Retro for meg er som Minuteman sier, altså at det er nyprodusert men utseende er tatt/inspirert fra tidligere modeller.
Antikk er vel rundt en 100 år i mitt hode.
Vintage synes jeg er et vanskeligere begrep, en casio fra 1980 tenker ikke jeg på som vintage, selv om den sikkert er det i andres øyne. Ser jeg på min Omega reduced tenker jeg mer vintage, den har plexi, og antydning til patina men den er fra 1987.
Rolex er en blanding av forskjellig ting, f.eks med plexi, patina og over 30år vil jeg plassere den i vintage.
Ser man på submariner modellene så kan man jo faktisk si at de nye modellene i tillegg til å komme med nye elementer også stiller seg i kategorien retro.
På den andre siden er det Rolex som har monopol på den opprinnelige submariner "looken", så det blir heller ikke korrekt. Rolex kjører sitt eget løp egentlig...:roll:
Steinhart kjører hommage-retro av rolex sine submarinere som mange andre produsenter, men vil de om en 15-20år kunne kalles for vintage?
Tror det temaet her er vanskelig å definere, og faktisk litt individuelt kanskje også avhengi av aldreren på personen som "synser og mener" om det.
En 20-åring idag vil kanskje si at en Omega PO fra 2005 er vintage om 35år og vi eldre vil da være uenige.
Kan det være slik at klokker produsert etter år 2000 aldri kommer i kategoreien vintage, altså vil progresjonen av mekaniske ur hemme begrepet vintage?
Jeg tenker da på aldringsprosess av synlig art, nå som klokker blir laget med keramisk bezel, safirglass og diverse nye typer lume.
Nyere klokker aldres jo ikke slik som før og det virker jo som om klokkeindustrien jobber mer med å kunne beholde klokkene som om de er nye fra fabrikken.