Newbie - Oysterdate spørsmål

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Hei.

Jeg er helt ny her på forumet og dette er min første post. Har alltid hatt en viss interesse for klokker, men det har stort sett blitt med window shopping. Det dyreste uret jeg har kjøpt er en T-touch. Har et par ur jeg setter større pris på, blant annet en Longines Silver Arrow fra 50-tallet.

Arvet nettopp en haug med gamle lommeur og armbåndsur etter min far. Han samlet på alt mulig, mye av det er skrap. Interessen for klokker ble imidlertid igjen vekket og jeg ble tipset om dette forumet av en jeg "traff" på et MC-forum (fritidsinteresse nr 1). Skummet gjennom mange flotte og interessante tråder her og forstår at jeg har kommet på rett sted med tanke på ekspertise.

Pakket ut en del av urene etter min far på søndag og tenkte jeg skulle skille klinten fra hveten. Fant en åpenbart falsk Rolex som jeg kastet i fanget på en kompis og sa at han kunne få. Han avslo høflig. Klokka så riktig så shabby ut med riper i glasset og tallskiven ute av stilling, men den gikk og den gikk fint. Tenkte da at jeg fikk ta den under lupen og sjekke i forhold til såkalte sikre tegn på fake. Dette står det mye om på nettet. Fant egentlig ingen sikre tegn på at den ikke var ekte, bortsett fra at jeg ikke kunne finne serienummeret mellom stolpene. Dette skulle være et sikkert tegn på falskneri. Tok allikevel med uret til en lokal urmaker i dag for om mulig å få rettet opp tallskiven. Tenkte jeg kunne pusse og polere litt selv og ta vare på den "just for fun". Var litt flau der jeg sto og sa at han ikke måtte hvis han ikke ønsket å skru på falske Rolex. Til min, og muligens hans, stor forundring viste det seg at dette var en ekte Oysterdate Precision. Han fortalt meg at det var cal. 1210, 17 juveler og at det var en serie (?) 6494. Datoene skifter mellom røde og svarte tall, noe jeg har sett betegnet som "roulette date" på et par nettsteder.

Jeg kan selv lese inni lokket at det står 6494 og under dette står 159. På urverket finner jeg et nummer, N96315. Men serienummeret, som jeg forstår skal være viktig, kan jeg ikke finne noe sted. Mellom stolpene står det kun Registrered design, men det er en del slitasje der etter en uoriginal, stygg lenke som fulgte klokken, så det er kanskje slitt vekk - selv om det virker litt underlig da det ikke finnes spor etter noen tall i det hele tatt.

Har forsøkt å ta bilder av uret, men det var visst vanskeligere enn jeg hadde trodd. Fikk ikke med noen detaljer, så kanskje jeg må ta et fotokurs :) Fant et tilsvarende ur på nettet, eneste forskjellen er at min har stålfargede viser og markører/merker (hva det nå enn heter på fagspråket).

Egentlig har jeg en haug med spørsmål, jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli Rolexeier, men starter med det jeg lurer mest på nå:

Er det mulig å finne serienummeret et annet sted enn mellom stolpene?

Kan uret dateres sånn noenlunde ut fra den informasjonen jeg har lagt ut her?

Ifølge urmakeren hadde den ikke behov for service, men jeg ser at han bommet med en snau millimeter da han rett opp urskiven og dessuten er det behov for polering eller bytte av glasset. Noen som kan gi meg et tips om hvor jeg kan få dette gjort?
- og evt hva det kan koste?

En pekepinn på verdien hadde også vært fint, selv om jeg forstår at det blir som å spørre hvor mye en torsk koster. Urmakeren sa at den var omsettelig for ca 10K, men er ikke skråsikker på hva han kan om Rolex, og på nettet finnes det lignende ur til langt lavere priser.

Dette ble et langt førsteinnlegg, men ser at hjelpsomheten her inne er stor og krysser derfor fingrene og håper at noen har tatt seg tid til å lese det - og at disse noen kanskje kan gi meg et par tips ;)

Edit: Prøver å legge inn bilder av den aktuelle klokken...

167.jpg

Rolexback.jpg

Rolexoysterdateverk.gif

Velkommen!

Flott ur! Jeg regner med at det kan ha en viss affeksjonsverdi, og i så fall ville jeg absolutt spandert en service på det - selv om urmakeren mener noe annet og det antagelig koster halvparten av hva uret er verdt. 10.000 høres også litt i overkant ut når det ikke er overhalt.

Uten å være noen vintageekspert vil jeg tro at 159 i baklokket står for januar 1959. Serienummeret er ganske sikkert slitt vekk, og står dessverre ikke andre steder på klokka. Har du et bilde av området der serienummeret skulle stått?

Velkommen :)

Artig å finne slike skatter! Selv har jeg aldri opplevd noe slikt :(

Ta en service og behold det, er mitt råd :)

Flott klokke det der!

