Ny klokke 25k

Medlem
18. juni 2014
Innlegg
10
Hei!

Jeg skal for første gang kjøpe meg en skikkelig klokke og trenger hjelp av Dere.
Jeg er veldig fersk når det gjelder kunnskap.

Om klokken;
- Den skal være tidløs ettersom jeg skal ha denne klokken lenge.
- Jeg skal bruke den daglig (den må tåle litt), men bytte mellom lenke og skinnreim (helst brun).
- Den skal matche til dress.
- Den bør være vanntett men ikke ett krav.
- Budsjett max. 25.000,-

Noen spørsmål;
- Jeg havner nok på en mekanisk klokke - men usikker på om det blir en jeg manuelt må trekke opp eller en som er automatisk.
- Går automatisk på bevegelse ? Erfaringer med å trekke den opp hver gang / dag ?
- Jeg vurderer sterkt Omega speedmaster pro (3570 og 3573) eller en Breitling. Andre tips ?
Speedyen må trekkes opp manuelt og er etter det jeg har forstått ikke vanntett.
- Hvor bør jeg kjøpe klokken ? Jeg bor for tiden i Asia og skal reise rundt her en måneds tid. Kjøper gjerne brukt.
- Hvor mye koster en service på en slik klokke (f.eks speedy).

Masse spørsmål fra en fersking her... men alt av tips taes imot med takk !
 
Er tilbake i Norge i desember forresten. Er kanskje bedre å vente med kjøpet til jeg er tilbake ?
 
Høres ut som Speedy er midt i blinken.

Spørs hvordan du definerer vanntett. Ville nok ikke badet med den. Er vel vanntett ned til 50m? Dette betyr egentlig at du kan trygt vaske deg på henda med den, men bør ikke bades med.

Automatikk går på bevegelse ja. Du trenger ikke manuelt trekke opp en slik.

Hva du foretrekker er opp til deg. Har hatt en speedy før og det å trekke den opp er ikke noe problem. Bare å gjøre det når du tar den på deg om morgenen, når du går til bussen eller når som helst. Etterhvert blir det rutine. Jeg glemte det hvertfall aldri hvis jeg gikk med den i lange perioder uten å bytte om til noe annet.
 
Ok - takker,

Hadde du 3570 eller 3573. Ser noen skriver 3570 glasset kan bli ripete. 3573 koster også mer. 3570 er jo "originalen" men liker gjennomsiktig bakside på 3573.

Noen som vet om det er andre store forskjeller på disse modellene ?
 
Ok - takker,

Hadde du 3570 eller 3573. Ser noen skriver 3570 glasset kan bli ripete. 3573 koster også mer. 3570 er jo "originalen" men liker gjennomsiktig bakside på 3573.

Noen som vet om det er andre store forskjeller på disse modellene ?

3570 fra 1971. Riper i glasset synes jeg er en overdrevet fare. Var særs få på min og ikke synlig med mindre man studerte glasset nøye.

Skal jeg ha en ny en blir det 3573 mest sannsynlig.

Forskjellen på disse er vel safirglass og at verket til 3573 er mer dekorert for at det skal se pent ut gjennom baklokket.

Skiven vil se litt annerledes ut med safirglasset pga lyset. Du får egentlig titte på de selv og se hvem du liker best. Forskjellene er kosmetiske.

Servicekost på disse er vel rundt 5000 tror jeg. Muligens noe rimeligere.
 
Ok, 5000 pr. service ? Hørtes noe dyrt ut.
Gjelder dette alle mekaniske klokker ?

Hvor ofte bør man ha en service på den - hvert 5 år ?
 
Hvis du befinner deg i Asia er Singapore og Hong Kong gode steder for klokke shopping. Har du vurdert å kjøpe brukt? Man kan gjøre gode dealer hos secondhand dealere, men som alltid gjelder regelen om å "buy the seller". Føles det ikke riktig, så går du bare derifra.

I god TS stil vil jeg anbefale deg å strekke budsjettet ditt litt og forsøke å finne en pent brukt Rolex Submariner no date, f.eks ref 14060. Den oppfyller de ønsker du nevnte, og med litt pruting kan det hende du ikke ender opp mye over budsjettet ditt.
 
Jeg ville holdt meg til ditt originale valg, nemlig Speedmasteren. Den oppfyller de fleste kriteriene du legger frem og da tenker jeg spesielt på tidløshet og hverdag. Av modellene hadde jeg gått for den udødelige klassikeren, 3570.50 med plexi. Speedmasteren kler, IMO, skinnrem mye bedre enn en submariner f.eks.

Dersom du bare skal handle én klokke er det mulig, med litt pruting, å kjøpe ny hos forhandler. Veiledende pris på Urverket er ca. 23 000. Det skal også nevnes at 3573 ligger et hakk over i pris (hvert fall i følge urverket) på ca. 30 000.

Det er også mulig å kjøpe den brukt, alt etter årsmodell, service, boks, papirer etc. Kan ligge mellom 15-20k.

Lykke til ;)

Litt enabling :rolleyes:









 
Nice!

Ja mulig jeg skal innom Singapore.

Hvordan er det med garanti - betaler jo litt mindre men antakeligvis uten garanti.

Jepp, heller sterkt mot Speedmasteren.
 
Riper i glasset er ikke noe problem. Hvis det kommer små riper som plager deg fjerner du det enkelt med litt tannkrem. Regner med du har en tube med det for hånden ;)

Nå skulle jeg gjerne vært kjempeoppfinnsom og kommet med en lekent forslag fra en eller annen ukjent produsent, men ut fra kravene du setter høres det for meg ut som Speedy er veien å gå. Du får ikke mye vanntetthet da så spørsmålet du må stille deg er om du MÅ bade med klokken :p
 
Redigert:
@skovdal er inne på noe. Jeg kjøpte selv en Speedy, og fulgte opp med skx007 for bading og annet røft bruk.