nokon som kjenner til gala 21 rubis?

Medlem
26. feb. 2014
Hei

Eg er heilt ny på forumet, så eg beklager på forhånd viss eg poster denne tråden feil eller lignandes.
Mitt spørsmål er ganske enkelt og greit, er det nokon som kjenner noko til ei klokke som heiter gala 21 rubis?
Eg var i london i helga, og på eit loppemarked kom eg over ei nydelig klokke som eg kjøpte. Selgeren sa den var laget ein gong på 50-talet og at den ikkje var så enkel å få tak i no. Etter å ha undersøkt nettet mykje så har eg endå ikkje funne noko særlig med informasjon om klokka. Så derfor vender eg meg til dere og håper at det er nokon der ute som har høyrt om denne klokka, kanskje dei kan sei ca. verdi også? Klokka er i strøken tilstand og funker heilt fint.

Hei

Eg er heilt ny på forumet, så eg beklager på forhånd viss eg poster denne tråden feil eller lignandes.
Mitt spørsmål er ganske enkelt og greit, er det nokon som kjenner noko til ei klokke som heiter gala 21 rubis?
Eg var i london i helga, og på eit loppemarked kom eg over ei nydelig klokke som eg kjøpte. Selgeren sa den var laget ein gong på 50-talet og at den ikkje var så enkel å få tak i no. Etter å ha undersøkt nettet mykje så har eg endå ikkje funne noko særlig med informasjon om klokka. Så derfor vender eg meg til dere og håper at det er nokon der ute som har høyrt om denne klokka, kanskje dei kan sei ca. verdi også? Klokka er i strøken tilstand og funker heilt fint.

Hei og velkommen!

Det vil hjelpe med bilder, anbefaler deg å ta noen bilder og legge dem ut. Klarer du også å ta av baklokket og ta bilder av verket vil dette hjelpe enda mer.

Dette høres ut som et mindre kjent 50-tallsmerke.

Det må være veldig ukjent, for jeg finner så og si ingenting om den på nettet etter et raskt Google-søk. 21 rubis/jewels er ikke en del av navnet, men en indikasjon på antall steiner i verket. Steiner brukes der hvor det oppstår stor slitasje for å øke verkets levetid. Det har ikke noe med edelsteiner å gjøre. :)

Når det gjelder verdi er disse klokkene som regel veldig lite verdt. Tør ikke si noe konkret her, men tilsvarende klokker går som regel for et par hundrelapper.

Hei.

Dette merket har jeg knapt hørt om, men har sett en og annen eldre chronograph på ebay sannsynligvis fra samme produsent. Flere har brukt navnet Gala, men kanskje Liengme & co/ Montres Gala er produsenten, men er usikker på dette. Dette firmaet hadde flere merkenavn i sitt utvalg, bla. Veto. Søkte på Veto på ebay og urene som dukket opp er ganske like Gala urene som også ligger der. Klokker av ukjente produsenter med ukjent historie, oppnår ikke mange kronene ved salg, selv om det er vanskelig å finne en tilsvarende. Så jeg er enig i SpaceCowboys vurdering.

Jeg synes det er både morsomt og spennende med ukjente urmerker, så bare legg ut bilder.

Tusen takk for svar!
Eg er veldig usikker på hvilket merke det er osv. og sjølv om eg ha prøvd å leita meg fram til informasjon på nettet var det lite info å finne. Her er eit par bilder som eg har tatt, det var ikkje verdens beste kvalitet. Men eg håper dere får sett på nokon av detaljane ihvertfall. Det er ihvertfall, etter mi meining, ei fin klokke som eg er veldig fornøyd med.
bilde-4_zps410787b0.jpg
[/URL][/IMG]
bilde-5_zps39d456bb.jpg
[/URL][/IMG]
bilde-3_zpsce93f102.jpg
[/URL][/IMG]

Det er ihvertfall, etter mi meining, ei fin klokke som eg er veldig fornøyd med.

...og det er det viktigste! :)

Min anbefaling er derfor å beholde den, og ikke prøve å selge den. Tror brukergleden vil overstige den kortvarige finansielle gleden du får ved et salg. ;)

Etter å ha sett bilder av uret ditt, er jeg sikker på at Liengme & co er produsenten.

Her er en ebay link som vister et ur av merket Veto:
Veto Original Very RARE Old Mechanical Wristwatch Swiss Made | eBay

Som du ser er uret i samme stil som ditt, mønstrete tallskive med tydelig logo og samme pregede baklokk. Urene er også merket Shock stop, som sikkert refererer til en annen form for støtsikring enn inkabloc.

Urskiven, visererene og manglende sekundmerking ved sub-dial var veldig vanlig på 50-tallet, men også brukt et stykke innpå 60-tallet. Rubies betegnelse i stedet for jeweler kan tyde på at disse urene var ment for et annet marked enn det skandinaviske. Jeg antar uret er produsert en gang etter siste halvdel av 50-tallet. Identifisering av urverket kan gi nøyaktigere produksjonsår, alt etter hvor mye opplysninger man finner om det.

Men uret er et pent stykke historie som du bør ha stor glede ved å eie. Hvis du skal bruke uret, bør du få det renset og oppsmurt, eller så blir du å miste en del minutter i døgnet i løpet av ganske kort tid.

Men uret er et pent stykke historie som du bør ha stor glede ved å eie. Hvis du skal bruke uret, bør du få det renset og oppsmurt, eller så blir du å miste en del minutter i døgnet i løpet av ganske kort tid.

Eg har akkurat vert å levert klokka til en urmaker her i oslo, men de skulle ha 1950 for å ta en overhaling av det. Må eg rekna med å betale så mykje? Eg synes det var rimelig stiv pris på dette, spesielt siden eg ikkje betalte meir enn 500 for klokka. Men den har som Girard nevnte begynt å miste noen minutter i døgnet. Er det nokon som har tips til plasser i oslo som gjer denne jobben billigare?

Eg har akkurat vert å levert klokka til en urmaker her i oslo, men de skulle ha 1950 for å ta en overhaling av det. Må eg rekna med å betale så mykje? Eg synes det var rimelig stiv pris på dette, spesielt siden eg ikkje betalte meir enn 500 for klokka. Men den har som Girard nevnte begynt å miste noen minutter i døgnet. Er det nokon som har tips til plasser i oslo som gjer denne jobben billigare?

Synes 1950 kr hørtes veldig billig ut jeg :)

Hei igjen. Ja, dette er en klassisk problemstilling som mange førstegangskjøpere av vintage kommer i. En service på ei klokke er uavhengig av hva klokka er verdt (stort sett). Det handler mer om komplikasjonen.

En enkel kompliksjon (med sekundviser, eventuelt dato) vil som oftest havne rundt 2000 kroner. For kronografer (klokke og stoppeklokke), 5-6.000 kroner. Det er derfor viktig å kjøpe "billige" vintageklokker hvor service nylig er utført.