Ny klokke går for fort.

Medlem
14. juni 2012
Innlegg
6
Hei!

Har lagt merke til at min nye Hamilton Khaki Navy Pioneer går litt for raskt. Sånn jeg har oppfattet det kan jeg regne med rundt 1 minutt forskyvning fremover hvert døgn. Finnes det noen måte å kurere dette på? Har kikket på baksiden og kan se det er en roterbar skrue der med + og - tegn. Kan dette være det jeg skal endre på?

Mvh John
 
Forstår jeg deg rett i at den går 1 minutt for raskt i døgnet? Det er i så fall veldig mye, og den bør nok få en sjekk og regulering hos en urmaker. Uten å sjekke gjetter jeg at det er et ETA 2824 som sitter i den, og de pleier å gå rundt 5-15 sekunder feil i døgnet etter min erfaring.

For å bli helt sikker på hvor feil den går kan du sjekke den opp mot justervesenets atomklokke.
 
Hei!

Har lagt merke til at min nye Hamilton Khaki Navy Pioneer går litt for raskt. Sånn jeg har oppfattet det kan jeg regne med rundt 1 minutt forskyvning fremover hvert døgn. Finnes det noen måte å kurere dette på? Har kikket på baksiden og kan se det er en roterbar skrue der med + og - tegn. Kan dette være det jeg skal endre på?

Mvh John

Dette er litt mye ja... Kan alikevel være godt innenfor det du klarer å regulere ved hjelp av pitonfestet, eller +/- om du vil... Om du skal gjøre det selv, vil jeg i hvert fall tenke på følgende momenter:

Har du korrekt kasseåpner for baklokk? Blir raskt skjemmende riper hvis du glipper også, så man MÅ alltid ha et grep som tar høyde for at du kan gleppe...

Har du et rent og fint sted å gjøre dette, skal ideelt ikke komme noe støv inn i klokken.

Selve reguleringen mot minus tegnet kan i prinsippet gjøres med hva som helst, men jeg ville kanskje ha benyttet en tannpriker i plast eller noe annet i samme materiale, så etterlater du garantert ingen riper. Jeg bruker plast så langt jeg kan når jeg skrur på klokker, nettopp av denne grunn.

Har du ikke en timegrapher tigjengelig, er dette en langtekkelig jobb, med mindre du er heldig og treffer akkurat. En timegrapher er en maskin som blant annet gir deg informasjon om gangen til klokken i løpet av sekunder, Altså en slags EKG for ur :) :) :)

Til slutt, har du ti tommeltotter ;) så bør du kanskje ikke herje for mye der nede, jeg er varmt tilhenger av at man skal åpne og skru på det som er, men det er meg ;) Er meget lite som bør justeres av gangen.

Sannsynligvis ser du en skala ved pluss minus tegnet, hva peker duppeditt på (mangler begrep her og nå :)) i fra fabrikk pleier det ofte å stå i nøytral stilling.

NB! En timegrapher vil også kunne diagnostisere på forhånd om en slik operasjon jeg har nevnt faktisk KAN hjelpe, eller om det er noe annet galt...

Uansett lykke til. Hvis klokken er helt ny kan en del verk tulle litt i et par måneder før de er skikkelig i gang. Bare noe å tenke på også.
 
Hei!

Nå har jeg hatt klokken inne hos den nærmeste urmakeren ("Rolex", står det fint over døren med store grønne bokstaver). Ba dem stille klokken for meg, slik at den går korrekt. Den første gangen jeg hadde den inne fortalte de meg at de kun trengte noen dager til å gjøre det, men ettersom jeg skulle på reise i litt over en uke, så lot jeg dem ha den mens jeg var vekk. Jeg kommer tilbake fra turen og henter klokken på mandagen. Klokken har nå fått noen stygge riper på baklokket, men uten å tenke på det så timer jeg klokken over de neste 2 døgnene.

Da gikk klokken kun 15 sekunder for raskt (i døgnet), kontra de 45s som var. Jeg drar opp med klokken igjen, og forteller dem at den enda ikke går korrekt og informerer dem om ripene. De tar inn klokken igjen og spør om de kan får ha den til Mandag uken etter, og det er helt greit. Jeg henter klokken på mandag og ripene er polert vekk. Men! Jeg timet klokken gjennom dagen, og nå går klokken 14 sekunder for sakte i døgnet?

Jeg betalte 250 kroner for at de skulle stille den, og de har enda ikke fått det til riktig (i tillegg til ripene). Er dette akseptabelt? Skal jeg gi klokken noen dager til, før jeg hører med dem igjen? Skulle da tro en riktig urmaker skulle kunne stille en klokke...
 
Sakset fra Wikipedia om ETA 2824, et av de mest vanlige automatiske urverkene.

The Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
The Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
While the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day
 
Redigert:
Alright, så det er vanlig med såpass variasjon? Sjekket på nettsiden og verket er ett ETA 2895. Stusser vel litt over det at karen i butikken fortalte meg at den hadde gått riktig på sekundet i nesten en uke..
 
Hva bruker du som referanse? Er du sikker på at klokken du stiller etter er helt nøyaktig?
Ellers burde kanskje en kompetent urmaker klare å justere klokken bedre enn som så. Har opplevd at ETA-verkene er i stand til å gå svært nøyaktig selv om de ikke er cosc.
Prøv å legg klokken i forskjellige posisjoner over natten og se om det blir variasjoner i nøyaktighet. Dette kan gi "store" utslag.
Hvis det hadde vært snakk om en Seiko skx007 derimot ville ihverfall jeg vært fornøyd.:cool:
 
Jeg er ingen ekspert, langt ifra. Men har forstått at ett avvik på +/- 15 er å forvente. Med mindre det er snakk om et dyrt ur. For mer info må du nesten vente på svar fra evt. Greg. Personlig sjekker jeg min oppmot Klokka.no ligger på ca + 15 sek, er en Hamilton jeg har å.