Nok en nykommer - help wanted :D

Medlem
3. feb. 2016
Innlegg
23
Sted
Asker
Tjohei!
Blodfersk forummedlem med ønske om å bygge seg opp en liten samling med tid og stunder.
Skal gjøre et forsøk på å fatte meg i korthet..

Akkurat nå har jeg svært begrenset kunnskap og oversikt, men et godt bilde av hvilken design jeg liker. Foretrekker klokker som er passe diskret og godt skrudd sammen. Jeg har spart opp 50 000, men ønsker ikke å brenne alt på en klokke. Jeg synes f.eks Tissot og Citizen har noen meget pene klokker, og det for under 5000! Håpet er at jeg for 50 000 skal få rundt 3 klokker jeg kan ha glede av i lang lang tid.
Jeg har ingenting imot å kjøpe brukt, annet en frykt for å bli lurt eller kjøpe kopiprodukt.

De to klokkene jeg har sett meg ut er en Grand Seiko med mørk skive og en Tag Heuer Space X Anniversary. Det var tilfeldigheter at jeg sto hos en urmaker i 2012 og tittet på sistnevnte herlighet. Da begynte jeg også å spare..
Jeg ser at det ligger en annonse ute på Finn nå, lurer på om noen anser denne som et godt kjøp?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70278801&ref=favorites&favoriteListId=458770

Det er sjelden jeg trekker i dress, men ønsker å dele klokkene i en fasjonabel, en til hverdags, en til fritids/MC og ellers er det fritt frem :D

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp og synspunkter, takk for at du tar deg tid til akkurat meg ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hei og velkommen. Imponerende å ha 50K klar. Du vil sikkert få flere råd etter hvert om hvilke klokker du bør/kan kjøpe. Før disse kommer tror jeg det er lurt å tenke gjennom noen ting.

Det første er at når man er ny i gamet er det lett å bli grepet av klokker man senere vokser fra. Med det mener jeg at smak utvikler seg gjennom kunnskap og kjennskap. Hvis du har planer om å lære mer er det sannsynlig at du ikke vil like de samme klokkene om et til to år.

Dermed er det en risiko for å tape mye penger hvis du nå kjøper tungsolgte klokker som du om et års tid ønsker å selge.

Det andre er at det er noe av sjarmen med interessen at man starter med billige, men gode klokker, og etter hvert som man finner ut hva man liker går man for dyrere ting. Du har selv pekt på Tissot og Citizen som rimelige alternativer. Et favorittmerke her på sonen er Seiko, som har en lang rekke flott, solide, gode og rimelige klokker.

Mitt råd vil derfor være å ikke svi av alle pengene med en gang, men heller starte med et par du liker med priser rundt 5K. Så kan du selge disse og gå for noen av de større kanonene når du vet hva du liker.

Se bort fra dette hvis du mener jeg tar helt feil. Folk er selvsagt forskjellige.
 
Hør på Bjørn. Kjøp en high-end klokke ala Rolex, Jeager osv. Blir du lei så er disse lette å selge. Klokkene du nevner har svært liten andrehåndsverdi, kanskje bortsett fra Seikoen.
 
  • Liker
Reaksjoner: AmberGhost
Hadde det vært meg ville jeg dratt å prøvd:
Longines legend diver til hverdags og pent.
Tudor black bay til hverdags, og aktiviteter.
Seiko skx007 til alt der du tror du kan ødelegge noe.

Da har du litt sparepenger til gode også:)
 
Hadde det vært meg ville jeg dratt å prøvd:
Longines legend diver til hverdags og pent.
Tudor black bay til hverdags, og aktiviteter.
Seiko skx007 til alt der du tror du kan ødelegge noe.

Da har du litt sparepenger til gode også:)

Det var et glimrende forslag! Kjøper du disse brukt vil du neppe tape noe særlig på videresalg, og du får muligheten til å prøve ut 3 flotte klokker før du på et eller annet tidspunkt havner på Sub-kjøret :D
 
Hei og velkommen. Imponerende å ha 50K klar. Du vil sikkert få flere råd etter hvert om hvilke klokker du bør/kan kjøpe. Før disse kommer tror jeg det er lurt å tenke gjennom noen ting.

