Nickel Chrome vs Stainless Steel

Medlem
25. juli 2016
Sted
Oslo
Hei!
Jeg har vært i kontakt med en som selger en liten jump-hour klokke fra 40-tallet. I beskrivelsen står det "stainless steel", men på et av bildene (se under) står det "Nickel Chrome", inne i kassen.
nickel chrome.jpeg

Jeg er ingen ekspert når det gjelder dette, men trodde at Nickel Chrome var noe annet enn stainless steel, og at Nickel Chrome var vanlig i klokker fra før 1950.

Jeg har hørte at noen Nickel Chrome klokker hadde et lag stainless steel på baksiden for å gjør de litt mer slitesterk, derfor spurte jeg selgeren om de kunne forklare hvilken deler av klokken de mente var stainless steel.

Jeg f ikk følgende svar:
consider that “nickel chrome” refers to the steel type, and it is different from “metal chromé” which means “chromed metal” and which is chrome plated base metal alloy

Er det bare jeg som misforstår, eller er det selgeren?

Hjelp mottas med takk!

Annonsen: https://www.chrono24.com/all/art-de...r-cocktail-watch-top-condition--id3617246.htm

Redigert:
Hmmm.... Jeg trodde at disse 40-tallsklokkene var kobber med et nikkel-lag (for at de skulle emulere stål). Man hadde på de tider litt andre ting å bruke stål til. :) Det sier seg selv at dette er lavere kvalitet. Utover det skjønte jeg ikke svaret fra selger. Selv ville jeg ha unngått disse klokkene, men det er nå meg.

EDIT: Ikke kobber men messing. :)

Redigert:
Rustfritt stål kan være så mangt, finnes i mange ulike legeringer avhengig av hvilke tilsetningsstoffer som er brukt. Både nikkel og krom er veldig vanlige tilsetningsstoffer for å lage rustfritt.

Ja, jeg har f.eks leste at Rolex sin 904L stål har høyere nikkel innhold enn vanlig stål, så nikkel/krom innhold er ikke nødvendigvis en dårlig ting i rustfritt stål.

Fra the internets: 904L differs from 316L because of extra Chromium, Molybdenum, Nickel, and Copper which gives it improved resistance to acids

Jeg tolket "Nickel Chrome" på kassen som 'kromet nikkel', frem for rustfritt stål med krom og nikkel innhold, men igjen, jeg er ingen ekspert når det gjelder kromet nikkel.

image.jpg

Etter min mening ser man at forkrommingen av kassen er slitt bort øverst i høyre hjørnet på bildet. Og man kan se at messingen skinner igjennom. Erfaringsmessig er veldig få av disse art deco kassene i stål.

• Liker
Reaksjoner: holmby og SpaceCowboy