Not just a Quartz...

Skulle vel egentlig bare mangle når man må punge ut med 10-gangeren av et "normalt" quartz-ur.
 
På den tid jeg har hatt min Grand Seiko SGBV019G med dette urverket, så har det ikke vært noe avvik i det hele tatt. Men det skulle jo bare mangle, siden dette uret har spesielt utvalgte krystaller og har en oppgitt nøyaktighet på +/- 5 sek. PR ÅR!

Min SGBX061 har oppgitt et dobbelt så stort årlig avvik, +/- 10 sekunder. Så langt har den tapt seg 1,1 sekund siden stilling til sommertid. Når vintertiden kommer skal jeg gjøre opp status, men jeg har ingen grunn til å ikke regne med årsekvivalent avvik på 2,2 sekunder. Så hva du får fra din limited edition er i alle fall ikke noe å skamme seg over.

Men man skal være oppmerksom på at avvikene er gitt under forutsetning av at klokka er på armen minst åtte timer om dagen. Dette er trolig for at den skal holde en passe jevn temperatur. Temperaturforskjeller er kvartsurenes fiende, og nerdete målefreaker rapporterer ulike avvik på ulike årstider. Så åtte timer på armen vil nok hjelpe temperaturkorrigeringen å gjøre en best mulig jobb.

Denne artikkelen kan også leses: https://www.hodinkee.com/articles/sexy-robot-the-grand-seiko-quartz-sbgx061-with-caliber-9f

Det er akkurat den samme modellene jeg har.

Lars Birger
 
-
Min SGBX061 har oppgitt et dobbelt så stort årlig avvik, +/- 10 sekunder. Så langt har den tapt seg 1,1 sekund siden stilling til sommertid. Når vintertiden kommer skal jeg gjøre opp status, men jeg har ingen grunn til å ikke regne med årsekvivalent avvik på 2,2 sekunder. Så hva du får fra din limited edition er i alle fall ikke noe å skamme seg over.

Men man skal være oppmerksom på at avvikene er gitt under forutsetning av at klokka er på armen minst åtte timer om dagen. Dette er trolig for at den skal holde en passe jevn temperatur. Temperaturforskjeller er kvartsurenes fiende, og nerdete målefreaker rapporterer ulike avvik på ulike årstider. Så åtte timer på armen vil nok hjelpe temperaturkorrigeringen å gjøre en best mulig jobb.

Denne artikkelen kan også leses: https://www.hodinkee.com/articles/sexy-robot-the-grand-seiko-quartz-sbgx061-with-caliber-9f

Det er akkurat den samme modellene jeg har.

Lars Birger
Jeg tror faktisk ikke at det betyr så mye med temperatur svingninger for 9F verket.
En av de spesielle egenskaper til dette urverk, er jo nettopp at det temperatur kompenserer mer enn 500 ganger i døgnet.
--
EDIT:
Ellers var det en meget interessant artikkel @Larsnie linket til, hvor det bla. står:

"The movement is also unusually mechanically sophisticated – one neat feature is the presence of a minute spiral spring (it looks identical to a balance spring, as a matter of fact) which is fixed to the pivot of the seconds hand and whose role is to take up what watchmakers call “backlash” in the gears driving the hand."

Jo - det er absolutt noe ved dette urverket som har fenget en mekanisk "puritaner" som meg selv:D
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
gin skrev:
Jeg tror faktisk ikke at det betyr så mye med temperatur svingninger for 9F verket.
En av de spesielle egenskaper til dette urverk, er jo nettopp at det temperatur kompenserer mer enn 500 ganger i døgnet.

Jeg har lett etter begrunnelsen med link, men ikke funnet den igjen, så jeg svarer etter husken @Gin.
Det er jo sånn at temeratuskompensasjonen retter når feil har oppstått, men korrigerer ikke for de allerede oppståtte og målte feilene. Så med andre ord vil et avvik ikke rettes slik at avviket nulles ut. Men det vil korrigeres fra det tidspunktet det oppdages.Når korrekksjon skjer 540 ganger i døgnet kan klokka gå feil i to minutter og 40 sekunder før den korrigeres i worst case.

Det er nok derfor det er greit å ha den på armen der brå temperatursvingninger ikke skjer i like stor grad som om klokka ligger på nattbordet.

Uansett kan disse klokkene gå uforskammet bra. Min SBGX061 har hatt et årsekvivalent avvik på -1,9 sekunder mellom sommertid og vintertid. Og det er spesifisert til +/-10 sekunder i året. Hva et +/-5 sekunder kan gjøre da .....

Med forbehold om feil i forståelse og gjengivelse
Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin