Ny i gamet og trenger starthjelp

Medlem
10. mars 2015
Hei

Tenker å skrittet opp fra 4-5000 kroners klokkene mine.

Planen er å bruke mellom 20 og 40K
Ønsket er en allrounder som står seg best mulig i pris.
Og kan byttes om jeg blir lei eller vil oppover i klokkeverden.

Ser at mange anbefaler Omega.
Kom i skade for å søke etter dette på finn.no fikk 76 treff og priser fra 5 til 60 000.
Mao, det er en jungel der ute for en nybegynner.

Kjøper man en "billig" Rolex fordi det er Rolex?
Er Panerai fortsatt innafor?
Eller går man for en Omega eller IWC?

Svar mottas med stor TAKK!

KR

Selv kjøpte jeg Omega som mine første "skikkelige". Dette er et trygt valg fordi de holder seg godt i verdi og har tidløse design.
Hadde jeg hatt valget igjen i dag hadde jeg kjøpt Zenith El Primero Stratos Flyback. Fantastiske urverk, nydelig design og kul historie. Det ligger en til salgs på sonen nå http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/zenith-el-primero-stratos-flyback-29313/.
Holder seg dog ikke like godt i verdi som feks Rolex eller Omega.

Tja, det finns ju så mycket att velja mellan der ute. Men om jag skulle rekommendera en allround klocka i prisklassen upp till 40K så skulle det nog vara Explorer I, 39mm. Den passar till i stort sett allt. Tycker jag i alla fall. Undrar fortfarande varfør jag egenligen sålde min...

I sjiktet 30k-40k får du veldig mye bra. Spesielt brukt. Hva du vil ha er egentlig opp til deg selv. Omega, Rolex, Zenith, Panerai er alle innenfor.

Kjøper du et av disse merkene brukt (får ikke mye ny Rolex eller Panerai for <40k, dessverre) så kommer de neppe til å tape seg i verdi.

Mine favoritter i prisjiktet:

Brukt:
Rolex sportsmodell (Explorer I/II, Submariner, GMT Master. Må kanskje gå for en litt eldre modell av disse for å komme innenfor budsjett),
Zenith El Primero (har kan du gå for en mer klassisk look, eller Stratos Flybacken som han litt over meg linker til. Latterlig mye klokke for pengene)

Ny: Omega Speedmaster, Omega Aqua Terra, Tudor Black Bay

Mitt første valg falt på en Rolex Explorer 1, 39 mm når jeg kjøpte min første "skikkelige" mekaniske klokke. Har ikke angret ett sekund enda :)

Speedmaster er jo i alle fall ikke et uvanlig valg av første skikkelige klokke. Nypris ligger vel nå på 36k, men dersom det ikke er så viktig for deg å kjøpe ny kan det være vel så greit å kjøpe brukt. Da sparer du litt penger, og er nærmere enda en klokke:mrgreen:

Jeg kjøpte Speedmaster for snart to måneder siden som min første skikkelige klokke. Absolutt fornøyd med det, selv om jeg tror jeg heller hadde kjøpt en Explorer I hvis jeg kunne. Hadde i alle fall valgt slik dersom jeg skulle kjøpt akkurat nå. Skal du ha Explorer I må du nok kjøpe brukt, mener ny nå ligger på rundt 56k. Det kan sjekkes i Rolex-prislistetråden. Ser at flere her anbefaler 39mm, personlig vil jeg heller anbefale 36mm. Det skal også sies at jeg aldri har prøvd disse på hånden, men basert på bilder synes jeg 36mm ser ut som det riktigste valget for min egen del.

Kjøp det som DU liker best selv og som har funksjoner og spesifikasjoner som dekker ditt bruks behov.

Om det heter Omega, Rolex eller Panerai betyr mindre.
Du kjøper ikke en Rolex hvis du syntes det er "harry" - du kjøper heller ikke en Omega om du føler at dette merket ikke gir høy nok status. Panerai kjøper du ikke om du syntes disse urene ser ut som "osteklokker".

Bruk tid (denne tiden er det beste av alt - nyt den), les deg opp og prøv ulike modeller på armen.

Mitt valg hvis jeg var deg basert på dine to kriterier, en fin allrounder som står seg godt i pris.
Meget behagelig på håndleddet, og kan brukes til alt.

6787ACB1-EADC-46AB-986F-C0C3581EF8CE_zpscnxxcthh.jpg

Redigert:
Viktig: Bruk litt tid på å finne det du liker, hvis ikke blir det lett flopping - I know ;) Ikke at det er noe galt i det, da :eek:

Omega Railmaster er også en allsidig klokke.

Slår et slag for Rolex Explorer 2 med svart eller hvit skive. 16570, disse har ikke hatt det syke prishoppet som sub og gmt har hatt. Så det er mulig å fiinne fine brukte eksemplarer til +-30k alt ettersom papirer er med eller ikke.

http://www.finn.no/finn/torget/anno...ugh=true&listPos=1&searchQuery=rolex explorer

http://www.finn.no/finn/torget/anno...ugh=true&listPos=3&searchQuery=rolex explorer

Den siste der mener jeg låser er byttet på. Skal ha en kortere clasp enn avbildet.

Sympatisk han som hadde den øverste annonsen.

PS! Hvis du synes prisen er for høy behøver du ikke å kontakte meg...da har du ikke råd til en sånn klokke...

Mange gode forslag her. Explorer I er ekstremt fin å ha på armen, og brukt bør du kanskje klare å finne en som er innenfor max-limiten på 40K. Omega er svært bra, det samme gjelder Zenith. Jeg ville ha tatt meg en god titt i butikkene du har i nærheten for å prøve aktuelle kandidater på armen. En ting er å kikke på forumet her og på WUS og RF, en annen ting er å faktisk ha uret på egen lanke. Med det budsjettet du har til rådighet er det jo masse flott å få kjøpt, spesielt om du satser på brukt. Men få ting er jo som å sprette jomfruen på en ny;) Lykke til!

Takker for masse gode svar. For å luke vekk noe, syntes jeg at 39mm er litt lite.
Masse fint fra Omega. men fortsatt umulig å forstå prisbildet. Ny kan en speedmaster/seamaster variere enormt i pris.
Spørsmål:
Kjøper man etter budskjett?
Er noe modeller "safere" enn andre.
kom gjerne med en link eller to

"PS! Hvis du synes prisen er for høy behøver du ikke å kontakte meg...da har du ikke råd til en sånn klokke..."

Klart det: Det er vel kjent at de som syns at noen Rolex er for dyrt, er egentlig noe fattigmenn i gjemsel.

PS! Du selger ingen drømmeklokke og det finnes mange "fisk i havet" til den prisen.

Signert: En annen William som har ikke trange briller som deg.

Sympatisk han som hadde den øverste annonsen.

Don't rub his nose into it, tror jeg det er et amerikansk ordtak som omtrentlig heter. Alle kan se prisen, du behøver ikke å understreke at hvis ikke du kan bla opp 35 000, så kan du ryke og reise. Synes jeg.