Newbie; Lip chronograph, info?

Medlem
13. mai 2016
Sted
bangsund
Hei.
Synes mange vintage chronographer er fantastisk fine, men har ikke budsjett til de som virkelig fenger meg.
Så etter en runde på eBay kom jeg over denne som jeg liker:
Screenshot_20160514-211256.png
[/URL][/IMG]

Dere som har trente øyne, er det noe dere kan si om denne eller merket generelt?

Lite kjennskap til LIP, men når man skal handle en vintage chrono er urverket
alfa omega. Har selger postet bilder, eller kommet med noe info om dette?

Ellers syntes jeg det er noe "merkelig" med denne klokken du har i kikkerten.

Lip er mest kjent for quartz, Med kansje det mest taktfulle skiftet i krisen

...de er såpass interessante i urhistorien at de er godt representert på klokkemuseet i la chaux de-fond

Hyggelig at du har oppdaget vintage krono-er!

Men det er mange fallgruber her, så pass på å få kontroll på følgende:
  • Referansenummer (modellnummer) står som regel på innsiden eller baksiden av lokket
  • Verk-kaliber, og serienummer på verket
Modellen må stemme med type verk (kaliber) og årstall (som regel mulig å finne ut av med utg. pkt. i serienummer). Hvis modellen, verket og produksjonsår stemmer, må man se på om det har blitt skiftet ut noen kosmetiske deler som ikke er original til klokka da den ble produsert, typisk visere, skive, kasse og krone. Stemmer alt her, gjør man en tilstandsvurdering: er klokka slitt? er det lenge siden den fikk service? Ser den bra ut, tiltalende, ikke fuktskadet eller lignende?

Alt ovenfor vil påvirke salmerverdi og således pris. Jo mer sammensatt av deler som ikke tilhører modellen jo lavere samlerverdi (Det vi kaller en "franken-klokke").

Ang. klokken du viser til: Her må du få mer informasjon og bedre bilder ellers kan du fort bli brent. Sånn umiddelbart ser skiva ut som noe som er nyere enn 1980 i alle fall. Synes også kassen er litt suspekt, og det er heller ikke bilder av verket. Men alt dette blir gjetning så lenge man ikke har modellnummer og kan gjøre sammenligninger med eventuelle originale eksemplarer.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Takk for utfyllende svar :)
Jeg har etterspurt bilder av verk og innsiden av lokket.

Har dere noen greier referansesider som dere finner info om serienummer osv? Eller må det Googles pr merke/klokke?

Jeg er interessert i alt mulig rart(zippo, foldekniver, lærbelte, solbriller, osv) i perioder, så derfor har jeg ett veldig begrenset budsjett.
Hvilke merker er trygt og gå for i lavbudsjett klassen? Type <- 2k i pris.

Liker som sagt chronoer og endel gamle krigsklokker.

Sikler såklart på Omega til tider, men det liker ikke budsjettet...

Tror ikke innsiden er veldig interessant da dette er en batteriklokke og ikke
noe som går under terminologien vintage. Hvis du klikker linken jeg postet
ovenfor vil du finne samme klokke med boks og papirer til 44£

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Jepp, jeg så det.
Det eneste er at jeg var rask på avtrekkeren og bandt meg til å kjøpe den jeg linket ut pga liten tidsfrist. Men hvis den faktisk ikke er vintage er kanskje det grunn nok til å trekke budet?

Jepp, jeg så det.
Det eneste er at jeg var rask på avtrekkeren og bandt meg til å kjøpe den jeg linket ut pga liten tidsfrist. Men hvis den faktisk ikke er vintage er kanskje det grunn nok til å trekke budet?

..også glemte jeg det viktigste: Har du ikke peil/oversikt på noe av det jeg skrev over, IKKE kjøp før du har hørt med erfarne vintage-folk her på Tidssonen... :)

Du får se hva du klarer å få til med selger, eventuelt ta det som læring frem mot neste vintage-kjøp.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Det løste seg med klokka, fikk hevet kjøpet
Så da går jeg sikkert for den til €45 i stedet da jeg uansett liker utseende på den