Når vi først diskuterer fake Breitling...

Støttes!
For egen del er det nå et grunnleggende prinsipp om å kjøpe "hele pakken" om jeg gir meg ut på kjøp; - ergo ur, boks og papirer. Ikke bare på grunn av sikkerhet om at ur, serienummer og papirer (evt. garanti) stemmer overens, men også fordi det faktisk gir meg en merkelig god følelse innimellom å ta frem både boks og papirer stundom og bare.... "se på"...:D.

Jeg er i prinsippet enig med deg, men nå er det slik at 95% av alle klokker(hvertfall min erfaring) som er eldre enn 1990ish ikke kommer med papirer. Også er det nå slik at jo eldre de er jo mer koster de med papirer, f.eks en Sub fra 1970 med eske og papirer vil sikkert koste 10-15000kr mer enn en uten. Dessuten er det svært sjeldent at man kommer over noe slikt! Jeg tror man kommer langt med å få en urmaker til å sjekke klokken samt en god knipe sunt fornuft.

Jeg er i prinsippet enig med deg, men nå er det slik at 95% av alle klokker(hvertfall min erfaring) som er eldre enn 1990ish ikke kommer med papirer. Også er det nå slik at jo eldre de er jo mer koster de med papirer, f.eks en Sub fra 1970 med eske og papirer vil sikkert koste 10-15000kr mer enn en uten. Dessuten er det svært sjeldent at man kommer over noe slikt! Jeg tror man kommer langt med å få en urmaker til å sjekke klokken samt en god knipe sunt fornuft.

Støtter deg på den, lightningii!
Det er så åpenbart mer nyansert enn hva mitt innlegg kunne gi inntrykk av. Jeg tok utgangspunkt i egne erfaringer og kjøp av nye ur.
Bottom line er uansett slik du sier; - vi kommer langt (lengst?) med den sunne fornuft ;)

Støttes!
For egen del er det nå et grunnleggende prinsipp om å kjøpe "hele pakken" om jeg gir meg ut på kjøp; - ergo ur, boks og papirer. Ikke bare på grunn av sikkerhet om at ur, serienummer og papirer (evt. garanti) stemmer overens, men også fordi det faktisk gir meg en merkelig god følelse innimellom å ta frem både boks og papirer stundom og bare.... "se på"...:D

Hvorenn fristende det måtte være å tro noe annet og at man gjør "årets deal" der ute; - det finnes sjelden noen "quick fix" ved kjøp av high-end ur.
Dessverre.
Og heldigvis.

I solidaritetens ånd; - kanskje vi på Tidssonen burde hatt en "Thread" som man har på danske Vintageure.dk (blant annet); - "Good guys/bad guys".
Det kunne jo være en start.
I kampen mot rakkerne der ute.

Støtter Moor her.

Ditt forslag om good guys / bad guys, Moor, har for øvrig blitt tatt opp her før, uten at jeg husker utfallet.

Jeg er for så vidt enig i forslaget – en slik tråd har absolutt livets rett.

Problemstillingen er hvordan dette skal administreres. En selger / kjøper kan bli ”hengt ut” på grunner som kan oppfattes urimelige. Da vi som leser denne anmeldelsen ikke vet eksakt hendelsesforløp blir det lett å trekke en kanskje for hurtig konklusjon. En sak vil alltid ha to sider.

Dersom en slik tråd skal opprettes bør det være rom for den andre parts forsvar. Problemet her er at dette kan medføre usaklige diskusjoner som ikke er særlig interessant å lese.

Nå vet jeg ikke hvordan retningslinjene for slike tråder er på andre fora. Det vet kanskje noen av dere?

Og tilbake til topic:

For meg taler alt for at den Breitlingen er fake, men så har jeg heller ingen erfaring med dette merket..

- Stian

Finnes jo mange ærlig mennesker også, og som det sies sunn fornuft.
Tar mitt siste kjøp og salg som eksempel.
Omega Speedy kjøpt av privatperson i Tr.heim (ikke TS medl.)
Han sendt klokken til meg uten videre, og sa at jeg kunne betale når jeg hadde sjekket klokken.:p
Siste salg ble gjort ved at vi møttes hos Protid, urmaker Larsen åpnet klokken og sjekket at alt var ok.
Dette gjorde han gratis.::p
Altså, det finnes ærlig mennesker (men også banditter).
Vi på Tidssonen får stå sammen og prøve å luke ut bandittene.