Når kan man kjøpe en klokke for livet?

Medlem
2. juni 2014
Innlegg
444
Sted
Oslo
Hei alle,

Jeg bruker alt for mye av tiden min som student inne på dette forumet, og klokkeinteressen øker vel for hver dag.
I det siste har jeg undret litt på når det er akseptabelt å kunne kjøpe seg en klokke for livet? En klokke for livet må være av det dyre slaget, og være noe man vil hele tiden være tilfreds med. Det jeg anser som et "problem" er vel om det er akseptabelt å anskaffe seg en Rolex Sub eller en Omega Seamaster allerede som student? Vil dere si at det er for tidlig i livet å kjøpe noen slike klokker - eventuelt når kjøpte dere deres "lifetime-watch"? :)

De to modellene jeg har sett meg ut er:
16610-catalog.jpg

Omega-Seamaster-Aqua-Terra-15000-Gauss-27.jpg

* Ikke mine bilder

Takker for alle svar! :D
 
Vil vel alltids ha noen andre klokker liggende - det har jeg planer om ;)
Men tenker vel mer mot en klokke som kan brukes hver eneste dag gjennom et livsløp!
 
Jeg studerer, og lar ikke det hindre meg på klokkefronten. Så lenge man har nok midler til den klokka man vil ha ser jeg ikke noe problem med det. Dersom man skulle trenge penga senere til ett eller annet, og du har en klokke som holder verdien godt er det bare å selge den igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og JohanB
Jeg mistenker at en klokke for livet er enten den første klokka man kjøper/får, eller en klokke man kjøper ved en spesiell anledning. Det er så mange kule klokker her i verden, at i alle fall for meg er det bortimot utenkelig at en klokke jeg bare kjøper er en evig keeper. Har gitt opp. :p Jeg har p.t 3 keepere, 1 per barn.

Men lykke til. Hvis du tror du får det til så er det bedre jo tidligere du kjøper den, så den får blitt med på så mye av livet ditt som mulig.

Tror likevel det er lurt å finne en klokke som har en kobling til livet ditt. Hvis du er LSK-fan, gå for Omegaen f.eks. Hvis du ble unnfanget på en ubåt, gå for submariner. Sånn tenker nå jeg i alle fall, men kan være jeg er litt rar. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og JohanB
Takk for alle svar!
Haha, ingen LSK fan og ble heller ikke unnfanget på en ubåt, men tror ikke det hindrer meg i å kjøpe den ene eller den andre :)

Så på Exploreren, og syntes den er utrolig pen, men dersom jeg går Rolex veien er det kun Sub som virker aktuelt for øyeblikket!
 
Litt off-topic; men hva tror dere jeg eventuelt må ut med for en brukt 16610? I pen stand og lite brukt :)
 
De går vel rundt 45-50k avhengig av stand og om de er komplett osv. (Jeg har en ute til salgs nå;) ) men det er vel ikke lang tid siden de gikk for under 40. Om man får tak i noen som er lite brukt tror jeg er vrient, siden disse er ikke blitt produsert siden 2010. (Correct me if im wrong). Men man kan vel alltids få tak i en i NOS tilstand om man leter godt nok. Men de vil nok koste deretter og
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Det er aldri for tidlig å skaffe seg en kvalitetsklokke for livet, og helt akseptabelt som student, selv om noen få kanskje vil stusse eller ha fordommer, men that's life og man bør ikke bry seg.

Anbefaler deg å bruke god tid, både på å sikte deg inn på modell, og å bruke god tid på selve kjøpet - om du kjøper brukt - så du finner en du virkelig er fornøyd med (bra stand, riktig modell/år/variant etter ønske, komplett osv).
Vil også anbefale deg å beholde den livet ut, uansett hvor lei du blir den og andre fristelser dukker opp. Det er noe spesielt med sin første klokke, og spesielt om man opparbeider seg mye minner med den. Om man "går lei" kan det hjelpe å legge den bort en stund, for så å ta den frem igjen. :)
Det er også "problematisk" å vanke her på forumet - man kjøper fort for mange (alltid spennende med noe nytt), flipper og har klokkene egentlig for kort tid til å bli glad i de, og selger sin første klokke fordi man vil teste noe annet - og etter en stund kjøper man den likevel tilbake (Gjelder spesielt en "basic" sub). ;)

