Ny Breitling navitimer

Joachmm

Støttemedlem
Medlem
24. juli 2017
Sted
Norge
Hei.

Har lenge spart og drømt om å kjøpe meg en Breitling Navitimer. Hadde i utgangspunktet sett på World, men fikk innspill fra en AD at de utvilsomt heller ville gått for en Navitimer 01 (da 46mm). Synspunkter??

Har alltid vært glad i klokker, men dette er første gang jeg vurderer å bruke (i mine øyne, alt er relativt her inne :eek::D ) et så stort beløp på en klokke.

Ser at en 01 46mm er 13000,- billigere på urverket.no enn hos den AD jeg har vært hos i Norge. Dette er så mye penger for meg, at det vanskelig kan forsvares. Har lest tråder her om at urverket er "gråsone", men at folk har gode erfaringer med siden... Står også på aktuell klokke at det følger med 5 års autorisert worldwide garanti, mulig jeg har oppfattet feil men AD sa at 5 års garanti kun gjaldt i det landet klokken var kjøpt i? Stemmer dette?

Håper noen tar seg tid til å svare en amatør som skal bruke, i mine øyne, en vesentlig slump penger på klokke! :)

Hei.

Har lenge spart og drømt om å kjøpe meg en Breitling Navitimer. Hadde i utgangspunktet sett på World, men fikk innspill fra en AD at de utvilsomt heller ville gått for en Navitimer 01 (da 46mm). Synspunkter??

Har alltid vært glad i klokker, men dette er første gang jeg vurderer å bruke (i mine øyne, alt er relativt her inne :eek::D ) et så stort beløp på en klokke.

Ser at en 01 46mm er 13000,- billigere på urverket.no enn hos den AD jeg har vært hos i Norge. Dette er så mye penger for meg, at det vanskelig kan forsvares. Har lest tråder her om at urverket er "gråsone", men at folk har gode erfaringer med siden... Står også på aktuell klokke at det følger med 5 års autorisert worldwide garanti, mulig jeg har oppfattet feil men AD sa at 5 års garanti kun gjaldt i det landet klokken var kjøpt i? Stemmer dette?

Håper noen tar seg tid til å svare en amatør som skal bruke, i mine øyne, en vesentlig slump penger på klokke! :)

Først og fremst synes jeg du skal få velge selv om du liker World eller 01 uavhengig av hva AD måtte mene. (Verste jeg vet er når urmakere skal pushe annet enn det man spør om). Husk at du trolig skal leve med klokka i mange år, og da er det kjipt å være etterpåklok og bitter fordi man svek seg selv i gjerningsøyeblikket. Rent bortsett fra dette er det vel først og fremst world-funksjonen som skiller de to.

Med en prisforskjell på hele 13 000, er jeg helt enig med deg i at Urverket virker aktuelt. Erfaringsmessig ville jeg hørt med flere urmakere i Norge hva de kan tilby deg klokken for. Vis gjerne til at du har fått et tilbud pålydende (sett inn pris her), dersom de ligger høyere. Garantimessig er det enkelt og greit med norsk AD, men det er også dine muligheter for service o.l. uten at klokka er kjøpt hos norsk urmaker. I verste fall får man ta seg en billig ferie til et sted der produsenten har egen butikk, f.eks. London. Flyprisene er jo billigere enn en dvask baguett med doven øl på Gardermoen. :cool:

Jeg har også sett på Breitling, men andre modeller. Er det noen som kan si Hvor mye rabatt er der "vanlig" å kunne oppnå hos norsk AD? Jeg har også sett at urverket.no for noen tilbudsklokker ligger opptil 20% lavere enn listepris. Det virker jo som om det er trygt å kjøpe slik på nett?

Jeg har også sett på Breitling, men andre modeller. Er det noen som kan si Hvor mye rabatt er der "vanlig" å kunne oppnå hos norsk AD? Jeg har også sett at urverket.no for noen tilbudsklokker ligger opptil 20% lavere enn listepris. Det virker jo som om det er trygt å kjøpe slik på nett?

Umulig å si noe om rabatt uten å prate med urmaker, men 10% oppnås fort. Er det en overligger, kan det fort bli oppimot halv pris. Det har jeg selv erfart.

Breitling Navitimer er et flott, klassisk ur. Dersom du kjøper uret for å beholde det (i motsetning til mange som bytter/selger etter kort tid), spiller det ingen rolle hvilken modell du velger - kjøp den du liker! Dersom du ser for deg at uret skal selges igjen på et eller annet tidspunkt ville jeg valgt 01, siden denne har et annet urverk (in-house) enn World-modellen. Jeg ville også gått for 43mm, siden denne er mer attraktiv enn 46mm.

Når det gjelder urverket.no, så har jeg selv kjøpt flere dyre ur derfra uten noen som helst problemer. Disse kommer med garantikort stemplet fra forhandlere rundt om i Europa, og er dekket av garanti på lik linje med ur kjøpt i Norge.

Dersom pris er et tema, tror jeg kanskje den beste løsningen kan være å kjøpe en brukt på Finn.no, eller om du finner en på bruktmarkedet her inne. Alle Breitling modeller har desverre en ganske dårlig annenhåndsverdi, noe som gjør at du kan finne en nesten ny Navitimer til halv pris på bruktmarkedet.

• Liker
Reaksjoner: Joachmm