mekanikken og fysikken i det som dytter/drar firhjulingene våre framover, men gleden over motorens eksistens er fortsatt overveldende stor.
Først som sist: jeg betraktelig mer fascinert av moderne biler enn eldre klassikere - dog vet jeg fortsatt å sette pris på gode gamle 911'er eller andre prakteksemplarer.
Så til tema. Et tema jeg har fundert mer og mer over siden bilinteressen kom snikende i 18-årsalderen.
*MOTORLYD*
Det er egentlig to deler her:
1. Bilentusiatsenes engasjement for og forhold til motorlyd
2. Hva er egentlig god motorlyd?
Sistnevnte er selvfølgelig helt og holdent subjektiv. Noe som i og for seg legger til rette for en god diskusjon!
Punkt nummer en har jeg verken tid eller ork å begynne på nå, så jeg velger å fokusere på punkt nummer to.
2. Hva er egentlig god motorlyd?
Hvor skal man starte? T-Forden? 355? Carrera GT? BMWs 6ere? AMGs 2-liter? Nei, jeg starter med det som trigget skrivekløa in the first place: Mangelen av sjarm i Ferraris moderne V12'ere og V8'ere.
Jeg har ved et par anledninger erfart (både kjørt og hørt på) Ferrari sine biler de siste årene. I starten synes jeg dette var en ren fryd for øret. Det spraket og buldret. Alt annet ble overdøvet. Man rygget automatisk et par meter bakover i redsel for lyn og torden fra pottene. Det er jo dødsgøy å nesten måtte ha høreselsvern?! Eller er det egentlig det...?
Nei. Midlertidig tinitus vil jeg ikke ha fra motorlyd. Da er det noe feil. Både med intensitet og kvalitet. For meg er Ferrari endt opp med feil fokus: mye lyd framfor god lyd. Det er høyt, skrikende og støyende. Den manglende sjarmen er påfallende (såfremt ikke høy lyd er det eneste som gleder en..) samt et lite unikt lydbilde. Da er det jo slik at dette må sammenlignes med noe...
BMW. Få bilmerker har i samme grad som BMW klart å gi motorlyd (og glede) til folket. Da mener jeg både i høy og lav prisklasse. BMWs rekke 6ere er ikke bare effektive og ivrige, men den skarpe og engasjerende lyden de gir er en fryd for øret! Tilgjengeligheten til disse 6erne gleder oss bilentusiaster. Men, hvilke andre finnes det...?
Porsche 911. Skarp, raspende og til tider hylende er hva jeg vil tilskrive boksermotorene i 911. Om det så er seg en "vanlig" Carrera eller GT3, vannkjølt vs. luftkjølt, PDK vs. manuell - du kjenner lett igjen den raspende brumlingen fra en kald 911. Har vi flere...?
Denne er mer generell og gjelder V10ere. Som oftest inspirert av Formel 1. Det er i min verden få lydnytelser som er i nærheten av en Carrera GT eller Lexus LFA i fullt gasspådrag. Kan vanskelig beskrives, men sammenligningen er Formel 1 og de dagene da V10 (og delvis V8) var gjeldende. Hørselsvern er ikke nødvendig da lyden er en nytelse heller enn støy.
Audi sin V8er skal jeg ikke si for mye om - er litt for "biased" grunnet nåværende bil. Kort beskrevet er den herlig rumlende på tomgang og smertelig skrikende når nåla når rødt på 8.250.
Poenget mitt her er følgende: Høy/mye lyd tilsvarer ikke god lyd. En bil og et bilmerke må ha en unikhet og sjarm ved lyden som gjør den gjenkjennbar og spennende!
(En kort historie: jeg forklarte et bilinteressert familiemedlem at jeg skulle bytte eksosanlegg på bilen. Han hadde lite forståelse av hvorfor siden bilen min "bråkte nok som det var". Hvorfor trengte jeg mer lyd? Hvorav min respons var, og er: Det er ikke mer lyd jeg skal ha, det er bedre. Det tok meg cirka 2 uker med Youtube-titting for å finne hvilke leverandør av eksos jeg ønsket...)
Avslutningsvis: alt over er mine personlige meninger om tema. Her er det ingen fasit. Mitt ønske er å se om det er flere som har tanker rundt dette og kanskje andre erfaringer.
som noen av dere kanskje vet så er jeg en noe overivrig bilentusiast. Bil, motor, fart og spenning gir meg glede i hverdagen (og ferier. Helger. Fridager.). Jeg skal ikke skryte på meg noen som helst ekspertise om mekanikken og fysikken i det som dytter/drar firhjulingene våre framover, men gleden over motorens eksistens er fortsatt overveldende stor.
Først som sist: jeg betraktelig mer fascinert av moderne biler enn eldre klassikere - dog vet jeg fortsatt å sette pris på gode gamle 911'er eller andre prakteksemplarer.
Så til tema. Et tema jeg har fundert mer og mer over siden bilinteressen kom snikende i 18-årsalderen.
*MOTORLYD*
Det er egentlig to deler her:
1. Bilentusiatsenes engasjement for og forhold til motorlyd
2. Hva er egentlig god motorlyd?
Sistnevnte er selvfølgelig helt og holdent subjektiv. Noe som i og for seg legger til rette for en god diskusjon!
Punkt nummer en har jeg verken tid eller ork å begynne på nå, så jeg velger å fokusere på punkt nummer to.
2. Hva er egentlig god motorlyd?
Hvor skal man starte? T-Forden? 355? Carrera GT? BMWs 6ere? AMGs 2-liter? Nei, jeg starter med det som trigget skrivekløa in the first place: Mangelen av sjarm i Ferraris moderne V12'ere og V8'ere.
Jeg har ved et par anledninger erfart (både kjørt og hørt på) Ferrari sine biler de siste årene. I starten synes jeg dette var en ren fryd for øret. Det spraket og buldret. Alt annet ble overdøvet. Man rygget automatisk et par meter bakover i redsel for lyn og torden fra pottene. Det er jo dødsgøy å nesten måtte ha høreselsvern?! Eller er det egentlig det...?
Nei. Midlertidig tinitus vil jeg ikke ha fra motorlyd. Da er det noe feil. Både med intensitet og kvalitet. For meg er Ferrari endt opp med feil fokus: mye lyd framfor god lyd. Det er høyt, skrikende og støyende. Den manglende sjarmen er påfallende (såfremt ikke høy lyd er det eneste som gleder en..) samt et lite unikt lydbilde. Da er det jo slik at dette må sammenlignes med noe...
BMW. Få bilmerker har i samme grad som BMW klart å gi motorlyd (og glede) til folket. Da mener jeg både i høy og lav prisklasse. BMWs rekke 6ere er ikke bare effektive og ivrige, men den skarpe og engasjerende lyden de gir er en fryd for øret! Tilgjengeligheten til disse 6erne gleder oss bilentusiaster. Men, hvilke andre finnes det...?
Porsche 911. Skarp, raspende og til tider hylende er hva jeg vil tilskrive boksermotorene i 911. Om det så er seg en "vanlig" Carrera eller GT3, vannkjølt vs. luftkjølt, PDK vs. manuell - du kjenner lett igjen den raspende brumlingen fra en kald 911. Har vi flere...?
Denne er mer generell og gjelder V10ere. Som oftest inspirert av Formel 1. Det er i min verden få lydnytelser som er i nærheten av en Carrera GT eller Lexus LFA i fullt gasspådrag. Kan vanskelig beskrives, men sammenligningen er Formel 1 og de dagene da V10 (og delvis V8) var gjeldende. Hørselsvern er ikke nødvendig da lyden er en nytelse heller enn støy.
Audi sin V8er skal jeg ikke si for mye om - er litt for "biased" grunnet nåværende bil. Kort beskrevet er den herlig rumlende på tomgang og smertelig skrikende når nåla når rødt på 8.250.
Poenget mitt her er følgende: Høy/mye lyd tilsvarer ikke god lyd. En bil og et bilmerke må ha en unikhet og sjarm ved lyden som gjør den gjenkjennbar og spennende!
(En kort historie: jeg forklarte et bilinteressert familiemedlem at jeg skulle bytte eksosanlegg på bilen. Han hadde lite forståelse av hvorfor siden bilen min "bråkte nok som det var". Hvorfor trengte jeg mer lyd? Hvorav min respons var, og er: Det er ikke mer lyd jeg skal ha, det er bedre. Det tok meg cirka 2 uker med Youtube-titting for å finne hvilke leverandør av eksos jeg ønsket...)
Avslutningsvis: alt over er mine personlige meninger om tema. Her er det ingen fasit. Mitt ønske er å se om det er flere som har tanker rundt dette og kanskje andre erfaringer.