Spør du meg ville jeg latt være å polere/gnikke noe på den og heller la den bli slik far din leverte den fra seg. Nå ser den jo slett ikke ille ut på bildene heller.

Rolex vil neppe gjøre så mye med så gamle klokker (og du ville neppe betalt regningen for det heller) - og sånn sett vil en service bestå av å smøre litt her og der samt gjøre eventuelle små justeringer.
Det kan den helt sikkert trenge, men bra urmaker vil sikkert kunne gi den en liten overhaling for ikke alt for mange kroner.

Hvor presist går den?

Klokka er blant de rimeligeste Rolexene og går typisk for $1000-1200 eller deromkring (dvs ca 5-6000 her i Norge)

Rart du ikke fant serienr. Ingen antydning heller?

Morsomt funn, jeg ville levert klokken til en Rolex forhandler for overhaling og shine.
Så ville jeg beholdt den, dette er en klokke som kan føres videre i generasjoner;)

Takk for informative og hyggelige svar!

Jeg har nok uttalt meg litt klønete i nattens mulm og mørke.
Mine fotoferdigheter gjør at jeg la ut bilder av et tilsvarende ur jeg fant på nettet. Det avbildede uret er altså ikke mitt ur. Mitt ur bærer preg av å ligget i en skuff i mange år og glasset ser ikke bra ut.

Serienr er definitivt slitt vekk av lenken - ingen antydning å spore.

Har ikke hatt det i drift mer enn ett døgn så langt, men det ser ut til å gå rimelig presist.

Jeg tror uret vil beholdes av to grunner:
1. Gleden jeg føler ved å være Rolexeier.
2. Den forholdsvis lave verdien. Jeg kan like gjerne la det ligge og heller spare opp noen kroner til fremtidige urkjøp.

En dåre kan som kjent spørre mer enn ti vise kan svare, men jeg sater på at noen her også kan fortelle meg hvor jeg får tak i Polywatch, og om posisjonsjustering av skiven kan utføres på egenhånd?

Jeg ville helt klart beholdt klokken selv. Polywatch finner du her.
Jeg ville ikke justert urskiven selv hvis du ikke vet hva du driver med :)

Jeg ville helt klart beholdt klokken selv. Polywatch finner du her.
Jeg ville ikke justert urskiven selv hvis du ikke vet hva du driver med :)

Strålende, klokken beholdes - avgjørelse tatt.
Jeg vet definitivt ikke hva jeg driver med, så nå ringte jeg Bjerke, Karl Johan. Service koster 4.500,- inkl pussing og børsting (hva det nå betyr). Jeg mente at det var mye i forhold til klokkens verdi, men der mente de at det var et must og at klokken hadde en mye høyere verdi - selvsagt :roll: De er jo programforpliktet til å si slike ting.

Jeg stoler mer på dere her på forumet :)

Strålende, klokken beholdes - avgjørelse tatt.
Jeg vet definitivt ikke hva jeg driver med, så nå ringte jeg Bjerke, Karl Johan. Service koster 4.500,- inkl pussing og børsting (hva det nå betyr). Jeg mente at det var mye i forhold til klokkens verdi, men der mente de at det var et must og at klokken hadde en mye høyere verdi - selvsagt :roll: De er jo programforpliktet til å si slike ting.

Jeg stoler mer på dere her på forumet :)

Jeg synes ikke 4500 er en høy pris for å få en fullt ut fungerende og pent utseende Rolex :)

Jeg må si den så langt bedre ut enn versjonen med gullfargede index/visere. Kassen er jo i meget god stand ift. alder, og med tanke på at det er arvegods ville jeg kanskje droppet polering og beholdt de få "noble scars" som er der (men fått renset vekk skitt og evt. overflaterust).

Skift glass, få verket overhalt, og du har en nydelig bruksklokke!

Jeg må si den så langt bedre ut enn versjonen med gullfargede index/visere. Kassen er jo i meget god stand ift. alder, og med tanke på at det er arvegods ville jeg kanskje droppet polering og beholdt de få "noble scars" som er der (men fått renset vekk skitt og evt. overflaterust).

Skift glass, få verket overhalt, og du har en nydelig bruksklokke!

Høres ut som en bra plan. Jeg ønsker uansett å bruke klokken når jeg nå har bestemt meg for at den skal beholdes.
Bjerke skulle som nevnt ha 4.500,- for service inkl polering og børsting. Slik jeg oppfatter deg holder det med en overhaling av verket. Hos Bjerke oppfattet jeg det slik at de tok "all or nothing". Skal jeg våge å la den lokale klokkepusheren rense, smøre og justere?

Beklager at mine spørsmål aldri tar slutt, men jeg har fått litt blod på tann etter at jeg plutselig ble Rolexeier :)

Er ikke noe problem å få tatt service på klokken uten at den poleres.
Besparelsen ligger på ca 1.000,-

Og du behøver jo ikke å bruke Bjerke, de er nok ikke rimeligst på service.