Synes det blir litt feil å sammenligne prisen på en titaniumsklokke fra Omega og en stålklokke fra Rolex. Det kommer jo helt an på hva man er på jakt etter
-Sant nok, men forskjellen i materialkost og bearbeiding på titan og stål er nok ikke stort mer enn en tusenlapp per produsert ur, så jeg mistenker at det er markedsmessige ønsker om en mer eksklusiv posisjon som ligger bak prissettingen. (imho)
Er fullt klar over at dette går imot "opplest og vedtatt" men jeg opplever riper mer synlig i titanet, det har kanskje sammenheng med at titanet ofte leveres med en glatt, men matt overflatefinish som jeg sjelden eller aldri har sett på stål. riper synes relativt godt på matte overflater (tenk matt svart bil..) mens stålets sterkere og blankere refleks enten det er fra en børstet eller polert overflate har en tendens til å "maskere" ripene så de bare er synlige fra spesielle vinkler. Ripene i titanet er synlig fra en større vinkelsektor, og ser ut som mørke riper fra noen vinkler og skinnende riper fra andre vinkler. Er nok litt subjektiv her, men sitter akkurat nå med Seiko titanium-samuraien på armen og bekrefter for meg selv at jeg har rett.. (kan hende at høyglanspolert titan "heler" ripene sine ganske godt, men begge mine titanur er matte eller børstede "so I wouldn´t know"......Riper mer synlig? Der vil du nok finne at de fleste ikke er enige . Titan har en oksideringsprosess som gjør at riper mørkner ganske så hurtig og blir relativt sett mindre synlige enn i nettopp stål.