Ny billig beater (Seiko Orange Monster)

Medlem
9. des. 2014
Innlegg
16
Ja, da var det dags for min første unboxing her på tidssonen! Denne unboxingen dreier seg ikke om noen luksusklokke, men rett og slett min nye beater i form av en Seiko. Jeg ville ha en automatisk dykkerklokke med litt sprekt utseende til en billig penge. Jeg hadde et tak på rundt 2000 - 2500 kr på denne klokken og ønsket kjøp via nettet. Valget falt til slutt på Seiko Orange Monster japsemontert etter mye research på nettet, gode råd fra tidssonen og surfing på creationwatches.

Jeg er overraskende godt fornøyd med kjøpet! Dette av flere grunner. Blant annet med tanke på at jeg slapp toll da creationwatches uoppfordret skrev en vareverdi på 32 USD på pakken. Samtidig hadde de markert DHL - posen med "measuring instruments". Frakttiden var også helt fantastisk (3 dager fra ordren ble lagt inn). :mrgreen:

----------------

Men la oss komme til saken (har ikke tatt bilder av selve innpakningen til DHL da jeg rev opp pakken som en unge på juleaften ved mottak) :p :

IMG_0850_zps3d6e61b0.jpg


Innholdet i DHL - pakken. Seiko "gift box" til 5 USD (en vits å bruke 30 kr på en hvit pappboks, men whatever) og manual.

IMG_0851_zps6d4743c7.jpg


IMG_0852_zps6b6e2975.jpg


Da nærmer vi oss herligheten!

IMG_0853_zps6350fac8.jpg


Tada! :mrgreen:

IMG_0854_zps1ecc180c.jpg


IMG_0855_zps201e45e1.jpg


IMG_0864_zpsd6842fd1.jpg


IMG_0865_zps22f916dc.jpg


IMG_0866_zps2ca0564c.jpg


IMG_0869_zps99376a35.jpg


Meget bra lume!


-------------------

Må si meg meget fornøyd med kjøpet. Det ble noe kluss under justeringen av lenken da Seiko tilsynelatende bruker pins med en slags tube i enden for å holde leddene på plass. Dette var jeg ikke klar over, noe som førte til at den ene tuben fløy veggimellom da jeg prøvde å få den av lenkeverktøyet mitt. Men jeg har heldigvis så smal hånd at det er nok av muligheter til å utvide lenken senere. Kanskje en urmaker selger disse tubene om jeg skulle ha behov for å montere alle ledd senere?

Kvaliteten på klokken er forøvrig over all forventning. Lenken viser seg å være svært robust og god. Lite skrangling. Bra lukkermekanisme. Jeg liker dog ikke måten de har laget utvidelsesmekanismen for våtdrakt. Denne oppleves vanskelig å bruke i praksis.

Forøvrig en ganske tung klokke med sine 170 gram ferdig justert (fjernet totalt 4 ledd - 2 på hver side). Jeg er av typen som liker tunge stålklokker, så tynge er et pluss for meg.

Bezelringen er totalt ulik det jeg er vant til. Den skiller seg mye fra min Certina Action Diver ved at den er tung å justere, men tross dette virker den mye mer robust og presis.

Klokken har forøvrig svært bra lume som både er kraftigere og mer utholdende enn Certina Action Diver.

Nå gjenstår det bare å se hvor nøyaktig urverket er, noe jeg har forstått ikke er denne klokkens sterkeste side. Men jeg tenker i grunn at dette er en klokke man må ta for det den er. Hvor mye presisjon skal man forvente seg av en klokke med automatisk verk til under 2000 kr? Jeg håper bare at feilraten ikke er så ille at jeg føler den må justeres på daglig basis.

Jeg ser frem til mottak av passende barettverktøy og nye remer. Dette blir nok en klokke med varierende utseende over tid!
 
Redigert:
Gratulerer med en Orange Monster!:D
Min har blitt utsatt for mye bank med tiden, men holder tiden perfekt!
 
Hvordan har glasset på klokken din holdt seg? Det er vel ikke safirglass på klokken, men hardlex crystal.

