Når kan man kjøpe en klokke for livet?

Har du kort tid igjen av studiene; skaff deg barn. Å rote den bort på fylla, de få gangene det skjer, vil være minimale.
Første fødte kan også være en liten unnskyldning til å bruke litt ekstra vis det skulle være behov.
Kjøpte min Sub ny tidligere i år og har enda ikke bikket 23 år. Har satt mer fokus på billigere, value for money klokker i litt senere tid, men skulle man gå lei må man bite tennene sammen og bruke litt energi på å ikke flippe den. Noen tips nevnt tidligere i tråden. Har brukt litt tid på lese om andre som har hatt sin klokke i mange år, og har brukt den til alt. God inspirasjon og flippesyken forsvinner. (Litt..) Over tid vil man ikke angre.
Også som nevnt tidligere; mange på vår alder tar opp lån på bil. Der i gården er det ikke mange som hever øyenbrynene for personer mellom 18-25 som har billån på 50-100k. Er det da mer fornuftig å sette pengene i en klokke du setter pris på, lager minner med livet ut og holder prisen godt? Vil si det.
Uansett er det ingen som legger merke til krona på armen vis ikke de bryr deg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB og O.S.P
Har allerede verdigjenstandforsikring på min eksisterende klokke - ville hatt det på en eventuell Sub også, ja.
Men tusen takk for et godt svar @raknes :)

Ikke planer om å stifte en familie helt enda, men ser poenget ditt! Ja, klarer jeg å få tak i en brukt Submariner, så er det ikke mye penger man vil tape over tid. Det største verditapet har jo allerede selgeren tatt :)
 
Enig med @EspenK . Å sette penga i en klokke, spesielt en submariner som holder verdien godt er mye mer fornuftig enn å sette penga i bil med tanke på verdi. Er selv student, og kjenner flere studenter (studiner for det meste) som har hest. Det er et pengesluk. Om man tenker på det sånn blir det ganske lett å rettferdiggjøre kjøp av en klokke. Men så lenge penga er dine, så er det ingen som har noe med hva du velger å bruke dem på.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Veldig enig i det dere begge sier - bra svar begge to @O.S.P & @EspenK :) Er nok min oppfatning at samfunnet generelt betrakter det som "bortkastet" å bruke så mye penger på en klokke. "Hva skal man med det liksom?" :confused: Men hvis man sammenligner med mye annet, er det lite som vil holde seg like godt i verdi over tid som klokker (Submariner spesielt).
 
Her mener jeg man bare kan kjøre på når man føler seg klar. Kjøpte min første Rolex som bursdagspresang til meg selv når jeg fylte tyve, og sånn prisene har utviklet seg har jeg ikke akkurat tapt penger.. Men alt avhenger selvsagt av økonomien. Og hva andre mener er vel helt irrelevant, så lenge du finner glede i klokken vil de færreste legge merke til at du har den en gang. Og om noen skulle påpeke at det er "galskap" så får du kontre med å spørre hvordan deres siste bilkjøp har utviklet seg i pris, eller hvor mye de egentlig sitter igjen med etter de 2 ukene på Napa tilbake i 2014.
 
Selv er jeg student, og har Sub og LLD, og tenker allerede på å oppgradere LLD'en i sommer. Mange vil nok mene det er galskap å kjøpe en så dyr klokke i så ung alder (eller flere for den slags skyld), men jeg mener det er flere sider som forsvarer det.

Da jeg kjøpte min sub var et viktig moment at jeg, om nødvendig, kunne få solgt den uten å tape særlig mye penger. To år etter har det vist seg at jeg også har tjent på den. Før jeg kjøpte Sub'en hadde jeg også bestemt meg for at jeg selv skulle spare opp til den, uten å ta fra sparepenger o.l. Dette mener jeg spesielt kan forsvare kjøpet, da det handler om prioriteringer.

Det eneste negative jeg har merket, er at enkelte kan anta at man er bortskjemt osv. Det er kanskje ikke så lett å skjønne at det handler om en interesse/hobby, mer enn "bling-faktor". Det hender ganske ofte at jeg må forklare/forsvare klokkekjøpet. Når det er sagt får jeg også veldig ofte høre mye positivt.

Som det har blitt nevnt ville jeg også forsikret klokken. Det gjør det litt enklere å "slappe av" ;) Og selvfølgelig, når man først har svidd av en solid sum for å kjøpe en Sub, blir terskelen for å oppgradere plutselig veldig mye lavere.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Jeg mener det er (nesten) aldri for tidlig å kjøpe en klokke for livet. Kjøpte 114060 som min første "ordentlige" klokke rundt konfirmasjonsalder. Dette for helt egne oppsparte midler og litt penger fra konfirmasjonen. Har fått høre både positivt og negativt i tiden jeg har hatt den, en del mer negativt siden jeg er så ung. Som nevnt tidligere i denne tråden bør du gå etter egne meninger/følelser, istedenfor å bli påvirket av folk rundt deg. Det er jo tross alt du som skal gå med den og se på den hver dag ;)
 
Da er spørsmålet igjen:
Er det akseptabelt å ha en Rolex klokke til en verdi av 50-60k før man allerede er blitt 25?
Vet at mange på min egen alder vil ha fordommer mot det - usikker på hvordan eldre ville sett på det
Er det akseptabelt å ha et hus til 5-6 millioner før man er blitt 25?

