Nok en klokkemerkerangering

Medlem
28. april 2009
Innlegg
450
Har vel vært oppe en del av disse tidligere, men hva mener dere om denne rangeringen?
Er det noen fanboys der ute som mener deres merke ligger altfor lavt?
Da jeg studerte listen, gikk det også opp for meg hvor limitert min egen klokkekunnskap er. Mange av merkene hadde jeg knapt hørt om.


"TimeToWatch har lavet denne liste over hvad vi anser som værende velansete urmærker. Hvert mærke er vurderet på en 0-100 points skala, hvor 100 er top karakter. Bedømmelsen er foretaget på delvist subjektive vurderinger som historie, image, eftertragtethed blandt samlere og selvfølgelig også den horologisk kvalitet.

Bemærk venligst at dette ikke er en facitliste, men kun en vejledende indikation.

Findes et urmærke ikke på listen, er vores bedste råd, med enkelte forbehold, IKKE at investere i det.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox"
 
Ikke noe Seiko? :O Bare å kvitte seg med det gitt.. :p
 
77 Girard-Perregaux
eh..

Som vanlig er slike rangeringer helt åndssvake. No offense. Her blandes det helt fritt mellom store korporasjoner og uavhengige enkeltmannsforetak.
Perrelet fant opp den automatiske klokka, og har etter mye om og men endelig klart å stable i sammen noe som likner på noe, med egne urverk og greier. Ikke på lista. Men Urban Jürgensen er heftigere enn både det ene og det andre... Nei, må ikke hisse meg opp. Tror jeg avskriver det som nonsense for de som ikke har noe annet å gjøre. Helt umulig å sammenlikne klokkemerker.

Jeg vil mye heller sett en sammenlikning av modeller i den samme priskategori.

Invister i Victorinox folkens. Styr unna Grand Seiko...
 
Huff da....
Her blir det vel en litt "på´an igjen"-diskusjon....;)

Har tidligere lest det forsøket fra våre danske venner på å - litt uhøytidelig - gi urmerkene en ranking. Slikt blir - i mangel på både målbare og sammenliknbare indikatorer, representativt utvalg etc etc etc - like ofte en subjektiv øvelse.

Uten å gå trådstarter "i næringen", synes jeg denne linken fra Chronocentric (http://www.chronocentric.com/watches/brands.shtml)
er interessant, da man ikke har rangert, men utelukkende kategorisert. I tillegg litt verbal utdyping rundt de vurderinger som er gjort.

Uansett; - dette er alltid like engasjerende og fortsatt like forvirrende lesning...;)
 
Alltid en god porsjon dusterier i slike lister.
Dessuten heter det F. P. Journe.:roll:

Hva er den såkalte horologiske kvaliteten basert på?
Grand Seiko mangler. Harry Winston Opus også.
Hublot har jo inntil nylig kun vært et overpriset merke med ETA verk.
 
Hublot har jo inntil nylig kun vært et overpriset merke med ETA verk.

Jeg mener jeg så Panerai oppi der et sted også.
At det går an :)

Likte bedre den oversikten som chronocentric presenterte, der har de i alle fall tatt seg tid til å notere noen av kriteriene de har brukt ved rangeringen. I tillegg vi jo nærmest legge inn våre favorittklokker der vi mener de hører best hjemme. Grand Seiko for eksempel, den er jo så dyr at den glir rett inn i en av de øverste kategoriene...
Det fremkommer til en viss grad at Rolex har markedsført seg "til topps" og at merket de siste tre tiårene blir oppfattet som verdens beste urmerke - riktignok blant den gemene hop, men dog...

Nei, hver mann sin klokke - og hver mann sin favorittliste.
 
