Non hacking - Hvordan stiller dere PP'ene deres?

Medlem
22. april 2008
Hei

Lurer på hvordan dere stiller PPene deres helt eksakt uten hacking på PP-urverkene?

Det største problemet med PP for meg er non hacking. Man bør vel ikke holde igjen sekundviseren litt for å stoppe dem, som på de billige Seikoene uten hacking?

Redigert:
Det er veldig enkelt: Man stiller først timeviseren til riktig time, og deretter stiller man minuttviseren frem til 5-10 minutter før tiden på den (andre) klokken man stiller tiden etter. Når sekundviseren på klokken man skal stille nærmer seg tolv, f.eks. fra kvart på, så stiller man rolig og forsiktig minuttviseren frem sammen med sekundviseren, slik at minuttviseren står korrekt plassert når sekundviseren passerer tolv/rett opp.

• Liker
Reaksjoner: Urmann
Det er veldig enkelt: Man stiller først timeviseren til riktig time, og deretter stiller man minuttviseren frem til 5-10 minutter før tiden på den (andre) klokken man stiller tiden etter. Når sekundviseren på klokken man skal stille nærmer seg tolv, f.eks. fra kvart på, så stiller man rolig og forsiktig minuttviseren frem sammen med sekundviseren, slik at minuttviseren står korrekt plassert når sekundviseren passerer tolv/rett opp.

Ja, men det vil ikke hjelpe om man ønsker å synkronisere sekundviseren opp mot et atomur.

Ikke at man skal tro på alt man ser på nettet, men har sett filmer av folk med Aquanaut som holder igjen viseren... Påtar meg ikke ansvar dersom noe går skeis!

"When you own a Patek, you decided what time it is." Why would you need hacking?

Jo.. stod det på 5726'en i alle fall :cool:

Hvor i manualen?

https://www.patek.com/pdf/instructionsforuse/PatekPhilippe_P714_Caliber_324_S_QA_LU_24H.pdf

PatekPhilippe_P714_Caliber_324_S_QA_LU_24H.pdf

Hmm...Jeg må innrømme jeg har pleid å holde tilbake sekundviser når jeg stiller Patek. Holder på å google nå...Jeg sender en mail til Patek London nå

Her er grunnen til at mange holder fast til Rolex(3-hands) :

PP 3-hands 215/315: Non-hacking, men NYDELIG! Relativ robust.
AP 3-hands 3120: Hacking og lekkert, men minutt-viseren hopper hver gang man setter den i gang. Cheap feeling IMO.
Rolex 3130/3131/3132/3135: Hacking, kjedelig, stabil og robust! Lett service.
Omega 8500: Hacking, moderne, men produsert av ETA.

Jeg stiller mine klokker på sekundet. Vanskelig med en PP der.

Redigert:
Glad jeg ikke er så detaljfokusert at jeg må ha tiden på sekundet. Det er jo avvik uansett!

Uansett, hva med å gå for klokke uten sekundviser? :)

Hvordan i all verden holder man igjen en sekundviser? Trodde non hacking førte til at sekunviseren alltid vil vandre bedagelig rundt.

Man tar kronen å roterer den forsiktig mot klokken.

Det gjorde jeg også i starten...har dog lest "et sted" at det helst ikke skal gjøres. I likhet med @Hansaeng så er jeg usikker på hvor.
Morsomt å høre hva Patek i London svarer.

Jeg har ikke Patek lenger i dag, men at verkene var "non-hacking" plaget aldri - noensinne - meg...

Redigert av en moderator:
Hvis klokken har stoppet er det jo uansett bare å holde den rolig inntil sekundviseren stemmer med atomuret ditt (eller klokka.no eller whatever), og så "riste den forsiktig i gang" da. Så er det bare å stille og trekke i vei.

Jeg vet ingenting om Patek, men når det gjelder Speedy (min eneste non-hacking > Seiko 5) så har jeg fra flere kilder samt produsentens manual at hacking nettopp skal gjøres ved å bremse med krona.

Note: calibres 1861, 1863 and 1866 do not have a ’stop-second’
mechanism. To synchronise, the crown should be gently turned
backwards and pressure maintained to stop the seconds hand.
Release when the display corresponds to the timing signal and push
crown back to position 1.

Jeg må jo ellers si at det tar WIS'ing til nye høyder hvis vårt üpperste klokkemerke ikke lar seg synkronisere med riktig tid :) Den er ikke så enkel å forklare på fest tror jeg.

Leste gjennom manualen i morges. Fant ingenting som tilsier at det er fyfy å holde igjen sekundviseren. Fikk du noen oppklaring av PP London, @Havvo?

Redigert av en moderator: