Når folk spør "Hvorfor"

Medlem
26. aug. 2015
Sted
Rogaland
Hello Ladies and Genitals! :)

Ny på forumet her og etter mange måneder med snik lesing så kommer mitt første innlegg:

Jeg er veldig interessert i klokker,har vært interessert lenge, har mine favoritter, vet hva jeg liker osv, men jeg får rett og slett ikke til å forklare folk som ikke er interesserte i klokker hva som rettferdiggjør et kjøp på ei klokke som koster mange tusen kroner.

Hvis du har en samtale med en person som ikke forstår helt "hvorfor i alle dager man bruker klokker som koster opp mot mange månedslønner bare for å vite når på døgnet det er" og at "hvorfor ikke bare se på telefonen hva klokken er"?

Hva sier du da?

Jeg er fascinert over hvordan klokkene fungerer og også om historiene bak diverse klokker. Når jeg skal forklare komplikasjoner og sånt, så får jeg ofte oppmerksomheten :)

Jeg pleier, i hvert fall i settinger med folk jeg kun kjenner overfladisk, bare viske det vekk med at "jeg trengte en hobby og denne passet inn".
Har hverken lyst eller kapasitet å bedrive profetering til ikke-troende.
Men kommer de til meg og spør/snakker eller bedre kjente så er det jo å peke til håndleddet å la dem klå og diskutere litt så er de, om ikke konvertitter, ofte forstående

Folk kjøper katter til mange 10-talls tusen kroner uten at jeg brydde meg mindre. Eller campingvogn, hytte, båt, you name it uten at noen burde bry seg. Så hvis du har lyst og råd - go for it.

• Liker
Reaksjoner: oets
Jeg pleier å dra paralellen til vedkommendes bil som syns det er villt med en klokke til 50000,-
Hvis han har kjøpt ny bil til 500000,- som er helt vanlig, å ingen rister på hodet av det.
Så sier jeg : vi snakkes om 5 år.
Da er klokka fortsatt verd 50000,- eller mer, mens bilen er verdt 200000,-

Jeg pleier å dra paralellen til vedkommendes bil som syns det er villt med en klokke til 50000,-
Hvis han har kjøpt ny bil til 500000,- som er helt vanlig, å ingen rister på hodet av det.

Og, når han setter nøkkelen i tenningen og ruller ut av salgshallen koster det 100k++ ;)

Jeg bruker den samme når jeg blir kalt gal, eller at det høres unødvendig ut å bruke mer enn 5K på klokke.
Heldigvis kan jeg telle på en hånd de gangene det har vært nødvendig å bruke sammenligningen ;)

Forbruk av penger øker omløpshastigheten på pengene, øker etterspørselen og reduserer arbeidsledigheten. Det er en og skjær medlidenhet for mine medmennesker, med andre ord. Min godhet!

Dessuten så trives jeg bedre med en klokke på armen enn at jeg legger pengene et annet sted og de blir tatt av skatte og avgiftskåte politikere.

Det er jo en annenhåndsverdi på klokker. Dermed er det ikke penger brukt =noe du ikke får tilbake. Hvis...

Til syvende og sist, så er det en fasinerende mekanikk som ligger til grunn for at dette skal virke. Det er den største grunn.

8

.
Men det er litt gøy når man endelig for brukt den sammenligningen :)
For man vet at man har så sykt rett..
Så sant! Men det er svært sjelden jeg oppgir pris, kun til de som har litt peiling, om de spør hva de ligger på nå.
Det artigste var den gangen en gikk hjem og googlet, for så å kalle meg "stormannsgal", neste gang jeg traff vedkommende.
Da blir det ekstra artig å spørre hva han har tapt på sin "show-off" nye Audi TT på det året han hadde eid den :)

Vil bare poengtere at jeg, så godt som aldri, kritiserer andre for hva de bruker penger på. Det er opp til hver enkelt!

Redigert:
Vi alle har hobbyer. Tenk hvor mye alle fotballer, fotballsko, billetter til kamper, abo på alle mulige kanaler og nett-tv og hva enn for å få se kamper osv koster iløpet av et liv. Tenk hvor mange tusen på tusen av kroner den feite båten eller den tørste amerikaneren blåser gjennom iløpet av en sommer. Hvor mye det koster å holde seg oppdatert med det feteste skiutstyret..
Mange har motorsykler stående til 100k som de bruker et par turer i året. Mange har hytte til millioner de bruker et par ganger i året. Hvorfor er det da galt bruke en grei sum på noe man bruker hele tiden?

Jeg selv syntes på et tidspunkt at det var galskap å bruke 199 kroner på en ny klokke som jeg syntes var kul, når jeg allerede hadde en Casio jeg betalte rundt 400 kroner for. Jeg syntes etterhvert at klokken jeg betalte nesten 2000 kroner for var helt på grensen av det som var forsvarlig. Jeg lurte på hvorfor folk absolutt skulle ha mekaniske klokker. Nå vurderer jeg ikke annet. Jeg har en Rolex på hånden, men i går var det den godt slitte digitale Casioen som prydet håndleddet. Den gir meg fortsatt glede. Spør en fotballentusiast om de gamle skoene fra 6 år tilbake gir han noe glede. Jeg har klokker som sikkert kostet mindre enn skoene, men som vil fortsette å glede meg år på år.

Vil bare poengtere at jeg, så godt som aldri, kritiserer andre for hva de bruker penger på. Det er opp til hver enkelt!
+1 Så lenge folk har tjent pengene sine, er det ikke opp til meg å vite hvordan de best skal bruke dem. Selvfølgelig har jeg mine ting jeg bruker penger som en fyll sjømann på, men det er andre ting JEG tenker at er helt bortkastet å bruke MINE penger på. Men for all del - jeg sitter gjerne på i en fet bil som andre har brukt sine penger på. Det er lov å nyte anders saker uten at en nødvendigvis vil prioritere egne penger til samme ting.

• Liker
Reaksjoner: Rød