Jeg tror på en måte at de lykkeligste klokkeentusiastene er de som klarer å begrense seg til en eller få klokker og beholde den/de lengst mulig og være lykkelig med det. For meg og mange andre er det nok jakten på noe nytt som er vel så morsom, men det er vel forsåvidt heller ikke noe galt i det. :)

Lykke til jakten, og du er herved advart - når du har kjøpt din første, er det bare å begynne å spare til sin 2. og 3. klokke, for ikke å snakke om klokkeboks, winder, reimer osv... ;)
 
Takk for innslaget @Zawatch ! :)

Svært enig det du sier, spesielt knyttet til hvor mange klokker man har og hvilken verdi de gir deg!

Har flere klokker og reimer liggende + winder og boks dessverre :) Så den "onde sirkelen" befinner jeg meg allerede i ;)
Av de eksisterende klokkene jeg har nå vil jeg uansett hva beholde to av de livet ut + en eventuell ny klokke om noen år :)

Endrer nok mye mening over tid og skal ikke bestemme meg for noe helt enda, men tror det er viktig som du sier å bruke tiden godt før et kjøp :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Da er spørsmålet igjen:
Er det akseptabelt å ha en Rolex klokke til en verdi av 50-60k før man allerede er blitt 25?
Vet at mange på min egen alder vil ha fordommer mot det - usikker på hvordan eldre ville sett på det
 
Da er spørsmålet igjen:
Er det akseptabelt å ha en Rolex klokke til en verdi av 50-60k før man allerede er blitt 25?
Vet at mange på min egen alder vil ha fordommer mot det - usikker på hvordan eldre ville sett på det

Svaret er ja, du stiller spørsmålet på et klokkeforum :)

Stiller du spørsmålet til "mannen i gata" antar jeg at du får mange forskjellige svar, men det er vel de aller færreste som har forståelse for at en 25-åring har en såpass dyr klokke. Som kjent er misunnelsen større enn kjønnsdriften i Norge, og janteloven lever i beste velgående. Personlig bryr jeg meg overhodet ikke - er du opptatt av hva andre mener ville jeg kanskje valgt noe annet enn Rolex :D
 
Redigert:
Det er ikke noe fasitsvar på dette. Gjør det du føler er riktig, og som du føler du kan forsvare for deg selv og "de andre".

Dette er en problemstilling i alle interesser som koster penger. Du vil alltid kunne møte noen som stiller spørsmål om det er riktig av deg, men de fleste bryr seg ikke. Det er dine penger bruk dem som du vil, det er ingen logikk i hva som er "riktig" bruk. Feks er det akseptabelt å ha en bil til 200k (og mer), men det er ikke akseptabelt å ha en bil til 150k og en klokke (eller sykkel eller frimerkesamling eller hva som helst annet til "de andre" ikke forstår hensikten med) til 50k.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB og UJU
Så lenge du er voksen nok til å ta ansvar for den (les: ikke surrer den bort i fylla), så er ikke alder noe problem imho.
 
Takk for alle svar!
Ja, er enig som du sier @Hugo Cabret med at man vil finne en slik problemstilling rundt mye annet dyrt man kjøper! Og nei; ikke noe planer om å surre den bort i fylla, @Thomas84 :)

Konklusjonen fra dere alle virker slik:
- Så lenge du er tilfreds med valget, kjør på!
- Kjøp en Sub ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Et punkt til du kanskje må vurdere:
- Forsikring

Hvis du klarer å flyte en månedlig forsikringskostnad på 70-120 kr, vil du kunne senke skuldrene enda mer. (Hett tips, dropp Spotify premium og få noen til å kjøpe Spotify family).

Og student-bekymringen: ingen grunn til at dette skal være et hinder. Svært få anerkjenner hva du har på lanken. De som gjør det, vet enten at Rolex i stål er lavrisiko økonomisk eller gir deg tommel opp. Kjøper du Sub får du mer enn bare tommelen og.