Noen som kjenner til risikoer ved å selge på nett....

Medlem
11. juli 2008
Sted
Kalmar
....og motta penger til din konto??

Har en kjøper på min Rolex å vedkommende vil betale in på min konto før klokken sendes.

Kan noen trekke tilbake sine penger eller missbruke min kontoinformasjon?

På forhånd takk,

Vet ikke om dette er mulig? Hadde fint gått for denne ordningen så lenge det ikke er en lege fra nigeria som skal kjøpe ett ur til en venn der nede osv osv. Om dette er tilfellet, hold deg vekke!

Så lenge du benytter deg av utenlandsk bankoverføring med IBAN-nummer og BIC-kode har jeg ikke hørt at det kan være mulig å scamme noe med dette, men er absolutt ikke helt sikker i min sak.

Dersom noen (privatpersoner) har overført penger til din konto, kan de ikke trekke dem tilbake. Du må føre dem tilbake selv. Kontonr. ditt alene kan vanskelig misbrukes.

Er dette en normann, eller utenlansk person?

Det er en utenlandsk person.....ikke Nigeriansk....;)

....men man blir jo alltid litt skeptisk når folk fra andre sör- eller östeuropeiske land skal kjöpe ens klokker.

Vedkommende er fra Ukraina....

Såfremt handelen er i norge / sverige / whatnot og du venter med å sende til du har pengene på konto tror jeg ting er på stell.

En gammel klassiker når man skal selge bil er dog at kjøper overfører penger hos deg via nettbank så du ser at det går over. I det han tar over bilen tar f.eks en venn av ham å stopper overførselen (siden disse normalt sett ligger litt i banken før de går over, avhengig av bank) og du sitter der uten bil og uten penger ;).

Men når du har penger på konto er ting på stell.

Edit;

Ukraina ja.. hmm. Lett å være litt mer skeptisk da. Ville tatt en telefon til banken din i morgen og spurt jeg.

Det er snakk om å motta og siden etter det sende klokka....

...dvs no money no shipment.

Jeg vet det er folk som har hatt problem med paypal som har blitt trukket tilbake etter noen tid etterpå, men ikke på konto......

Tja, virker litt pussig, hvofor vil en person fra Ukraina ta sjansen på å overføre større
pengebeløp til norge....? Hadde du tatt sjansen på å overføre en større pengesum for en klokke som befant
seg i utlandet ?

Tror bare han er ute etter ditt navn, adresse og ditt kontonummer......

Stay away sier nå jeg.

Regards
AW

Tja, virker litt pussig, hvofor vil en person fra Ukraina ta sjansen på å overføre større
pengebeløp til norge....? Hadde du tatt sjansen på å overføre en større pengesum for en klokke som befant
seg i utlandet ?

Stay away sier nå jeg.

Regards
AW

Hei, enig at det ikke høres bra ut. Styr unna.

seg i utlandet ?

Stay away sier nå jeg.

Regards
AW

Alt avhenger vel litt av kommunikasjonen i forkant av dealen. Om han f.eks. er en WUS-bruker med mange poster og dealer bak seg, hadde jeg ikke stussa på å selge til en utenfor Skandinavia. Overførte nettopp en neve dollars til Australia for en PAM111, og alt gikk helt fantastisk, men hadde selvfølgelig da både fått sjekket referanser og en lang historikk av positivt omdømme fra tidligere. Hadde vært veldig påpasselig om han bare maila fra en eller annen FINN-annonse eller lignende, men om han er en WIS fra forumer o.l. stiller situasjonen seg litt annerledes... Ikke det at det aldri har gått galt via forumer heller, men er hvertfall et litt tryggere utgangspunkt.

....og motta penger til din konto??

Har en kjøper på min Rolex å vedkommende vil betale in på min konto før klokken sendes.

Kan noen trekke tilbake sine penger eller missbruke min kontoinformasjon?

På forhånd takk,

Hei.
For guds skyld....styr unna. Dette er skotuppen-innom-døra-trikset:x
Du er sårbar og vil selge,dermed tenker du ikke "klart"
Ikke lek med "ilden"

Mvh
Timsbandit

Jeg skjønner ikke problemet med å utlevere kontonummer? Alle bedrifter i verden trykker sitt kontonummer på giroer de sender ut. Har problemer med å se hvordan noen kan svindle deg basert på det?

Om du får penger inn på konto, er det vel greit? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Eventuelt kan man jo opprette en ny konto i f.eks Skandiabanken. Det er gjort på 5 sekunder. Denne kontoen er da tom og det eksisterer ikke noe kort tilknyttet den. Kommer pengene på konto, kan de flyttes til en annen konto, og så er du der.

Tar gjerne imot evt videreutdanning innenfor svindel om det er noe jeg ikke skjønner.....

Som andre har nevnt; med mindre det er en kjent bruker fra et annet forum med referanser ville jeg styrt unna. Jeg vet om flere som har blitt svindlet på denne måten. Det sendes en falsk sjekk eller bankremisse til din bank(med riktig bankkontonummer) Beløpet blir godskrevet kontoen og du tror at alt er i skjønneste orden, beløpet blir trukket tilbake en uke etterpå fordi banken som har "utstedt" sjekken avviser den.

Dette har også skjedd med medlemmer her på Tidssonen.

Jeg stiller meg til de så som "Krille" som ikke..

skjönner hvordan man kan svindles kun med sitt kontonummer.

Jeg kom på at jeg har en konto som jeg aldri bruker å jeg skal nok teste det. Hvis penger kommer in så trekker jeg ut dem raskt som f....

De får neppe trukket penger av kontoen din, og skulle de klare det får du de tilbake fra banken din.

Men hvis du trekker penger ut av kontoen som banken også trekker pga en sjekksvindel må du ikke tro at banken tenker "jaja, den vant Sven Bertil"... Det blir ditt problem:D

For f.....vinner ikke SB?!;)

...nei jeg tror kanskje heller jeg venter å finner en skandinavisk kjöper!

Better safe than sorry som de sier!:)

Alle svarene her er for så vidt fornuftige, men så lenge det finnes en liten sjanse for å bli lurt, finn en annen kjøper.
Rolex er vel heller ikke det vanskeligste å bli kvitt om dagen.;)

Lykke til med et trygt og godt salg.

Jeg ville gått for PayPal. Hvis kjøper blånekter for noe sånt lukter det jo litt svidd allerede der..

Ellers følger jeg alltid regelen: Er du i tvil så er det ingen tvil ;)

Jeg ville gått for PayPal. Hvis kjøper blånekter for noe sånt lukter det jo litt svidd allerede der..

Ellers følger jeg alltid regelen: Er du i tvil så er det ingen tvil ;)

Med Paypal kan kjøper opprette en sak og i verste fall få pengene tilbake, selv om han kanskje ikke har rent mel i posen...

Hva med Western Union? Pengene rett i hånda :)