Hei, Glasset har ingen striper eller skader, men det har min Seiko SKX 009 og jeg tror grunnen til at Orange Monster ikke har noe striper er at bezelen ligger litt "høyere" enn glasset slik at bezelen tar i mot for slag og lignende. Det blir fortere striper i glasset enn på safirglass, men det knuser ikke så lett.
 
Nå gjenstår det bare å se hvor nøyaktig urverket er, noe jeg har forstått ikke er denne klokkens sterkeste side. Men jeg tenker i grunn at dette er en klokke man må ta for det den er. Hvor mye presisjon skal man forvente seg av en klokke med automatisk verk til under 2000 kr? Jeg håper bare ikke at feilraten er alt for ille slik at tiden må justeres i tid og utide.

Jeg ser frem til mottak av passende barettverktøy og nye remer. Det blir nok en klokke med varierende utseende over tid!

Gratulerer med ny klokke! En kamerat av meg har en slik en, og har litt lyst på en selv. Elsker fargen!

Hvis jeg ikke tar feil er det 7S26 som sitter i denne? Da er vel Seiko sin standard +/-25 sek i døgnet, men tror det vanlige er at den ligger mellom 1-1,5 minutter i uken når den får gått seg inn og mulig bedre enn det også. Jeg er dog ingen ekspert, så bare å irettesette meg om jeg tar feil :) Uansett en rå klokke! Kommer ikke til å angre på den!

Edit: Stavekontroll
 
Gratulerer med ny klokke! En kamerat av meg har en slik en, og har litt lyst på en selv. Elsker fargen!

Hvis jeg ikke tar feil er det 7S26 som sitter i denne? Da er vel Seiko sin standard +/-25 sek i døgnet, men tror det vanlige er at den ligger mellom 1-1,5 minutter i uken når den får gått seg inn og mulig bedre enn det også. Jeg er dog ingen ekspert, så bare å irettesette meg om jeg tar feil :) Uansett en rå klokke! Kommer ikke til å angre på den!

Edit: Stavekontroll

Dette er generasjon 2 orange monster. Caliber 4R36 med hacking og wind (urviseren kan stoppes og den kan trekkes opp manuelt?). Med andre ord noe forbedret fra forrige generasjon, men etter det jeg kan se ca. samme nøyaktighet på urverket.

Skal sjekke nøyaktigheten etter hvert. Teste i løpet av 24 timer og 1 uke f.eks.
 
Okei, det verket verket kjenner jeg ikke særlig godt, så ser frem til å høre hvordan det presterer!
 
Okei, det verket verket kjenner jeg ikke særlig godt, så ser frem til å høre hvordan det presterer!

Da har jeg brukt klokken litt over et døgn. Trakk den opp og justerte tiden til sekundet ut i fra klokken på time.is tirsdag kl. 18.30. Klokken har vært på hånden siden, sett bort fra 8 timer sist natt. Sjekket med time.is nå nettopp. Klokken henger utrolig nok kun et lite sekund etter.

Enten har jeg mottatt et ekstremt godt eksemplar av klokken, eller så spiller time.is meg et puss.

Uansett lover det godt. :D
 
Gratulerer, var kjempefornøyd med min gamle når jeg hadde den. Med alt snakk om orange skiver og din unbox av OM, så får jeg veldig lyst på noe med orange skive igjen.
 
Gratulerer, var kjempefornøyd med min gamle når jeg hadde den. Med alt snakk om orange skiver og din unbox av OM, så får jeg veldig lyst på noe med orange skive igjen.

En svakhet er oppdaget. Om dere ser på bildet av urskiven er de illuminerte trekantene litt usynkronosert med strekene. Man ser det spesielt på kl. 12.00/24.00. Men jeg føler at dette er et så lite problem at jeg ikke klager på det. Hadde det vært snakk om en vesentlig dyrere klokke via urmaker her i Norge hadde jeg nok tatt den med tilbake og krevd en utbedring.

Men alt i alt er jeg fornøyd. Overraskende nøyaktig er den også. 1 1/2 sekund for treg etter å ha vært i bruk siden mandag kl. 18.30. Ikke verst.
 
Redigert: