Når skifter DIN klokke dato??

Det kan selvsagt være behov for en service, men hvordan dette fungerer rent teknisk er mye simplere enn man kanskje skulle tro;

Det har bare med å gjøre hvor viserene ble dyttet ned på klokken.

Altså, om urmakeren er lat vrir han klokken sånn ca på kronen til den skifter dato, så setter han på viserene.
Er han et skikkelig petimeter vil han derimot finjustere og kose seg med dette til det er "spot on".

Naturlig nok fører dette i masseproduserte klokker som rolex til at det er en liten variasjon på hvor det skifter.

Når du "knipser" på kassen for å fremskynde datoskiftet lurer du mekanikken som styrer datohjulet og ikke viserne selvfølgelig ;)

Kanskje jeg enkelt og greit skulle dyttet viseren 20 min fremover da. Takk.

Note to self: Ikke prøv dette når jeg i natt kommer hjem go´brisen.

Hehe, da må du i så fall ha hacket verket og, vel, det vil jo slite noe vanvittig på den mekaniske, friksjonsbaserte låsningen av viserene...

når det er sagt, jeg har faktisk gjort akkurat det der på en billig asiaklokke av ren nysgjerrighet og/eller frustrasjon over kjempebom på datoskift ;). Anbefalles neppe på morsome omegaer.

Hehe, da må du i så fall ha hacket verket og, vel, det vil jo slite noe vanvittig på den mekaniske, friksjonsbaserte låsningen av viserene...

når det er sagt, jeg har faktisk gjort akkurat det der på en billig asiaklokke av ren nysgjerrighet og/eller frustrasjon over kjempebom på datoskift ;). Anbefalles neppe på morsome omegaer.

Da dropper vi den planen, klokken er dødsgammel så litt skavanker får jeg tåle.

For alt jeg vet er det sånn den lokale urmakeren vil fikse dette om du tar den med til ham... hvem vet ;).

Men litt skavanker på en gamme klokke er jo bare sjarmerende!

Min tre dager gamle Seamaster skiftet nå for ca 1 minutt siden, altså 23.57 :)

Ok, så er det en Omega og dette er et Rolex-forum, men skitt au :)