Musikk for hifi-anlegget.

2 lone Swordsmen, Tiny Reminders. Alltid en vinner på godt anlegg, og noe volum er tillatt... Bunndrag..

Jepp, "Løsrivelse" med Bremnesa er vel tidenes referanseplate på stereo. Både fordi den høres fantastisk ut når det er bra og samtidig er krevende å gjengi og avslører feil nådeløst.

Men det er litt kjipt å høre den i hjel på testlytting mtp at det er en av de beste norske plater som noen sinne er utgitt. Av og til klaffer bare alt når en gjeng musikere møtes til et prosjekt, og det gjorde det til gangs her. Alt du kan komme på er bra. Vokalen, musikken (Ketil Bjørnstad), arrangementene, samspillet, lyden, tekstene, coveret, osv. Og ikke minst Marius Müller på alle gitarer.

Ah, først nå gikk det opp for meg at "Løsrivelse" er Munch-plata. Du og du så mye jeg har hørt på denne oppigjennom (men det er mange år siden nå, før i dag). Spor 4 ("Syk pike") er nesten vond å høre på, så vakker og dyster er den.

Og tilbake i hifitullingtiden (18-20-årsalderen) gikk det mye i nilytting på Kari Bremnes og "High hopes" med Pink Floyd. Nitidig sentrert stol og nøye "toe-in" på høyttalerne, selvfølgelig. Men kompisen min hadde F3/Lyd Audiovector 3x, den hadde allerede skrå frontplate så der var det greit. Akk, minnene :)

Denne plata her er ikke så dum på et bra anlegg. :)

Ellen Allien & Apparat ‎– Orchestra Of Bubbles

Ja, og absolutt alt av Tool er å anbefale. :cool:

Masse bra er nevnt her allerede.
Toto har fantastisk bra produksjon på endel album.
Livealbumet Livefields er ett eksempel
Million Miles Away - Live Version by Toto on Spotify

Noen andre eksempel:
Bjørn Eidsvåg - Albumet Hittil og Littil
Ingen vei tebake by Bjørn Eidsvåg on Spotify

The Eagles - Hell Freezes Over
Hotel California by Eagles on Spotify

Dire Straits er sikkert nevnt, men kan ikke nevnes for ofte. On Every Street. Fab!!
You And Your Friend by Dire Straits on Spotify

Nine Inch Nails - The Fragile
Somewhat Damaged by Nine Inch Nails on Spotify

Sarah McLachlan - Afterglow
World On Fire by Sarah McLachlan on Spotify

Yello kommer en i alle fall ikke utenom - Touch Yello
Bostich (Reflected) by Yello on Spotify

Chant med Fourplay er også en særdeles bra demolåt
(tja ..fikk ikke link til å funke, men søk den opp)

Ugress - Reason to Believe
Reason To Believe by Ugress on Spotify

Må jo ta med Michael Jackson også - Dangerous, et fantastisk bra produsert album !!!
http://open.spotify.com/track/5kydllMkuS1OVIPEMdqBQ0

Får vel også presisere at ikke alt dette er musikk jeg lytter på...til dagen. Men produksjonsmessig er det knall.

Redigert:
Ah, først nå gikk det opp for meg at "Løsrivelse" er Munch-plata. Du og du så mye jeg har hørt på denne oppigjennom (men det er mange år siden nå, før i dag). Spor 4 ("Syk pike") er nesten vond å høre på, så vakker og dyster er den.

Og tilbake i hifitullingtiden (18-20-årsalderen) gikk det mye i nilytting på Kari Bremnes og "High hopes" med Pink Floyd. Nitidig sentrert stol og nøye "toe-in" på høyttalerne, selvfølgelig. Men kompisen min hadde F3/Lyd Audiovector 3x, den hadde allerede skrå frontplate så der var det greit. Akk, minnene :)

Nå er vi på OT-spor her, men må bare stemme i. Har hørt på den siden den kom i 93, snart 20 år :eek: Måtte selvsagt ta en lytt i sted etter at den kom på banen. Stadig like bra. Lurer på hvor mange andre plater som tåler 20 års jevnlig lytting på samme måten. Har også hatt gleden av å høre Bremnes/Bjørnstad fremføre den live. Det sto til forventningene. Jeg er ikke så veldig fan av Bremnes ellers, men her er det som sagt noe som klaffer på alle plan.

Det gleder meg med så mye aktivitet her:)

Apropo artister med fin kvalitet, som nesten er bedre live enn på cd.

Siri Nilsen - brev

Tja, hvis jeg skal teste anlegget så har jeg et par låter som jeg pleier å å igjennom. Ikke nødvendigvis den musikken jeg hører mest på alltid, men pefekt til å teste anlegg med. Selvsagt i CD-kvalitet og ikke youtube. :p

[video=youtube;bP2uoSpcmzk]http://www.youtube.com/watch?v=bP2uoSpcmzk[/video]

[video=youtube;hzuqw51SiKI]http://www.youtube.com/watch?v=hzuqw51SiKI[/video]

[video=youtube;95zxFl7b0ac]http://www.youtube.com/watch?v=95zxFl7b0ac[/video]

Samt et cover av "Come Together" av Michael Ruff Band som fattern har på en High Fidelity Reference CD. Fantastisk punch i bassgitaren og trommene! Har denne i WAV kvalitet hvis noen ønsker å prøve låta. :)

Foruten disse, så går det i musikk som jeg vanligvis pleier å spille, hip hop, rock, electro, osv. Alt mulig egentlig, men det blir ikke helt for å teste anlegget i den forstand.

Ble ganske solgt når anlegget til Tore voldtok ørene mine på en god måte oppe i Bergen, og de mange besøkene og samtalene med en kamerat (som snart kjøper klokke grunnet meg). :)

I går ble det unboxing av ny vinylspiller, og dette ble singelen som fikk æren av å innvie saken på en fredag formiddag:
f6f2fbf85bf011e2896422000a1fb003_7.jpg

Klassisker!

Nils Lofgren - Keith Don't Go (acoustic live) er et ekstremt godt opptak. Kan få et billigt Pioneer anlegg fra el-kjøp til å hørres ut som et 100k anlegg! Helt utrolig.

Nils Lofgren - Keith Don't Go (acoustic live) er et ekstremt godt opptak. Kan få et billigt Pioneer anlegg fra el-kjøp til å hørres ut som et 100k anlegg! Helt utrolig.

Mange veldig gode inspillinger.

Denne er vel kjent som noe av det bedre.

album-belafonte-at-carnegie-hall.jpg

Men det blir kjedelig å kjøpe musikk basert på hva som er lydmessig bra.

Nei, ikke annet at det vel var zappa som kom på det?
Don van vliet er hvertfall et unikum, synd han gikk bort.