Ny hagle, hvilken?

Medlem
24. jan. 2013
Sitter og skal kjøpe ny hagle. Har selv jaktet i 20 år, men den gamle hagla jeg arva av far synger på siste verset. Så nå skal jeg kjøpe en som mine barn skal arve ;)
For det første er jeg litt usikker på valget halvauto/O/U. Hvilke tanker har dere omkring det? Har sett litt rundt og har et budsjett rundt 20 000. Beretta silver pigeon er prøvd, liker den. Samme med browning maxus. Andre forslag? Råd mottas med takk:)

Beretta Silver pigeon er et sikkert valg. Serieprodusert, og kanskje ikke det mest spennende, men bunnsolid kvalitet: Haglenes Rolex.

Forøvrig er Purdey nå eid av Richemont, som også eier Jaeger-Lecoultre, Panerai, Cartier, A. Lange u. Söhne, Vacheron Constantin, etc.

Tenk om våpen hadde vært som klokker - da hadde vi her inne brukt forseggjorte flintlåshagler på jakt! :)

Beretta er supre hagler med mange modeller, valg avhenger endel av hvilket bruk du ser for deg. Støkkjakt, med hund eller primært sjøfugl?
Ville også tatt en nærmere titt på Blaser F3, meget godt tysk arbeidsjern (IWC)☺
Halvauto blir litt som quarts i min bok...

Min erfaring er at jeg skyter bedre med en litt tyngre hagle.
De er muligens ikke så vakre, men effektive..
Blaser F3, Beretta 692 evt 682 er flotte bruksjern.

Tenker først og fremt 2, 3 stykker fra Benelli..
Da faller min smak på som nr1.http://www.benelliusa.com/828u-shotgun

Se også Super Vinci og Super Black Eagle II!
ETHOS er også et veldig bra eltarnativ!

Dette vurderer jeg på det sterkeste ved evt kjøp, de sikter seg inn i ditt budget også ;)

-mere kult-

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Lido og HerrUr
Slår et slag for beretta 686 white onyx. Ikke for tung(eller lett), velproporsjonert med bra vektfordeling. Samt litt billigere enn silver pigeon. :)

Skal ikkje utale meg noke om merke, da eg syns det er bedre å finne ei hagle som passer godt er viktigere enn ka den koster. Innafor budsjette sjølsagt. Jakter sjøl kun støkk jakt etter rype og har to hagler. Tidlig i sesongen når rypa trykker mykje og holda er korte og plutselige liker eg å bruke ei side ved side med kort løp og engelsk skjefte (rett kolbe uten pistolgrep). Da denne er veldig rask å kaste opp og finne fuglen i sikte. Seinere i jakta når holda er litt lenger og til konkurranse skyting foretrekker eg ei standar o/u, da denne har bedre presisjon med litt lengre løp. :)

• Liker
Reaksjoner: Chalshus og Prowler
Jeg har brukt samme Benelli haglen nå i 15 år og den har aldri sviktet. Velger du halvauto bør du absolutt se nærmere på Benelli. Ellers er både Beretta og Browning svært gode hagler så her kan du ikke trakke feil. Dette blir en ren smakssak.

Stillte omlag samme spørsmål her for ca ett år siden, og fikk da mange gode råd og tips. Valget falt til slutt på en Silver Pigeon, grunnet bruk (samme som ditt) og økonomi (var ikke aktuelt å gå all inn på noe grommere)

Brukt min mye i fjor (alt er relativt selvsagt:) ) Og den har vært helt fantastisk på alt fra Hare, rype og diverse ande-typer. I tillegg så funker den også godt på leirduebanen for meg.

Noe mer enn en Silver Pigeon tror jeg strengt tatt man skal jakte MYE for å trenge, eller om man skal mest på bane osv, og trenger en annen type hagle all togheter.
My 2 cents :)

Redigert:
Beretta: Haglenes Rolex.

I likhet med Rolex er de ivrige med å smykke produktet med tekst. Jeg har en kamerat som ble sånn passe fornøyd når han kom hjem med sin eksklusive Beretta og fant følgende gravert på løpet:

"WARNING - Read Instruction Book For Safe Operation
Book Free From Beretta
"

:)

• Liker
Reaksjoner: Guest571 og bep
Har en Star enkeltløp(700kr) og en Star SS(1300kr), feilfrie i 25 år, finish er elendig, utskjæringer er det ikke, noe gravyr har noen prøvd seg på. De har vert med på sjøen, i skogen og på fjellet - de har blitt liggende saltvåte i åpen båt i flere netter og halve dager, de har lagt ute på fjellet og vert frosset fast. I skogen har de vert med på det meste, i myren, i sand, lå i et tjern i tre dager før vi fikk dem opp igjen, bly, vismuth og stål, selv vår herre vet sikkert ikke alt hva de har vert utsatt for!.
En gang gikk jeg saftig på tryne med enkeltløperen og kjørte åpenbart løpet i jorden - at det var en god propp med jord i løpet oppdaget jeg ved neste skudd, siktekornet hørte jeg hvine opp i luften!. Løpet holdt og nytt siktekorn fra en fjernstyrt Tamiya bil(styrekule i messing) ble montert og har vert der siden. Begge to har rustet både her og der, puss og stell har holdt de begge to i fullstendig funksjondyktig stand i alle år, av alle ting så treffer vi godt med begge to og det uten tilpasning og hi viz sikter. Har prøvd hagler og lånt hagler i begge ender av prisskalaen(joda det finnes billigere enn Star Baikal). Fremdeles står de der, klare til jakt og jeg venter fremdeles på når disse påståtte udugelige makkverk av noen kommunistiske primitive hagler skal kollapse, løpssprenges eller mekanismen ramle ut av løpet i småbiter - ville ikke bli overrasket om de holder i 25 år til med samme røffe bruk.

Redigert: