Noen her med greie på gamle våpen?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei.

Har kommet over et gammelt gevær blant under loftsryddingen. Jeg har hatt det i over tyve år, og det skal ha vært i familiens eie i mange mange fler. Har blitt fascinert av det, sånn plutselig. Prøvd å søke på nettet, og det kan se ut som om det er fra perioden pluss minus 1850 - da kun basert på bilder av lignende gevær - våpensystemer (?). Noen her som har greie på hva dette er for noe? Er selvfølgelig også nysgjerrig på om det har en verdi av noe slag utover affeksjonsverdien:)

Det står 1971 på de fleste delene av metall, men er nok neppe produksjonsåret, snarere en modell...

P6102070.jpg

Her er sannsynligvis ladearm blitt ødelagt
P6102072.jpg

P6102074.jpg

Inskripsjon på kolben er Sh.M.C.C.71.
P6102093.jpg

P6102097.jpg

P6102088.jpg

P6102090.jpg

Rem er ettermontert. Spennende å se om noen her kan se hva dette er:)

Dette er et bakladegevær eller kammerladningsgevær. Her puttet de kule og krutt i kammeret isteden for ned gjennom munningen på løpet. Det første i sitt slag brukt av det norske forsvaret på midten av 1800-tallet. Etter det jeg vet ble de også ombygd til å kunne bruke metallpatron. Jeg vet ikke så mye mer om dette våpenet, men mange av disse eksisterer i dag siden de ble solgt til sivile da nye geværtyper ble innført. Verdi vet jeg ingenting om.
Selv har jeg arvet en gammel hagle som opprinnelig var et Remington-gevær produsert på Kongsberg for det norske forsvaret på slutten av 1860-tallet. Artig med slike gamle ting:)

Dette er et bakladegevær eller kammerladningsgevær. Her puttet de kule og krutt i kammeret isteden for ned gjennom munningen på løpet. Det første i sitt slag brukt av det norske forsvaret på midten av 1800-tallet. Etter det jeg vet ble de også ombygd til å kunne bruke metallpatron. Jeg vet ikke så mye mer om dette våpenet, men mange av disse eksisterer i dag siden de ble solgt til sivile da nye geværtyper ble innført. Verdi vet jeg ingenting om.
Selv har jeg arvet en gammel hagle som opprinnelig var et Remington-gevær produsert på Kongsberg for det norske forsvaret på slutten av 1860-tallet. Artig med slike gamle ting:)

Takk for svar. Har etterettet litt, og er ganske sikker på at dette er noe fra Kongsberg, ligner mest på våpen produsert pluss minus 1850. Har sendt en mail til dem, så får vi se...

Har en "gjeng" (les 4-5 stk) med sånne våpen på hytta. Arvet dem og sjekket litt rundt verdien den gangen. De er ikke verdt mye, det var i hvert fall det intrykket jeg fikk. Men de gjør seg veldig godt på veggen:)
Mine var produsert i Kongsberg en gang på 1800 tallet. Blytunge og ubrukelige.

Det er en ombygd kammerlader, som HerrUr sier, produsert på Kongsberg. Denne våpentypen ble utviklet i Norge (og parallelt i et par andre land) og gjorde at vårt lille land på attenhundretallet hadde det mest moderne militærgeværet som fantes.

Geværene var revolusjonerende ved at de ble ladet direkte i kammeret. Ladingen skjedde dermed mye raskere enn dentidens munningsladere, og man slapp å bale med å snu det lange,tunge børsa - viktig i skyttergraver og i den nye militære taktikken som ble utviklet i takt med mer effektivt artilleri. Geværene ble solgt til enkelte andre land, men systemet fikk en relativt kort levetid. Da den overlegne metallpatronen ble dominerende gikk man over til lisensproduserte Remingtongeværer (M1867?), slike som HerrUr har. Veldig mange av kammerladerne ble ombygd til patronbruk. I klassisk våpengrenuenighet ble dette gjort på to måter: På Hærens våpen ble ladekammeret fylt med et helt bakstykke, og nytt matesystem for patroner laget på siden. Dette heter Lund-ombygging, og det ser ut til at det er det som er gjort med ditt gevær. Du kan se fordypningen på toppen hvor blokken er satt inn. Men, som du sier, armen som skal løfte blokken opp fra kammeret mangler.

Marinens våpen beholdt kammeret og den opprinnellige lukkemekanismen, men satte på et leddet sluttstykke slik at man kunne sette i patronen - Landmark-ombygging.

Etterhvert oppsto behov for magasinkapasitet, og både Remingtonenen og kammerladerne ble erstattet med den kortlevde Jarmann, Krag-Pettersen og den geniale Krag-Jørgensen. De resterende ombygde kammerladerne ble for en stor del solgt til sivile som jaktvåpen. Jeg vil anta at ditt eksemplar er et slikt - med mindre det opprinnelig var en karabin synes det å ha vært kortet ned til sivil bruk.