Tja.
 
Det begynner å bli en stund siden... Selv har jeg hatt to Rolex - med litt gull på en til og med - i de siste studentårene med mine egne oppsparte penger. Man lærer å ta vare på ting.

Kjøp Suben og logg av TS.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Vil vel alltids ha noen andre klokker liggende - det har jeg planer om ;)
Men tenker vel mer mot en klokke som kan brukes hver eneste dag gjennom et livsløp!
Kjøp en sub hvis det er det du har ønske om og råd til, dette vil du nok ikke angre på. Har selv hatt en SeaDweller som beater i 32 år og denne blir aldri solgt, har flere sub og annet jeg bruker innimellom men denne vil henge på armen på gamlehjemmet hvis jeg er så heldig å lande der.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB og Gubben11
Kan jo også legge til at jeg var 19 da jeg kjøpte Speedyen, @JohanB. Få medstudenter som la merke til det, og fikk ikke noe negativt av de som la merke til det. Kan jo ha noe å gjøre med at Omega ikke har samme stempel som Rolex av folk flest.
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Takk for gode svar, både @Tom Henriksen og @Horgen :)
Ja, tror du har veldig rett i det du sier om hvilket stempel de to forskjellige merkene har. De fleste er klar over at Rolex er et dyrt og eksklusivt merke og koster deretter... Men jeg kommer til slutt ikke å velge en klokke som er "akseptert" av de på min alder/samfunnet. Jeg velger den klokken jeg vil være fornøyd med, og som jeg alltid vil smile av når jeg ser ned på håndleddet :)
 
Redigert:
Student er ingen hindring (annet enn kjip økonomi). Her er noen bilder fra student-gtg i Bergen.
Ser flere råder til å beholde klokken i evig tid. Selv ser jeg ikke problemet med flipping. Er så mye flott fra forskjellige produsenter. Mitt studentbudsjett tillater ikke at jeg har flere keepere. Flipping har dermed gjort det mulig for meg å være gjennom flere klokker jeg ellers ikke hadde hatt råd til. Etter å ha prøvd en del forskjellig i løpet av de siste årene har jeg nå (forhåpentligvis) begynt å få en viss pekepinn på hva jeg foretrekker. Per dagsdato har jeg ingen sub, men må si meg fornøyd med studentklokken likevel :)
IMG_4160.jpg
 
Da er spørsmålet igjen:
Er det akseptabelt å ha en Rolex klokke til en verdi av 50-60k før man allerede er blitt 25?
Vet at mange på min egen alder vil ha fordommer mot det - usikker på hvordan eldre ville sett på det

Dette er ikke noe å stusse over. Janten er Norges farligste rovdyr. Har selv opplevd å få klokka "spotta" av ulike kjentfolk og har bare fått gode tilbakemeldinger. Foreldrene mine roste meg for å gjøre en vanntett investering og andre godt voksne som har gjenkjent klokka nikker anerkjennende, for de vet at Rolex er kvalitetsur som tåler bank og har et bredt bruksområde. Det er Grandiosa-generasjonen som ser på klokker mer som en moteaccessory. Får inntrykk av at foreldre- og besteforeldregenerasjonen anser armbåndsur mer som et verktøy.

Min egen far gikk selv med en two-tone Datejust på armen hver dag i nesten 30 år som han kjøpte når han var i tjueårene. Har selv ikke fylt 25 helt ennå har allerede kjøpt ny Rolex 116710 med 116500 incoming antakeligvis ila sommeren eller høsten. Møter lite fordommer. Fordommer møter du om du flasher tingene dine i ansiktet til folk. Skal sies at ingen ungdommer med unntak av en kompis av meg som samler og en student har spottet klokka mi ennå. Og studenten eide en Sub, forøvrig.

Jeg kjøpte Rolex av flere grunner, men mest for å feire at jeg var ferdig med utdanning, førstegangstjeneste, fått fast jobb, hadde kjøpt ny leilighet og kjøpt ny bil og hadde endelig blitt stor gutt. Spar opp, kjøp deg Rolex og vær stolt. Jeg unner alle å ha anledning til å spare opp til noe de virkelig vil ha. Som en klok mann sa en gang: "Det handler om følelser". Unngå for Guds skyld forbrukslån. Det er idiotskatt.

Mitt beste råd til deg om du vil unngå fordommer mot dyre klokker er å ikke skryte av den på face eller andre steder utenom TS, Klokkeriet og lignende steder. Slikt gir folk bare vond smak i munnen og vil summa summarum egentlig bare gi deg negativ oppmerksomhet fra kjentfolk. La kjennere gjenkjenne klokka di, la resten se en vanlig stålklokke. Det er vel for deg selv du kjøper klokka, ikke sant?

Lykke til med klokkekjøp!