Det første er at når man er ny i gamet er det lett å bli grepet av klokker man senere vokser fra. Med det mener jeg at smak utvikler seg gjennom kunnskap og kjennskap. Hvis du har planer om å lære mer er det sannsynlig at du ikke vil like de samme klokkene om et til to år.

Dermed er det en risiko for å tape mye penger hvis du nå kjøper tungsolgte klokker som du om et års tid ønsker å selge.

Det andre er at det er noe av sjarmen med interessen at man starter med billige, men gode klokker, og etter hvert som man finner ut hva man liker går man for dyrere ting. Du har selv pekt på Tissot og Citizen som rimelige alternativer. Et favorittmerke her på sonen er Seiko, som har en lang rekke flott, solide, gode og rimelige klokker.

Mitt råd vil derfor være å ikke svi av alle pengene med en gang, men heller starte med et par du liker med priser rundt 5K. Så kan du selge disse og gå for noen av de større kanonene når du vet hva du liker.

Se bort fra dette hvis du mener jeg tar helt feil. Folk er selvsagt forskjellige.

Dette skal jeg ikke se bort i fra! Du setter ord på de tankene jeg selv har gjort meg, men det er utrolig godt å bli holdt litt igjen når pengene brenner i lommen.... Takk for gode råd!
Seiko har en sentimental plass hos meg da jeg fikk min første ordentlige klokke i gave som 20-åring. At jeg den dag i dag liker designen på de fleste av klokkene til Seiko er jo et pluss. Vil nok alltid vende tilbake til Seiko :)

Hei og velkommen. Imponerende å ha 50K klar. Du vil sikkert få flere råd etter hvert om hvilke klokker du bør/kan kjøpe. Før disse kommer tror jeg det er lurt å tenke gjennom noen ting.

Det første er at når man er ny i gamet er det lett å bli grepet av klokker man senere vokser fra. Med det mener jeg at smak utvikler seg gjennom kunnskap og kjennskap. Hvis du har planer om å lære mer er det sannsynlig at du ikke vil like de samme klokkene om et til to år.

Dermed er det en risiko for å tape mye penger hvis du nå kjøper tungsolgte klokker som du om et års tid ønsker å selge.

Det andre er at det er noe av sjarmen med interessen at man starter med billige, men gode klokker, og etter hvert som man finner ut hva man liker går man for dyrere ting. Du har selv pekt på Tissot og Citizen som rimelige alternativer. Et favorittmerke her på sonen er Seiko, som har en lang rekke flott, solide, gode og rimelige klokker.

Mitt råd vil derfor være å ikke svi av alle pengene med en gang, men heller starte med et par du liker med priser rundt 5K. Så kan du selge disse og gå for noen av de større kanonene når du vet hva du liker.

Se bort fra dette hvis du mener jeg tar helt feil. Folk er selvsagt forskjellige.
 
Hør på Bjørn. Kjøp en high-end klokke ala Rolex, Jeager osv. Blir du lei så er disse lette å selge. Klokkene du nevner har svært liten andrehåndsverdi, kanskje bortsett fra Seikoen.

Hei, takk for svar!
Jeg har tittet litt på Jaeger og ble blåst vekk.... W-O-W
Hvis jeg forstår deg rett så faller den Tag Heuer'n jeg linket til under svært liten andrehåndsverdi?
 
Hadde det vært meg ville jeg dratt å prøvd:
Longines legend diver til hverdags og pent.
Tudor black bay til hverdags, og aktiviteter.
Seiko skx007 til alt der du tror du kan ødelegge noe.

Da har du litt sparepenger til gode også:)

Nydelig! Longines skilte seg ut i særklasse, den skal definitivt prøves! Kanskje kona får seg en klokke for det som er til overs... ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Entropy