Nok en gang, valg av klokke:)

Medlem
20. nov. 2011
Sted
#strapsbyruus
Hei! Har en bekjent som skal spandere på seg en klokke i 50-års gave. Han er ikke spesielt opptatt av klokker men ser verdien i å ha et kvalitetsur. Han ser for seg at dette blir det ene dyre uret han kommer til å kjøpe( Right:)) Har prøvd å veilede han men vil gjerne ha noen innspill:)

Her er spillereglene:

-20-25000,- (max)
-Boksny
-lenke men muligheten for andre reimer.
-ikke utpreget dykkerur.
-sort eller hvit skive
-gå godt til hverdags og dress.
-+40mm

Vet man ikke kan få alle ønsker oppfylt men dette er ihvertfall de ønsker han har.
Selv har jeg foreslått denne:3570.50.00 Omega Speedmaster Professional First Man on Moon Pris 23.099,-

Hvis noen har innspill takker jeg for det!

Mine første tanker er at dette er et flott forslag. Nydelig klokke med masse historie.

Vet du om han ønsker Automatisk urverk? De som ikke bryr seg så mye om urverket kan muligens synes det er irriterende å måtte trekke klokken selv??

En annen ting er at hesalitt er svak for riper. Om han er en petimeter, kan det kanskje bli en irritasjon etterhvert.

Be han legge på noen få lapper til...
http://www.urverket.no/omega-seamaster-aqua-terra-steel-teak-grey-dial-p-8797.html

Redigert:
Mine første tanker er at dette er et flott forslag. Nydelig klokke med masse historie.

Vet du om han ønsker Automatisk urverk? De som ikke bryr seg så mye om urverket kan muligens synes det er irriterende å måtte trekke klokken selv??

En annen ting er at hesalitt er svak for riper. Om han er en petimeter, kan det kanskje bli en irritasjon etterhvert.

Ja han har oppdaget mekaniske klokker etter å ha sett på mine og ikke minst hørt på de:) Så det var noe de kalte Hesalitt, men tenkte det sikkert var kjempebra ettersom jeg aldri hadde hørt om det. Hvor mykt, mykere enn mineralglass? Det er jo veldig mange Speedmastermodeller, hva er den "rette"?

Ja han har oppdaget mekaniske klokker etter å ha sett på mine og ikke minst hørt på de:) Så det var noe de kalte Hesalitt, men tenkte det sikkert var kjempebra ettersom jeg aldri hadde hørt om det. Hvor mykt, mykere enn mineralglass? Det er jo veldig mange Speedmastermodeller, hva er den "rette"?

Den du posta er den "rette" ;) Selv liker jeg anniversary modellene, men de er dyrere
Hesalitt er noe alla plexi, ca

Men den "rette" for han vil nok heller vær en speedy med safir og automatisk urverk. Vil jeg tro :p

Redigert:
Dette med Speedmaster og hesalitt har vært gjenstand for mang en diskusjon her på Sonen, men min mening består: riper og hesalitt er et forsvinnende lite problem ved "normal bruk". Og et par minutter med bomull og tannkrem/Polywatch gjør underverker hvis man har fått noen sjenerende riper.

For meg trumfer plexiens utseende safirglassets hardhet når det gjelder måneklokken. Søk opp noen bilder med klokken i lett profil så skjønner du hva jeg mener. Ellers er Aqua Terra med 8500-verket også et aldeles ypperlig valg for en "eneste skikkelige klokke".

Hvis han liker looken til de "nyere" Speedmasterene med 9300 verk, men ikke ønsker å bruke så mye penger, så vil jeg si Speedmaster 3573 er et godt valg for han.
Skiven får et litt mer moderne preg med safir, synes jeg.

Han får også innsyn til verket på denne :)

Edit: Den var visst litt for dyr ser jeg..

Redigert:
Jeg signerer det @iron-man skriver. Måneklokke med hesalite og manuelt verk tror jeg er drøy kost for en del "sivilister". Man må i alle fall ha et svært bevisst forhold til det det medfører. Aqua terra er jo klokken han skal ha, forutsatt at man klarer å klokke den inn under budsjett. Ellers synes jeg jo f.eks Tag Heuers Carrera Heritage-linje byr på en del som fyller kriteriene.

Jeg er for øvrig overrasket at ikke lett-brukt-Sub-circlejerken er i gang:)

Redigert av en moderator:
Vanskelig å unngå å Speedmasteren med disse kriteriene. Ellers tenker jeg at Tudor Pelagos er noe å tenke på om det er dykker som er målet, eller Tudor Glamour om det er dressen som er viktigere.

En Aqua Terra vil vel oppfylle kriteriene bra, hvis manuelt opptrekk osv på speedy er turn-off, tror kanskje mange vil foretrekke automatisk verk. AT er flotte og allsidige klokker.

Litt utenom the beaten path: LC7008-SS001-330 Maurice Lacroix Les Classiques Reserve De Marche Sort/Lær Ø40 mm Pris 16.495,- Er svak for designet til mange av klokkene fra ML. (Dog er det sikkert en kunstfeil å anbefale under budsjett?)

Edit: Ser nå at lenke er et krav - synes uansett ML bør nevnes.

Ville foreslått Aqua Terra, tror den appellerer mer til en som ikke bryr seg om hvor "viktig" Speedyen er.

Aqua Terra er skikkelig allrounder, dressy og tøff/casual.