Myte eller sannhet

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Innlegg
6.542
Er en del myter knyttet rundt klokker, bl.a. at urverket ikke har godt av å bli røntgen-scannet i sikkerhetskontrollen
på flyplasser.

Jeg har måttet scannet flere klokker uten at det har gått utover nøyaktigheten.

Hva mener dere?

Har dere noen myter som kanskje kan avdekkes her?
 
Var nettopp i paris og hadde på meg min GO PanoReserve. I løpet av et døgn gikk jeg først gjennom sikkerhetskontroll på gardermoen samt en ny da vi skulle inn i saint-chapelle (full flyplasslignende sikkerhetskontroll, franskmennene er nøye med å passe på kirkene sine). Da jeg kom ut igjen hadde uret gått bananas og i løpet av de neste 5 timene gikk det 7 (!) minutter for fort. Etter at jeg stilte det på nytt gikk gikk det et minutt for fort i døgnet.

Tilbake i norge leverte jeg det inn til AD som sa at det ikke var uvanlig at mekaniske ur kunne bli påvirket av magnetfeltene når man går igjennom flyplasskontroller. Da det er et nytt ur kunne det også være en mulighet at det hadde kommet olje på visse deler av urverket som ikke skulle ha olje (detaljene i denne forklaringen var for kompleks til at jeg skjønte det. kanskje noen andre på forumet kan utdype dette nærmere)

Skal hente uret i morgen og er spent på om GOen er friskmeldt, og om jeg får en forklaring på hva som var grunnen til at det plutselig gikk for fort.
 
Med dagens tette forekomst av metalldetektorer hvor mekaniske urverk passerer ufattelig mange ganger tror jeg vi hadde hørt noe flere historier om denne myten skulle være sann...! :)

Men hvem vet.. det er sikkert mulig å være uheldig.

Jeg har ikke kunnet relatere noen problemer til dette, og har svært ofte klokker liggende i håndbaggasje som scannes, da jeg foretrekker det fremfor å legge en dyr Panerai i en skål som jeg ofte mister av syne osv. om man f.eks. blir plukket ut til en tilfeldig kroppsvisitasjon.
 
Hei,

Jeg reiser mye, og har som regel alltid med meg et par klokker. Har med et par klokkeposer som jeg legger dem i før sikkerhetskontroll. Altså ned i baggen sammen med evt. belte, mobil osv.
Har ALDRI klokken på meg der. Jeg selv må jo passere gjennom et magnetfelt - noe som potensielt kan påvirke uret, mens håndbaggasjen "gjennomlyses" med en type røntgen som nevnt - påvirker ikke uret.
Jeg er ingen ekspert her, men aldri hatt noen problemer med urene pga. dette.


BT
 
Noen av IWC sine Pilot/Spitfire modeller har urverket pakket inn i en "soft iron case" nettopp for å beskytte urverket mot magnetfelt. anhostma sin historie er vel et godt eksempel på at en slik klokke kan være greit å ha hvis man er mye ute å reiser. Rolex sin nye balansefjær i parachrom skal også være motstandsdyktig mot slik ytre påvirkning.
 
HerrUr skrev:
Noen av IWC sine Pilot/Spitfire modeller har urverket pakket inn i en "soft iron case" nettopp for å beskytte urverket mot magnetfelt. anhostma sin historie er vel et godt eksempel på at en slik klokke kan være greit å ha hvis man er mye ute å reiser. Rolex sin nye balansefjær i parachrom skal også være motstandsdyktig mot slik ytre påvirkning.
Ellers er jo Rolex' Milgauss-modell laget nettopp for å kunne fungere i miljøer med store magnetfelter. Navnet betyr faktisk "1000 gauss" (gauss er måleenheten for magnetisk flukstetthet), og klokken skal visstnok tåle såpass uten å ta skade av det. Et magnetfelt med en styrke på 1000 gauss er omtrent det man kan regne med om man jobber tett på store, elektriske maskiner, som f.eks transformatorer, generatorer eller elektriske motorer. En vanlig, ordinær jernmagnet som man gjerne har hjemme, er typisk på 50-150 gauss. Neodymium-magneter, som man bl.a finner i harddisker, kan fort være fra 500 til flere tusen gauss.
 
Panoen er tilbake og friskmeldt! Urmakermesteren som hadde sett på den fortalte at det hadde vært en del "grums" i utvekslingen mellom "escapement" hjulet (hva heter dette på norsk?) og balansehjulet. Dette hadde løst seg etter at han avmagnetiserte uret. Videre sa han at fjæren som er tilknyttet balansehjulet (balance spring) er laget av et materiale som ikke er magentisk (husker ikke navnet på materialet), men at magnetfelt i sikkerhetskontrollen kunne ha påvirket andre deler av mekanismen.

Det kan selvfølgelig ha vært andre magnetfelt jeg uforvarende har vært i nærheten av som skyldtes dette og at det ikke var sikkerhetskontrollen som var skurken.
 
Jeg tar ALLTID av meg uret og sender det igjennomgjennomlysning isteden for detektoren.
Men har vel aldri hørt at dette er noe stort problem. :D
 
jeg tar den alltid av også, men det er fordi jeg trodde dektoren pep vist jeg beholdt den på...
 
Er en del myter knyttet rundt klokker, bl.a. at urverket ikke har godt av å bli røntgen-scannet i sikkerhetskontrollen
på flyplasser.

Jeg har måttet scannet flere klokker uten at det har gått utover nøyaktigheten.

Hva mener dere?

Har dere noen myter som kanskje kan avdekkes her?

Må vi som eier en submariner bekymre oss for en metall detektorer?
 
Må vi som eier en submariner bekymre oss for en metall detektorer?

Sålenge man har betalt mva ved kjøp av klokken har man ingenting å frykte. Er mva ikke betalt, utløses en magnetstråle som får klokken til å gå noen sekunder feil i måneden. Hvis du undersøker en mekanisk klokke og oppdager at den ikke er helt presis, kan du dermed være helt sikker på at eieren har innført den til landet ulovlig. Avviket øker proposjonalt med det unndratte beløp. Det er derfor for eksempel en Submariner LV ofte vil være mer upresis enn en Certina DS.
 
Sålenge man har betalt mva ved kjøp av klokken har man ingenting å frykte. Er mva ikke betalt, utløses en magnetstråle som får klokken til å gå noen sekunder feil i måneden. Hvis du undersøker en mekanisk klokke og oppdager at den ikke er helt presis, kan du dermed være helt sikker på at eieren har innført den til landet ulovlig. Avviket øker proposjonalt med det unndratte beløp. Det er derfor for eksempel en Submariner LV ofte vil være mer upresis enn en Certina DS.

:D:D:D Haha. i det småsarkastiske hjørnet i dag?
 
Sålenge man har betalt mva ved kjøp av klokken har man ingenting å frykte. Er mva ikke betalt, utløses en magnetstråle som får klokken til å gå noen sekunder feil i måneden. Hvis du undersøker en mekanisk klokke og oppdager at den ikke er helt presis, kan du dermed være helt sikker på at eieren har innført den til landet ulovlig. Avviket øker proposjonalt med det unndratte beløp. Det er derfor for eksempel en Submariner LV ofte vil være mer upresis enn en Certina DS.

Det vil vel neppe utgjøre et problem for den avgiftsfantasten han er. Hoho! :D