Verdien av disse våpnene varierer veldig, avhengig av nummerlikhet, ombygginger m.v. Jeg har et par ikke-ombygde kammerladere i grei stand som jeg antar kunne selges for femten-tyve tusen pr stykk. Ditt gevær vil pga ombygging og avkutting, og ikke minst endel rust neppe være verd mer enn en tusenlapp eller tre. Mrk: Sterkt forbehold - for alt jeg vet kan dettte være en ultrasjelden variant som kan være verd enormt mye. Samlermarkedet er begrenset for disse all den tid de stort sett bare finnes i Norge og Sverige, men ettersom de er lisensfrie pga alder er det ikke vanskelig å bli kvitt dem om du skulle ønske det. Personlig ville jeg heller pusset det opp forsiktig og hengt det på hytteveggen som klenodium.

Jeg vil anbefale å ta kontakt med Forsvarsmuseet. Derf innes eksperter på disse - og alle de andre imponerende våpnene vi laget i dette landet frem til unionsoppløsningen. Det er også et av Norges beste museer, så vel verdt et besøk nå om sommeren :)

Bildeedit;

Opprinnelig kammerlader:
kammerlader_03liten.jpg

Landmarkombygging:
kammerlader_11liten.jpg

Lundombygging:
kammerlader_12liten.jpg

Takk for det, men det jeg kan om disse børsene er egentlig ganske overfladisk. Det er litt som å vite forskjellen mellom en Submariner og en Seamaster - for en klokkuinteressert kanskje litt av en bragd, men elementært her inne. :)

I tillegg til forsvarsmuseet - som jeg ikke kan får rost tilstrekkelig, og som jeg besøkte omtrent en gang i måneden da jeg bodde i Oslo, ihvertfall inntil jeg ble samboer - vil antakelig Trond Wikborg kunne hjelpe deg. Han er kanskje landets fremste samler av Kongsbergvåpen og har en veldig informativ og timeslukende nettside: http://norskevaapen.no/ Ellers finnes det et relativt aktivt miljø av mennesker som skyter med svartkrutt, og da ofte med kammerladere. De er kunnskapsrike og finnes på http://www.svartkrutt.net/

Svar fra "Kongsberg". Jeg sendte en mail til K våpenfabrikk

:Det er en Kammerlader m/1849 bygget om til spisskule M/1855 og har en senere ombygging til M/1859 (det vil si at den er orginal med tre messing band rundt løpet)om byggingen er at den er kuttet av 10-15 cm og har to band ,det kan sees at ved det fremmere er flyttet frem og satt inn en flis ved band fjæren(den er snudd).Og at den har feste for sabel bajonett M/1849 og M/1855 har døle bajonett.

Jeg klarer ikke og se K med krone på kammeret så det er nok en hertzberg eller en liege. De ble lisens produsert i ca 1500 eks i begge land.Kongsberg produserte ca 6000 eks så det er den mest vanligste utgaven.

Nedenfor finner du link til våpenmodellen din:

http://kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0045

Den er ikke produsert på Kongsberg, men Hos Herzberg i Tyskland. Kongsberg produserte samme modellen men disse har kronet K stemplet på låskassen.

La ut en post på Svartkrutt også, hvor en svarte:
Hei det du har er en kammerlader M/1849/59 den har tidligere vært noe lengre men er kortet ned og utstyrt med feste for sabelbajonett. Tror ikke den er produsert på Kongsberg men enten i Belgia eller Tyskland, du finner et merke på låsen foran det bakre reimfestet. Den ble nok ikke brukt ved unionsoppløsningen. Avdelingsmerkingen står for Sunnhordalanske musketercorps 3 compani soldat Nr.71

Herlig :) Det er ikke bare klokkemennesker som er fulle av unyttig kunnskap.

Men det betyr at den ikke har ombygd mekanisme? Det fremgår ikke av bildene - har den hult kammer eller et fast stykke - jmf bildene på forrige side?

Herlig :) Det er ikke bare klokkemennesker som er fulle av unyttig kunnskap.

Men det betyr at den ikke har ombygd mekanisme? Det fremgår ikke av bildene - har den hult kammer eller et fast stykke - jmf bildene på forrige side?

Det er et fast stykke når jeg titter nærmere på det. Tror at ladearm er brukket eller ødelagt, ikke tatt vekk grunnet en ombygging. Bytter det i en huleforskerklokke any day;) or night.

Hvor dette geværet har vært brukt

Litt sent ute men.......
Merkingen på kolbebeslaget forteller at denne børsen var brukt i Det Søndhordlandske nationale Musketer-Corps/Etneske Compagnie.