Når klokkene blir for kostbare

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
Hei klokkevenner. Lenge siden jeg postet her. Jeg har et par klokker som de seneste årene har steget så mye i verdi at jeg ikke tør å bruke dem lenger. Hva gjør man da? Selger? Hva med dere, hvor dyr klokke tør du å gå rundt med på håndleddet? Jeg tenker ikke først og fremst på at jeg skal bli ranet, men at jeg kan skade klokken, lage riper og hakk etc. Jeg hadde en episode en gang med sykkelvelt med en dyr klokke på hånden. Det gikk heldigvis bra, både for meg og klokken, men det var bare flaks.
 
Jeg har forsikret klokkene mine til rundt markedspris. Kjedelig om det skjer noe, men også kjedelig å leve et liv der man ikke skal kunne bruke tingene man liker.
Bilen min koster mer enn alle klokkene mine, jeg velger likevel å kjøre den. Selv på vinterstid. Den er forsikret den også.
 
En relevant problemstilling for mange av oss. Selv har jeg landet på at jeg bruker mine relativt dyre klokker daglig, uten noen særlige bekymringer. Riper og skader tenker jeg ikke på, stort sett er uret godt beskyttet med bruk av lange ermer. Når korte ermer brukes, så bruker jeg uansett et dykker/sportsur - som tåler mer enn det armen min gjør.
Rolex er helt ute av min samling, siden det å gå rundt med en «rans-magnet» er mer stress - enn noen bruksspor på en langt dyrere klokke, men som ikke tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet.
 
Redigert:
Relevante tanker, @Celter . Det blir selvfølgelig tanker omkring dette. Men; Klokkene må jo brukes, ellers blir det jo et spørsmål om man i det hele tatt skal ha dem?

Jeg har skaffet takst, som er delvis riktig, og har forsikring. Selvfølgelig er jeg bevist hvilke klokker jeg bærer til ulike tider. Det er der begrensningen egentlig kommer inn. Skal jeg bevege meg nedover mot sentrum (hvor jeg egentlig aldri er lenger) så tar jeg av de dyreste klokkene.

Klokkene skal brukes. Hvis ikke kunne jeg heller kjøpt et maleri....

8- )
 
Min dyreste klokke ligger rundt 80k, jeg bruker den når jeg går rundt her på Oslo øst. Om den får riper så gjør det ikke så mye da jeg ikke er en flipper. Kun en gang i mitt liv har jeg vært nært ett ran. . Det var noen drittunger og jeg ble ikke redd engang. Selv om jeg bor i drabantbyen er det sjeldent man tiltrekker seg bråk. Hadde jeg eid noe haute horlogiere derimot ville jeg nok kun brukt det hjemme og kun svært store anledninger ute.
Men grensene flyttes jo, feks da jeg fikk min speedy tenkte jeg kun hjemme, men det ble fort glemt.
Jeg må innrømme jeg er litt redd for klokkene når jeg har håndverkere og ikke er hjemme.
 
Redigert av en moderator:
Jeg tenker ikke først og fremst på at jeg skal bli ranet, men at jeg kan skade klokken, lage riper og hakk etc. Jeg hadde en episode en gang med sykkelvelt med en dyr klokke på hånden. Det gikk heldigvis bra, både for meg og klokken, men det var bare flaks.
Jeg føler at dette kan dras to veier, som begge har samme «løsning»:
1. Klokker er smykker. Trenger du dyr utsmykning på sykkeltur? Kanskje en *insert beater* hadde passet settingen bedre?
2. Klokker er verktøy. Hvis du skal slå spiker, bruker du en dyr skrutrekker eller en hammer?

Det finnes så utrolig mange kule steinharde klokker, så jeg skjønner ikke at noen skulle ønske å slå i stykker en luksusklokke. Men det er meg da.
 
Hva dekker en klokkeforsikring mtp bruk, eller uansvarlig bruk. Det er kke uvanlig med en del forbehold i forsikringsavtaler
 
Solgt.
Dessverre.
Finnes ikke flottere klokker enn disse!
Men det finnes en grenseglede.
(En ganske komplisert sammenheng av alle argumentene nevnt i denne tråden og som varierer over tid, eks: antall penger på klokkekonto, kule bilder i Dagens, klokkeinteresse, husgjeld, ransbølger, klokketilgjengelighet, strømpris, +++)
CE130F52-50F5-47CE-8478-4398ABFDA9E4.jpeg
FD12EB0A-1BE2-42DE-AC57-C954C4956191.jpeg


Heldigvis er jeg nå på en vintagebølge i et marked som ikke etterspør disse perlene:love:
66C69191-F5D4-44BB-9715-BCE150E26211.jpeg
 
Da jeg ble fanget av hobbyen så hadde jeg den vanlige grenseglidningen av verdi oppover... til et visst punkt.

Jeg fant ut at når jeg må bruke over 50k på å kjøpe en klokke så er jeg ikke komfortabel lenger å gå rundt med den på lanken til daglig (og da er det ikke noen grunn til å eie den heller, for safe queens gidder jeg ikke å senke penger i).

Så hører det til historien at noen av klokkene mine i etterkant har steget litt i markedspris til punktet der de kanskje tangerer den grensa... men i hodet mitt tenker jeg fortsatt prisen jeg selv ga for dem. Håper egentlig på markedskrakk på bruktmarkedet så jeg kan slappe helt av igjen :LOL:
 
Redigert:
Tenker ikke på uhell når jeg har klokken på armen.
Jeg er mer bekymret for ransforsøk.
Hvis jeg er på reise og den muligheten er tilstede er jeg komfortabel med en klokke som koster for lite til å risikere livet for. ;)
 
Redigert: