Norsk dresscode!?

Medlem
11. juli 2008
Sted
Kalmar
Jeg har nå bodd i Norge i drøye 6 år og det er noen ting jeg aldri helt klart å legge ifra meg når det gjelder dresscode.

Det første som slo meg var at i stort sett alle i min bransje "dvs Ingeniøryrket" ikke synes at det å kle opp seg for jobben er noe særlig stas. Min første intervju i Oslo for et ingeniørsjobb var faktisk en riktig kultursjokk. Jeg kom dit med dress og skjorte og ble møtt av sjefen som hadde olabukse og fleece genser!!! Han spurte hvorfor jeg var så pent kledd!!!Hmm.... :eek:

Anyhow.....dette har jeg med årene lært meg å akseptere :D .....som regel så regnes olabukse, fjellsko og en T-shirt som "fint nok"...og det er min oppfattelse den ansattes egne behag som står i senter og ikke det å være representabel i tilfelde kunder eller gjester fra det store utland kommer.

Når engelsmenn kommer over blir dem som regel meget overrasket over klesstilen.......og lurer nok sikkert på grunnen til "slappheten".

Det var egentlig ikke dette som fikk meg å ta opp tråden, uten heller angående de folk som gjerne klær seg i pen dyr dress, skjorte og slips til jobb i Oslo, dvs finansfolk og meglere generelt.
Siden jeg er en klokketok så har jeg uvanen å se på folks håndledd og venter da noe riktig spesielt på håndledden når megleren/finansmannen gjerne kjører en bil til mellom 1-3 mill og bærer pen dress og skjorte. Som regel, jeg vil si 70 % av gangerne blir jeg meget skuffet, siden det ikke er en Patek, AP eller noe annet spennende uten en PULSKLOKKE!!!
Blasfemi, Out of Bounds, Offside......alt på samme gang!!

Er det bare jeg som synes det blir HELT FEL?! :eek:

Digital klokke generelt blir feil til pent tøy...........

Husker godt at Wonderboy (boken)fyren vekslet mellom en GP Three Bridges for ca millen og en PULSKLOKKE til dressen..........jeg satt kaffen i halsen når jeg leste det.

Det er ikke ment å stå på tåa til Oslo-folk......tenkte bare få igang diskusjonen å høre vad deres syn på dette er. :D

Er i grunn enig med deg. Treningsklokke til dress er omtrent som å ha på tennissokker til samme antrekk.
Forstår ikke hvorfor noen synes det er greit.

I mitt jobbmiljø er det også mye rart, men synes det er helt ok om noen vil kle seg litt casual om man har en stille dag på kontoret. Så lenge man ikke er direkte shabby og uflidd.

Er forresten mye å reiser i jobben og legger ofte merke klokkene til forretningsreisende på flyplasser osv.
Satt på Flesland å ventet på flyet hjem i dag og talte opp flere Breitling, Omega, Tag og Rolex.
Men forann meg i sikkerhetskontrollen var det en eldre herre som tilsynelatende hadde en Lange. Utrolig nok sendte han den sammen med jakke og beltet i scannermaskinen. Hadde jeg aldri tatt sjansen på....

Nordmenn er et bondsk folkeferd. Pynting og jåleri er det generellt lite rom for. Ingeniører er vel kanskje noen av de verste av kontoristene med høy utdanning. Alt skal liksom være så praktisk innrettet og bakpå, gjerne med en påtatt sporty edge :D

At engelskmenn er så fabelaktige til å kle seg er vel en myte og ikke helt realiteter. Det er mulig flere går i dress, men det går jammen an å se jævlig ut i dress også. Billige stoffer, cræppig snitt og bulkete sko. Det er lite som er så mislykket som mislykket pynting :mrgreen: .

Selvfølgelig kan man bruke et billig ur til en dyr dress! Det kan være en gøyal kontrast. Akkurat som det er gøy å kle seg som en dass, og ha ett fett ur på håndleddet :mrgreen:

Kan ikke tenke meg noe mer ubehagelig å gå i enn dress, men så har jeg nok enn mer avslappa forhold til klær enn folk flest kanskje? Jeg kjøper ikke klær før det er en absolutt nødvendighet.
Aldri skjønt meg på folk som bruker et hav av penger på flotte skjorter og fancy klesmerker når det er så mye annet gøy å bruke penga på :mrgreen:
Nå skal det vel ha seg at jeg bruker penga mine på endel mer unyttige ting enn klær til tider da :oops:
Med det sagt stikker jeg på byen nå ikledd Metallica T-skjorte, svarte army bukser og skinnjakke, Party! :mrgreen:

• Liker
Reaksjoner: henriker
Jeg jobber også teknisk, og jeg vi si at det nærmest forventes at jeg kler meg uformelt på jobb. Jeg har sjelden på meg dress, tvert i mot ville jeg oppfattes feil dersom jeg kledde meg utenfor vanlig kotyme. Og det er jo det som er hensikten, å kle seg slik at klærne ikke kommer i veien for jobben du gjør. I Oslo kan jeg kommer på jobb i shorts og gammel t-skjorte, og ingen tenker noe over det. I London ville det ikke fungert. På samme måten funker det dårlig å stille med skjorte og slips hver dag som utvikler i de miløene jeg jobber i.

Klart vi har kleskoder i Norge ! Derimot så er disse kodene veldig variable alt etter sosial- og yrkestilhørighet,- og selvsagt ens egen alder.

Det er ikke mange årene tilbake at vi tok på oss bunad eller annen fin stas på den 17. mai. Det var liksom slik det skulle være. I mange hjem var mai måned også måneden man benyttet seg av til å fornye deler av garderoben, nettopp med tanke på den 17. og evt. konfirmasjoner i samme periode.

Men se deg rundt imorgen,- de fleste er nok pyntet, ihvertfall med sløyfer og rosetter,- men svært mange vil også, desverre IMO, gå kledd i ordinært "dagligdags" antrekk.. :cry:
Jeg synes at selv om en ikke feirer / markerer dagen, bør en vise en form for respekt for en slik høytidsdag det tross alt er.
På lik linje som at en neppe ville ha kommet i en Metallica T-skjorte og shorts i en begravelse her i landet. En kler seg etter anledningen, og det finnes det jo retningslinjer (kleskoder) for....

Men det må jo også sies at vi har generellt sett, har fått en positiv oppmykningen av flere av kleskodene. Det er viktig at en også skal føle seg vel i antrekket en har på seg.

Men for all del; en bør fortsatt ikke skue hunden på hårene !
Ha en flott feiring imorgen, med eller uten finstas ! Hipp, hipp hurra ! :D

Bullit skrev:
Aldri skjønt meg på folk som bruker et hav av penger på flotte skjorter og fancy klesmerker når det er så mye annet gøy å bruke penga på :mrgreen:
:

Hmm, da er det vel ille så merkelig at mange ikke skjønner at det går ann å bruke mer enn 5.000 på en klokke :oops:

Viktigst er det vel at man kler seg så man er komfortabel og for mitt vedkommende betyr det gjerne en flott skjorte og fancy jeans (som koster lite i forhold til ny klokke) ;)

Galt ur til dress er i alle fall ikke pent. Da hjelper det pent lite om det er et dyrt ur slik jeg ser det. Har faktisk en kamerat som benyttet sitt Dweller til smoking. Sportsur til dress eller smoking er fy-fy!

shamal skrev:
Sportsur til dress eller smoking er fy-fy!

Jeg vet ikke, jeg :) Synes det kan være kult å ikke være helt konform bestandig. Min vintage Sub gjør seg meget bra til en pen blå dress 8)

Jeg må si meg enig i at dresscoden i Oslo er litt "slapp", men den kommer seg. Uansett er det litt igjen til vi er på høyden med f.eks Stockholm og stureplan "coden".

Ellers så syns jeg ikke dresscoden i London er noe å rope hurra for. Javel fint med en skreddersydd dress fra Savile Row, men jeg syns stilen i London er litt "gubbete".

En referanse for god dresscode må være Italia og da spess. Milano. Her er også klokker en meget viktig del/detalj av hele antrekket, som er gjennomført cooolt til minste detalj..

Mvh
A.W

Jeg mener fortsatt at "kjedelig" er mye bedre enn "respektløs" eller "kledd for fritidsaktiviteter" :D

Engelsmennene har alltid vært litt konservative og har ikke helt lært seg å like "slim fit" looken, hvilket delvis har å gjøre med forkjærligheten til fish & chips og øl, men jeg synes dem skal ha cred for å gidde å klæ seg opp! :D

Enig som f** angående italienerne! Når jeg var i Roma i mai i fjor var det et mekka for Dandy-folk flest......... Vær man struttet omkring med flotte dresser, skjorter med manchetter og flotte klokker var mer en selvfølge enn et unntak!

ChristianN skrev:
Har ikke james bond lært oss at et ur man liker passer finfint med både dress og smoking da? 8)

Det er forskjell på å bruke en sub eller seamaster til dress og det å bruke en polar pulsklokke til dress. Det siste ser jeg ganske ofte faktisk :?

Det er nesten den eneste klokkekombinasjonen jeg ikke er spesielt begeistret for.. pen skjorte eller dress og pulsklokke.. Det er på linje med dress og hvite tennissokker med røde/blå striper :roll:

I dag har jo trening blitt et slags statussymbol for mange, kanskje noen bruker pulsklokken som et symbol på at de trener og er aktive? Kan nesten virke slik. Det ser uansett en anelse underlig ut.

Jeg var litt uklar der, dessverre.

Pulsklokker er ikke klokker.. det er som en treningsbukse, sykkelhansker, sykkelbukser, sykkelhjelm osv;

noe man har på seg for å utføre en gitt oppgave.

Dress + pulsklokke er krise.
Casual + pulsklokke er krise.

Strengt tatt, alt som ikke er treningsutstyr + pulsklokke er og blir krise.

ChristianN skrev:
Har ikke james bond lært oss at et ur man liker passer finfint med både dress og smoking da? 8)

Jo. Eller det vil si; James Bond har vist oss at han ser bra ut med det. Så hvis du er en yngre, rik, mystisk, hemmelig agent som gjør som han selv vil, som forfører alle damer han møter, kjører DB5, hamler opp med verdens kriminelle elite og redder verden med stil: Så be my guest. :D :D :D

Speaking of

Daniel-Craig.jpg

En vintage Daytona er det flotteste en mann kan ha på seg enten man går i jeans eller smoking :mrgreen:

Falck skrev:
Jo. Eller det vil si; James Bond har vist oss at han ser bra ut med det. Så hvis du er en yngre, rik, mystisk, hemmelig agent som gjør som han selv vil, som forfører alle damer han møter, kjører DB5, hamler opp med verdens kriminelle elite og redder verden med stil: Så be my guest. :D :D :D

Er ikke du? 8)

Joda. Men hysj, vil egentlig ikke ta det i offentlighet på forumet. Er lite lysten på å bli avslørt :twisted: