ny håndlaget klokkerem av skinn fra ammunisjonsveske

Medlem
26. nov. 2009
Innlegg
34
Sted
Oslo
Hei!
Var en tur på Ekebergmarkedet i går på jakt etter klokker og lær. Fant et par ammovesker til stengun som så ut til å være NOS fra andre verdenskrig.
Har i det siste forsket litt og laget meg noen remmer og synes skills'a mine begynner å bli såpass at jeg tør å prøve meg på noen av skikkelig gammelt vintage ammo-lær.Sikkert helligbrøde for samlere av militæreffekter å ødelegge slike vesker, men det driter jeg i:)
Her er den første ferdig. Hva synes dere?
klokkerem_1_ammo01.jpg

klokkerem_1_ammo02.jpg

klokkerem_1_ammo03.jpg

klokkerem_1_ammo04.jpg

klokkerem_1_ammo05.jpg

klokkerem_1_ammo06.jpg

klokkerem_1_ammo07.jpg

klokkerem_1_ammo08.jpg

klokkerem_1_ammo09.jpg

klokkerem_1_ammo10.jpg
 
Vanvittig bra :eek:

Jeg bestiller gjerne en av deg dersom du er keen på å lage mer :mrgreen:

Har du prøvd deg på burnish finish på kantene noen gang?
 
Veldig flott. Ikke verst at du kan lage dine egne remmer. Respekt:cool: Hadde ikke brydd meg så mye om å ta vare på slike ammo-vesker jeg heller, det finnes sikkert nok å ta av etter diverse kriger. Ser ut som en perfekt rem til Panerai.
 
Vanvittig bra :eek:

Jeg bestiller gjerne en av deg dersom du er keen på å lage mer :mrgreen:

Har du prøvd deg på burnish finish på kantene noen gang?

Har ikke prøvd det. Vet du hvordan man gjør det? Eneste jeg har gjort med kantene tidligere er å sette dem inn litt med bivoks.
mvh
Willy
 
Tenk om vi kunne gjort det samme med klokker, og solgt de til Rolex-priser. Slike tanker varmer en sunnmørings hjerte :D:D

Flott arbeid forresten :D
 
Den ble jo helt høvding! Hvis lageret ditt blir for stort så kjøper jeg også gjerne en ;)
 
Har ikke prøvd det. Vet du hvordan man gjør det? Eneste jeg har gjort med kantene tidligere er å sette dem inn litt med bivoks.
mvh
Willy

Har aldri gjort det selv, men flørter litt med tanken å lage en strap selv. Har fohørt meg litt rundt forbi og for å få den finishen på siden så kan du kjøpe noe som heter "edge cote" på f. eks eBay. Kan få kjøpt i forskjellige farger; svart, tanned osv.. Det er ikke bare astetiske grunner for å gjøre dette, men også for å forhindre at sømmene og limen ikke skal gå i oppløsning. Er også ganske motstandsdyktig mot at vann/fuktighet trenger inn der limen er.

Det du gjør er å finne frem et godt stykke lær (tykt å godt), så legger du et tynt lag med edge cote og knikker forsiktig med lærbiten (gjenta prosedyren 5-6 ganger til du får en solid burning effect). Dette for å få friksjon slik at endene på remmen og edge coten smelter sammen til ett.
 
Har aldri gjort det selv, men flørter litt med tanken å lage en strap selv. Har fohørt meg litt rundt forbi og for å få den finishen på siden så kan du kjøpe noe som heter "edge cote" på f. eks eBay. Kan få kjøpt i forskjellige farger; svart, tanned osv.. Det er ikke bare astetiske grunner for å gjøre dette, men også for å forhindre at sømmene og limen ikke skal gå i oppløsning. Er også ganske motstandsdyktig mot at vann/fuktighet trenger inn der limen er.

Det du gjør er å finne frem et godt stykke lær (tykt å godt), så legger du et tynt lag med edge cote og knikker forsiktig med lærbiten (gjenta prosedyren 5-6 ganger til du får en solid burning effect). Dette for å få friksjon slik at endene på remmen og edge coten smelter sammen til ett.

Det skal jeg jaggu teste!
 
Når edge coten har stivnet/herdet så kan du bruke et fint sandpapir for å få vekk evt ujevnheter ;)
 
Utrolig kult, og veldig flott arbeid! Må bare få sagt at jeg prompte stiller i kø for å kjøpe en om du produserer for salg!