Noen som kjenner sannheten om nikkel?

Medlem
2. mars 2011
Sted
Ved sjøen litt utenfor Oslo
Noen sier at rolex´ rustfrie stål, 904L har sterkere tendens til å provosere frem nikkelallergi hos disponerte enn det mer "vanlige" 316L stålet som brukes av de fleste andre.

Fakta er visstnok at 316 inneholder 10-14% nikkel mot 23-28% i 904.

Ut fra dette ser det umiddelbart ut som 904 vil være en allergibombe i forhold til 316, men så enkelt er det antagelig ikke. Da 904 ansees som mer korrosjonsbestandig, vil muligens totalutslippet av nikkel fra stålet bli mindre, da det eksisterende nikkelet er "hardere" bundet i legeringen enn hos 316.

316 er imidlertid mer utbredt i medisinsk "surgical grade" steel som skal være så hypoallergenisk som mulig.

(og som et spørsmål B; eu-direktiver har definert maksgrenser for nikkelutslipp fra smykker og klokker, noen som vet om rolex´904-stål eller forsåvidt omega og andres 316-stål er "eu-godkjent" ?

Noen som har sikker viten her?
:confused:

Noen med nikkelallergi og rolex her?
Min svigermor vurderer å kjøpe en 116610, men da hun har nikkelallergi er det store spørsmålet om en submariner vil gi henne utslett eller ei.

Min svigermor vurderer å kjøpe en 116610, men da hun har nikkelallergi er det store spørsmålet om en submariner vil gi henne utslett eller ei.

Dette spørsmålet løser du vel rimelig enkelt med å la henne låne en av dine noen dager :)

@sjuli_123 sine gullsubber gir hverken kløe eller utslett ... annet enn i lommeboken.
Nikkelallergi er jo også et godt argument for å gå for gull eller edel metall.

DET er tidenes luksusproblem, har ikke Rolexer av stål, kun gull :D I like it. Kan få byttelåne hos meg i tilfelle det kniper.

Redigert av en moderator:
Dette spørsmålet løser du vel rimelig enkelt med å la henne låne en av dine noen dager :)

Ikke så enkelt når hun bor på Sunnmøre..

@sjuli_123 sine gullsubber gir hverken kløe eller utslett ... annet enn i lommeboken.

Jepp, men tror dessverre ikke svigermor er der ;)

Jepp, ingen problemer. Har fått verre utslett av ymse behandlede lærreimer enn noen klokke.

Titanium egentlig er den første anbefaling eller alternative når man har "overutviklet" nikkelallergi eller andre allergi.
Jeg har lest om noen som hadde allergi med Rolex men det var også sannsynlighet at en del andre støv mellom klokken og håndledden kunne bli årsaken.
Men siden Rolex lager ikke klokker i titanium, da blir det gull...

Da jeg kjøpte min første Rolex i 2010 fikk jeg ett rødt merke som varte noen dager men dette gikk over og jeg har ikke merket noe siden. Jeg har hørt at en kan ha "Rolex-utslett" pga det høye nikkelinnholdet og utifra min egen opplevelse vil jeg ikke si at det er usannsynlig.

Jeg vet også om en som er allergisk mot Rolex, men jeg tror ikke det har noe med nikkel å gjøre ;)

Nei, det har å gjør med den overdrevet pris som finansiere den konstant mediatisk oppskrytt som altfor mange mennesker svelger uten å være pragmatisk om varemerkets historie og sin produktutvikling sammenlignet med andre aktører i klokkeindustrien.

Utviklet nikkelallergi for ca 3 uker siden. Kom plutselig. Og hardt. Har ikke hatt klokke på armen på to uker nå. Hevelsen er borte. Utslettet er redusert, men ikke helt borte. Fortsatt rødt og flassende. Kan ikke fortsette å gå rundt som en annen dust uten klokke. Er keramikk og titan helt safe? Hva med spenne/lås på reima/lenka? Vil denne være trygg? Eller denne? Noen som vet?

Noen sier at rolex´ rustfrie stål, 904L har sterkere tendens til å provosere frem nikkelallergi hos disponerte enn det mer "vanlige" 316L stålet som brukes av de fleste andre.

Fakta er visstnok at 316 inneholder 10-14% nikkel mot 23-28% i 904.

Ut fra dette ser det umiddelbart ut som 904 vil være en allergibombe i forhold til 316, men så enkelt er det antagelig ikke. Da 904 ansees som mer korrosjonsbestandig, vil muligens totalutslippet av nikkel fra stålet bli mindre, da det eksisterende nikkelet er "hardere" bundet i legeringen enn hos 316.

316 er imidlertid mer utbredt i medisinsk "surgical grade" steel som skal være så hypoallergenisk som mulig.

(og som et spørsmål B; eu-direktiver har definert maksgrenser for nikkelutslipp fra smykker og klokker, noen som vet om rolex´904-stål eller forsåvidt omega og andres 316-stål er "eu-godkjent" ?

Noen som har sikker viten her?
:confused:
Om det er sannheten vet jeg ikke men det er gjort forskning ; )