Når er klokken for stor?

En kraftig underarm kan veie godt opp for en spinkelt håndledd, noe som igjen gjør at en stor klokke ser helt ok ut.
Samtidig kan en slank kasse veie opp for en stor diameter.
Det jeg prøver å si er vel at mye kommer an på andre ting en kun diametermålet.
Kombinasjonen av korte remfester, muskuløs underarm og slank kasse gjør at en relativt stor klokke kan se veldig bra ut.
Opp til 46mm bør gå helt greit i mange tilfeller etter min mening.

Men;
Uansett størrelse på klokken er det uten unntak verre med ring på tommelfingeren.

0fJAb-qwTKC3zqWGJ6hJWJUFun_IGyawiLVMFfyP_XJx4cLNDgm-mMU7xitxP4QrErF4W5PAStmPpJrzHJX8d7SgSVLj99Cb2jjNiO5_Bx7-erXVjF3w3klpVkShGMj88xclAnQL8tYFN8WEs9-lEae7NyRMjwBOONc

Æ våkna opp en morra det va tungt.
Hverken arbeid eller dame, æ va konk.
Men æ kom mæ opp på knærne,
kledde på mæ klærne.
Lediggang kan sannelig vær ondt.

Så tok æ på mæ brune vinterboots.
Svelgte et glass jus og trødde ut.
Snøfokken den piska, en ny fiasko på lista.
Æ gikk mot vind med ryggen lut.

Så kom æ fram tel en sentrumsbod.
Kor en skalla salgsmann han stod.
Æ sporte ka det va, han hadde som va bra.
Da kremta han ut et enslig ord.

Tommel, tommel, tommel, TOMMELRING
et hundre og 30 spenn - kasjing!
Han gliste bredt som få, da han tredde på.
Tommelring på tommelfingern min.

Æ går med tommelring.
Den e blank og fin og rund og den skinn.
Så når du har fått tel, og utfør riktig ting,
gir æ tommeln opp - og den har tommelring!

En vinterskveld så gikk du inn på bar.
Og ga fra dæ en saftig kommentar.
Men dama ho ga nei, og atter nei til svar.
Og heile baren fikk vite du va rar.

Di flira heilt til rødmen tok ditt kinn.
Og uroen og skammen stramma inn.
Du ser dæ rundt omkring, etter nokka som kan bring.
Kvile til auan og ditt sinn.

Da ser du nokka i hjørnet som skinn.
En tommel som står opp med tommelring.
Det e æ som gir respekt, tel di slitne som e knekt.
Og gleden har problema med å finn.

Æ går med tommelring.
Den e blank og fin og rund og den skinn.
Så når du har fått tel, og utfør riktig ting,
gir æ tommeln opp - og den har tommelring!

Redigert:
Jeg synes Seamasteren min er litt for stor til meg med 175 mm håndledd men det blåser jeg i for den er sååå fin!
Her på Citizen gummi reim. Skulle gjerne ha prøvd en mid size.

IMG_20200425_125804.jpg

På den annen side blir Geneven litt liten med sine 33mm. Er det ikke det ene så er det det andre!

IMG_20200423_154314.jpg

Når er en klokke, ring, smykke, edelsten, armbånd, ørepynt, eller for den del nesering for stor?

Vel, når du føler deg ukomfortabel med det. Hva som gjør at man blir ukomfortabel derimot handler gjerne om mer enn bare de fysiske proporsjonene.

Konstruktivt innspill i debatten her, som krever litt fakta og analyse siden påstander her i tråden ofte illustreres med bildebevis.

Vidvinkellinse vil fremstille klokken på armen større enn den egentlig er. Et 50mm objektiv vil representere motivet mer nøyaktig slik klokken ser ut via våre egne øyne. Dette er grunnen til at man ikke tar portrettfoto med vidvinkellinse/mobiltelefon - da alle ville fått samme nese som Gerard Depardieu.

Her er to bilder. Det ene er tatt med en linse med brennvidde mobiltelefoner by default bruker, og det andre bildet slik øynene våre ser samme klokke på samme arm - fra samme betraktningssted. ;)

tl;dr - ikke bedømm en klokkes størrelse via bilder tatt med standard mobilkamera/-linse (uten justert brennvidde).

Tips: De aller fleste mobilkamera kan justere brennvidden, slik at wrist shot representerer mer slik klokken egentlig ser ut på håndleddet. Brennvidden på bildene under er justert på samme mobil innenfor 10 sekunder, så dette er veldig lett å justere selv for å få mer representative bilder.

BD6AF9F9-78F0-47A5-9F47-ED0A832DFD52.jpeg
FA95BA33-4274-4A3A-99A6-F978510C07A0.jpeg

Redigert:
Enig i at det kan se litt klovn ut med for stor klokke på for liten arm, men er dog svært subjektivt.
18cm selv (trolig 19,5 Covid-cm i skrivende stund) Og føler hverken Big Pilot (46mm) eller Pam 372 (47mm) blir "for" stort på meg.
Tar forbehold om at jeg selv synes noe er ok som andre kan synes ser klovnete ut (men det lever jeg fint med ;) )

To tegn på at klokka er for stor:
1. Du legger ut et bilde på et klokkeforum eller starter en ny tråd og spør om klokka er for stor (been there, done that)
2. En på Klokkeriet skriver at det ikke betyr noe hva andre mener, og at du bør kjøpe klokka om du liker den.

• Liker
  • Haha
Reaksjoner: christoball og urtid
Artig at dette blir tatt opp som egen tråd. Dette er noe jeg har humret over selv i lang tid. Spesielt når jeg ser bilder av folk med Panerai.
Min påstand er at 90% av de jeg ser med Panerai ikke har kraftige nok armer til å bære slike klokker, og det ser bare rart ut.
Spesielt Panerai burde være forbehold Sylvester Stallone, Jason Statham, Arnold og tilsvarende.
Den "vanlige mann i gata" har ikke fysikken med seg til å bære disse drågene av noen klokker.
Helt uenig. Legg merke til den av eiendomsmeglertoppene som hyppigst figurerer i mediene, hun bærer sin 44mm med stil :cool:

Min 112 på min arm pusher nok grensene for en del, når de ser bilder... Men @Loevhagen sitt svært opplysende innlegg, bekrefter det jeg selv har merket; at kamera og øynene ser to forskjellige ting. I levende live er den fint innenfor.

Jeg vil heller slå et slag andre veien.
Jeg syntes det ser svært rart ut med bamselabber og en vintage 33mm klokke...

• Liker
Reaksjoner: andersen