2023 versjon - etter min (noob) mening


High-end (75-100):
96 FPJ (for mange innovative modeller på kort tid kontra PP)
95 Patek Philippe
94 A. Lange & Söhne
93 Vacheron constantin
92. Greubel Forsey
91 Breguet
90. Audemars Piguet
89. Richard Mille
88. Urwerk
87. Jaeger-LeCoultre
86. Parmigiani
85. Blancpain
84. Chopard (LUC har tatt store steg siste 10 år)




Luksus (50-75):
74 Piaget
73 Zenith
72 Ulysse Nardin
71 Jaquet Droz
70 Rolex
69 Omega
68 Panerai
67. Glashutte Originak
66. Girard- Perregaux
65 Daniel Roth
64 Gerald Charles (spesielt vanskelig å plassere denne, mulig den hører til 10 plasser opp)
63 IWC
62 Breitling
61 Cartier (klatrer og har mye bra, men er mer high jewellry)
60 Hublot
59 Bulgari (Octo er rå, men lite annet å by på)

Middels (25-50):
48 Montblac (denne trumfer alt annet i kategoerien)
1690582313492.png

47 Tudor (?)
46 Tag Heuer
45 Universal Geneve
44 Nomos
43 Eterna
42 Corum
41 Bel & ross
40 Union
39 Eberhard & Co




Low-end (0-25):
23 Longines (har alt, stor katalog, bra urverk - kunne vurdert opp en kategori)
22 Seiko
21 Sinn
20 Oris
19 Baume & Mercier
18 Porsche design
17 Fortis
16 Mauiruce Lacroix
15 Muhle
14 Certina
13 Tissot
12 Revue Thommen
11 Victorinox
10 Hanhart
9 Casio

Ranger du og a!
 
  • Haha
Reaksjoner: RagaRufus
Prisintervallene er jo så 2011, kan jo krenke invistorer på det groveste
 
Ei liste med Hublot og Richard Mille, og uten Grand Seiko f eks. Kunne like gjerne hatt Tommy Hilfiger på low end lista :D

Longines skal uten tvil opp på lista! Særlig eldre Longines klokker etter hva jeg har fått sett og hørt om dem!
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Tannhjulet
Jeg blir ikke veldig opphisset, men flirer litt av at Graham er funnet verdig i luksussegmentet. For litt siden leste jeg at de var konkurs, og felte ikke en tåre. Men jeg tok tydeligvis feil. Denne under er luksus ass. Gullbarre innfelt i skiva og den "klassiske" hurtigtrekks-kronopusheren som helt sikkert ikke liker strikkegensere.

1690809355306.png


Og at Sinn er et lew end-merke kunne jeg tatt over en øl med den som satte opp lista.

LarsB
 
Longines burde opp en klasse.
Montblanc med Minerva 13.21 verk er verdig en plass i luksussegmentet, men de klokkene utgjør jo bare en veldig liten del av produksjonen deres.
 
Redigert:
Montblanc og Minerva er egentlig to vidt forskjellige ting. Bare Montblanc selv som nekter å faktisk synliggjøre det på en god måte.. Burde vært separert tydelig!
 
Disse listene har vært å vandre på klokkeforumene i årevis og har bare skapt uttalige debatter og krangling mellom folk som aldri blir enige om hva kriteriene er, for at et varemerke står overfor det andre.
Er det basert på kontinuerlig salg over generasjoner VS ny oppstart etter konkurs, oppfinnsomhet og patenter som ble utviklet, lang tid familiebedrift VS korporasjon oppkjøp, kvalitet med lav produksjon VS kvalitet i industrielle mengder, historiske betydninger som kan bli oppblåst eller dempet, mer eller mindre bruk av maskiner, håndlaget VS automatisert montering, hvor er grensen til in-house stempel, er urverket lånt eller ikke eller delvis, var det sammarbeid på patentene, er noen deler laget av andre varemerker og hvordan er egentlig eksklusivitet definert..???? Etc etc...blablabla.
Så mange parametere kan kobles der og de fleste som skal krangle om dette, vet ikke en gang om hvordan klokkeindustrien(mafia) fungerer.
Er det verdt det?
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Som småprat er det verd det, som noe viktig i verden. Nei.
(obs. subjektiv mening, ikke fasit)

LarsB
Ja det er nok lov å debattere om sånn liste igjen og igjen...
Dessuten er min mening at Girard Perregaux burde stå litt høyere der, men som sagt, hver man har sin egen oppfatning.
Poenget mitt var at man burde undersøke selv og lage sin egen oppfatning/vurdering, istedenfor å hvile på sånn liste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver