Must have klokketyper og hjelp til kjøp av første klokke

Medlem
4. jan. 2013
Hei

Jeg er ny på forumet og har lenge tenkt på å gå til anskaffelse av min første ordentlige klokke. Tidligere har jeg brukt pulsklokke 24/7, men etter som jeg begynner å bli litt eldre er det på tide å gå til anskaffelse av et ordentlig ur. Har sett litt rundt og funnet en del varianter som er interessante. Men det jo et mylder der ute og jeg trenger derfor litt ekspertråd fra dere her inne. Samtidig er jeg kun student og har derfor ikke all verden å bruke på en klokke nå. Ser for meg at jeg starter beskjedent og legger i ca 1000-1500,- på den første klokka. Av det jeg har lest ser det ut til at klokkene blir dyrere og dyrere etter hvert som interessen øker.

Etter å ha sett litt rundt ser jeg at det er diverse "klokketyper" som går igjen. For eksempel pilotklokker, dykkeur og "motorsport-klokker". Det er mye som frister, men man kan ikke få alt. Ser for meg at jeg etter hvert kan ha ei klokke fra hvert segment. Hvilke segmenter mener dere er de viktigste og er must have?

En annen ting jeg har falt litt for er nato og zulu reimer. Disse ser meget behagelige ut og gir på en enkel måte klokken et nytt utseende. Derfor kunne jeg tenkt meg ei klokke som passer til slike reimer. Sikkert noen klokkesegmenter som egner seg spesielt godt til dette også.

Som sagt er jeg ny i dette gamet og trenger virkelig hjelp fra dere. Hva vil dere anbefale som første klokke i en klokkesamling?

Velkommen :)

Her mener jeg en variant at Seiko Monster er på sin plass å foreslå.
De kommer i mange varianter.

03012010451.jpg

Obligatorisk svar: Spar pengene og vent til du kan kjøpe deg en Rolex. :rolleyes:

Jeg ville også gått for en Seiko, men heller en SKX007. Klassiker som kler Nato suverent.

06012010663.jpg

16012010672.jpg

Stemmer i med Krille her ja, 007 er en perfekt startklokke som gir deg masse mekanisk klokkeglede for pengene.

Skx007 og monster er to gode og sikre valg...

Begge disse faller innengor kategorien "diver" men fungerer flott som allroundklokker så lenge du ikke går i dress med slips. ;) Av andre kategorier har du selv nevnt fliegeren, og etterhvert føler du nok også dragningen mot en chrono, en dressklokke og mange andre klokkekategorier som du finner på Underveis for å forsvare innkjøpene dine. Selv opererer jeg med 4 underkategorier under hovedtypen "diver" for å rasjonalisere at klokkene har en egen funksjon og rett til en plass i klokkeboksen... Galskapen lenge leve, og velkommen til TS! :D

Skx 007 stemmer jeg også i med. Som pulsklokkefantast er din første klokke passende at befinner seg i "beater" sjangeren.

Ønsker å si velkommen, og gir deg ett råd; ta stilling til om du er en samler eller "flipper". Altså om du kjøper klokker du vil beholde, eller om du planlegger å kjøpe og selge ofte.

Skal du ha en samling på 2-4 ur som du vil beholde; ikke tenk innkjøpspris, men feks kost pr dag i ti år.
Spar opp, og gled deg til dagen drømmen er oppfylt.

Vil du eie mest mulig forskjellig og selge og kjøpe ofte; se objektivt på hva du kan tape av penger, og regn kost pr dag på dette. Det er lett å fantasere om at man kan tjene penger på klokker, men greiest om du ikke beregner det inn i hobbyen.

Lykke til:)

Velkommen! Helt klart Seiko! Jeg får foreslå en littegrann annerledes variant jeg da: SKX009!

3425915799_718301cf86.jpg

Angående klokkesegmenter, samler jeg selv bare på dykkerklokker. Hvorfor? Aner ikke. Aldri dykket før engang(lyst å prøve). Tror det er at jeg vet at de tåler en støyt og at jeg kan skryte til mine mindre klokkeinteresserte venner at jeg faktisk kan dykke ned til 500 meter med klokken min, hvis kroppen hadde tålt det:p

Velkommen til TS, hvis du skal fokusere på noe "billig" i starten er det en god ide å gå for en Seiko Diver automatic. dette er mye for pengene, tåler mye juling som en daglig beater og kan brukes til nesten alle anledninger. Så lenge budsjettet er begrenset foreslår jeg å gå for en brukt - du finner sikkert en god deal her på TS.
Tom

Takk for tilbakemeldingene. Både Monster og skx007 falt i smak. Som Entropy sier vil de nok fungere godt som overgangsklokke fra pulsklokken som har fått en del juling opp gjennom.
Både flieger og chrono er noe jeg har tenkt litt på men av de jeg har sett på er ofte en del dyrere enn seiko diverne. Noen tips til flieger og chrono i dette prissegmentet?

Hei og velkommen! Du virker som en fornuftig kar med potensiale til å bli like sprø som de fleste andre av oss her inne.

Chrono i denne prisklassen finner du neppe, så lenge vi snakker mekanisk verk - og det gjør vi.

Har selv en Monster som har gitt meg utrolig mye klokkeglede for pengene, men vil allikevel anbefale deg en SKX007. Da får du en klokke som er litt mer anvendelig. Den kan for eksempel benyttes til finstasen. Mange vil nok være uenig med meg i dette med finstasen, men mange ville også brukt en Rolex Sub i samme situasjon - og SKX007 har mange fellestrekk med nevnte klokke. Juling, fart og spenning er hva disse klokkene er bygd for. En flieger blir gjerne litt for skjør å holde tritt med alt "so ungdomen lika".

Igjen, velkommen hit, og lykke til med klokkevalget.

Ønsker deg velkommen til vårt asyl. Nevnte valg presentert er utmerkede, jeg tier og samtykker..

Da har jeg bestemt meg for å gå for Seiko skx007. Har lagt inn et bud på en auksjon her på forumet så håper jeg den blir min til slutt. Takk igjen for alle tilbakemeldingene.