Ny interresse for klokker

Medlem
22. okt. 2012
Hei igjen.

Jeg er jo sylfersk på forumet, og kom egentlig bare inn her for litt rask rådføring i forbindelse med klokkekjøp hos Thune.
Som sagt tidligere fikk jeg jo usedvanlig rask og god respons, dette var veldig positivt, og jeg tittet meg mer rundt på forumet.
Her er det enormet med informasjon om alt fra reimer, til urverk og forskjellige edle metaller. Klokker kan vel sies å være en vitenskap i seg selv?!
Plutselig merker jeg nå at jeg har fått en helt ny interesse for klokker. Jeg kan jo også takke Thunes feilleveranse for dette, så på en måte var det jo hell i uhell.

Jeg har nå bestemt meg for å gå til anskaffelse av en vintage klokke, helst fra Longines da jeg har lest om svært god kvalitet, og hvorledes disse for tiden er underpriset.

Har dere noen konkrete forslag til ur jeg kan starte med? Urene bør være pene, fullt fungerende, og kunne brukes til både dress og "finere" hverdags. Jeg har selvsagt et budsjett, og ønsker å starte forsiktig, under 5000 kr. Ingen såkalte "frankenwatches" (jeg lærer fort?). Så vil jo tiden vise om jeg kommer til å ruinere meg på min nye hobby i fremtiden...

Mvh
Eric

Du finner sikkert mange fine vintage Longines-klokker, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på en vintage Omega. De er også mulig å få til hyggelige priser, og ikke minst er det kanskje hakket mer spennende? :D

Har du bestemt deg for å gå for Longines, gjør det. Se gjerne etter gamle Flagship/Conquest, flotte ur.Enig med GT at Omega har mange fine ur men alle trenger vel ikke gå for Omega? Spennende med mangfold.;)

Takk for tipset.
Men har det ikke en del å si at urskiven er byttet?

Ellers er jeg helt enig i at den er skikkelig lekker!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Vel - hvis du ikke er samler, men skal ha en vintage bruksklokke ser jo den fin ut med restaurert skive. Det du imidlertid skal være klar over med vintage er at ved daglig bruk bør klokken få en service i form av rens og smøring, samt bytte av pakning og krone, evt nytt plexiglass hvis det er nødvendig. Service er normalt litt rimligere ved manuelt opptrekk enn automat.