Nøyaktighet- SMP

Medlem
30. des. 2010
Har en 225380, SMP electric blue automatic mid size fra 05. Den sakker endel akterut. Ca 1 minutt i uka. Er dette normalt? Hvis det er unormalt mye og således bør fikses, er det en dyr sak å fikse? Er dette noe Omega gjør i Norge, eller må den til Sveits, med måneder å vente? Lokal AD er gullsmed, og gjør ikke noe annet enn batteriskift. :confused:
Merker stor forskjell fra PO'n med Coax, den ligger på max 1 sekund i døgnet.

1 minutt i uka er vel litt drøyt, det skal vel være mulig å få den under 5 sek i døgnet, men mindre det er lenge siden service. Er det på tide med en service vil de gjerne sakne mer enn vanlig, anbefales vel service ca hvert 5. år på disse. AD som selger Omega og verksted fikser som regel dette.
Ang. PO har du nok vært heldig, stort bedre blir det ikke! :)

Har merket at min relativt nye SMP (chrono visstnok) ser ut til å systematisk gå med 5+, hva gjør man med dette da? Er det verdt en justering? 5 sek er ikke allverdens, men den går med nøyaktig +5 hvert døgn, dette er jo litt frustrerende.

En god urmaker kan foreta en regulering av klokka. Dette er en mindre jobb. Ettersom den er fra 2005 høres det imidlertid ut som den er klar for service. At klokker taper tid er normalt et sikkert tegn på behov for service.

Min PO har gått jevnt -20sek/døgn etter service for 18mnd siden.
Leverte den inn for justering hos urmaker denne uken og hentet den idag.
Den skal nå gå +4sek/døgn.
Kostet meg 150,- og da trykktestet han den.

Fin pris det. Min AD er dessverre kun gullsmed, og må derfor sende den inn til importør, og da koster vel bare frakten mange ganger beløpet ditt :(

Forresten, PO er vel dyrere å ha service på enn en SMP kanskje, men mye kostet en service, om det er lov å spørre om det :)

Fikk anslag på pris idag. 3000,- for service. Klokka er jo 6 år, så det vil vel si at han gjør mer enn å bare justere den, uten at jeg hadde vett på å spørre hva service innebar...
Er kanskje noe standard greier de gjør etter at klokka er passert 5 år? Trykktest, bytte pakninger etc? AD gjorde service selv, sendte ikke til importør. Noe jeg vel ser på som en fordel, har hørt endel negativt om importør; trege, dyre, vanskelig å få svar når en spør om klokka snart kommer osv. Nb-Noe jeg har hørt, men ikke prøvd selv, så vet ikke om dette stemmer. :confused:

Det er nok en full overhaling det er snakk om, det vil si demontering av verket, ny olje +++ Etter 6 år er nok det nødvendig :)

Fin pris det. Min AD er dessverre kun gullsmed, og må derfor sende den inn til importør, og da koster vel bare frakten mange ganger beløpet ditt :(

Forresten, PO er vel dyrere å ha service på enn en SMP kanskje, men mye kostet en service, om det er lov å spørre om det :)

Jeg kjøpte den brukt, og forrige eier hadde da fått den servet før salg.
Så pris på service hvet jeg desverre ikke.
Jeg fikk den kun justert og trykktestet nå og alt så ellers veldig bra ut inni der, sa den hyggelige urmakeren.

Sjekket nå tidsavviket på min PO siden justering.
Og er enn så lenge under 1sek avvik i døgnet:eek:
Akseptabelt vil jeg mene.