Hei!
Har lagt merke til at min nye Hamilton Khaki Navy Pioneer går litt for raskt. Sånn jeg har oppfattet det kan jeg regne med rundt 1 minutt forskyvning fremover hvert døgn. Finnes det noen måte å kurere dette på? Har kikket på baksiden og kan se det er en roterbar skrue der med + og - tegn. Kan dette være det jeg skal endre på?
Mvh John
Dette er litt mye ja... Kan alikevel være godt innenfor det du klarer å regulere ved hjelp av pitonfestet, eller +/- om du vil... Om du skal gjøre det selv, vil jeg i hvert fall tenke på følgende momenter:
Har du korrekt kasseåpner for baklokk? Blir raskt skjemmende riper hvis du glipper også, så man MÅ alltid ha et grep som tar høyde for at du kan gleppe...
Har du et rent og fint sted å gjøre dette, skal ideelt ikke komme noe støv inn i klokken.
Selve reguleringen mot minus tegnet kan i prinsippet gjøres med hva som helst, men jeg ville kanskje ha benyttet en tannpriker i plast eller noe annet i samme materiale, så etterlater du garantert ingen riper. Jeg bruker plast så langt jeg kan når jeg skrur på klokker, nettopp av denne grunn.
Har du ikke en timegrapher tigjengelig, er dette en langtekkelig jobb, med mindre du er heldig og treffer akkurat. En timegrapher er en maskin som blant annet gir deg informasjon om gangen til klokken i løpet av sekunder, Altså en slags EKG for ur
Til slutt, har du ti tommeltotter
så bør du kanskje ikke herje for mye der nede, jeg er varmt tilhenger av at man skal åpne og skru på det som er, men det er meg
Er meget lite som bør justeres av gangen.
Sannsynligvis ser du en skala ved pluss minus tegnet, hva peker duppeditt på (mangler begrep her og nå
) i fra fabrikk pleier det ofte å stå i nøytral stilling.
NB! En timegrapher vil også kunne diagnostisere på forhånd om en slik operasjon jeg har nevnt faktisk KAN hjelpe, eller om det er noe annet galt...
Uansett lykke til. Hvis klokken er helt ny kan en del verk tulle litt i et par måneder før de er skikkelig i gang. Bare noe å tenke på også.