Når klokken ikke er i bruk, hva da?

Medlem
20. juni 2013
Sted
Stavanger/Tønsberg
Jeg er i Nordsjøen i perioder og da bruker jeg ikke GMTen min mens jeg er ombord. Den vil jo naturligvis stoppe etterhvert. Spørsmålet er om dette gjør noe, eller om det går helt fint å la den hvile for å så spinne den i gang igjen etter 14 dager?
Eller er det bedre å la den gå hele tiden ved å ha den på armen et par timer hver kveld og/eller eventuelt gå til innkjøp av en winder?

Har ikke tidligere hatt noe problem med å la Tissoten min stoppe mens jeg har vært på jobb.

Det korte svaret er - den kan fint ligge i både uker og måneder.
Men for diskusjonen om du bør eller ikke bør bruke winder "og holde uret i gang" så er den en lang en og vanskelig å si bu eller bæ på.

Fra watchuseek kommer bland annet følgende godbiter:

Using a watch winder is like keeping your car idling while parked in the garage - slightly more convenient when you go to use it next time, but unnecessary wear and tear.

A friend of mine told me that the reason to use a watch winder was to keep dust out of the mechanism. He said that dust can enter via the stem when it's pulled out to set the watch. Myth?

Eller for de med en god sans for termokjemi:
it's not enough to wind the watch every couple of months. You need to wear it on your wrist. Your body temp. of F98.6 thins the oil and aids its distribution. Yes there's heat generated by the movement of the mechanism but nowhere near the heat of the watch being on your wrist. Isn't that why you don't push your car's engine hard before it's had a chance to warm up? Plus I imagine--but don't know--that viscosity of oil is chosen based on the watch being on your wrist at F98.6.

Redigert:
Det korte svaret er - den kan fint ligge i både uker og måneder.
Men for diskusjonen om du bør eller ikke bør bruke winder "og holde uret i gang" så er den en lang en og vanskelig å si bu eller bæ på.

Fra watchuseek kommer bland annet følgende godbiter:

Eller for de med en god sans for termokjemi:

hehe

Da gjør jeg med den som med grombilen. Vasker og parkerer den i garasjen før jeg reiser på jobb, og gleder meg til å starte den igjen når jeg kommer hjem!
Takk for synsing :rolleyes: