Ny modell fra Sinn: EZM 10

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Dette er foreløpig rykter da det ikke er bekreftet på hjemmesiden til Sinn.

ezm10top.jpg

Bruker Sinn's kal. SZ01 som er et modifisert Valjoux 7750. Sinn sier dette om urverket:

The first chronograph to be developed by Sinn on the basis of the Valjoux 7750.
To improve its readability we redesigned the Valjoux 7750, under the name SZ01. The movement now has a jump-action minute counter from the center of the dial.

sz01.gif

Schematic diagram showing chronograph functions of the SZ01. Our new design has two advantages in terms of readability: firstly, 60 instead of the usual 30 minutes are now counted in one rotation; secondly, the minute stopwatch scale is visible around the entire dial circumference. The SZ01 has a similarly high degree of readability to the Lemania 5100, which is no longer in production. The military approval of the Lemania caliber was based primarily on this particular property. The movement also has a 24-hour display at 3 o’clock and a date display between 4 and 5 o’clock .

Bruker flere kjene Sinn teknologier:

- Diapal
- Anti-fuktighet

Og ut ifra bildet så kan man tenke seg at hele kassen er Tegimented.

Ryktene påstår kassen er herdet titanium, men håper det er snakk om stål. Det blir en dealbreaker for min del iallefall. Safirbezel.

5 års garanti på denne.

Pris:
Lærrem: 3.950 EURO
Silikon/gummi: 4.170 EURO
Stållenke: 4.250 EURO

Ryktene tilsier at denne blir tilgjengelig i november :)

Virkelig vellykket design fra Sinn. Spesiel integrerte trykknapper var utrolig stilig. Og er det titan i tillegg er det en skikkelig sikleverdig klokke ;)

Desverre blir prisen et effektivt prevensjonsmiddel for min del :(

Jeg likte klokken og dens design, kule detaljer på rem og skive også :) Men for min del blir den totalt uaktuell med en pris på over 30 000,- nok. :(

Virkelig bra design og farge kombinasjoner. Prisen virker litt høy ved første øyekast, men om man ser hva man får for pengene så kan prislappen rettferdiggjøres i mine øyner.

Blir spennende å følge med på denne klokken når den kommer ut :)

Jeg regner med den vil tåle en vannsprut og. De fleste andre instrument chronographene har en vanntetthet på 20 bar / 200m. Her har de mulig brukt samme teknologi på chronopusherne som U1000 har :)

Skal til Berlin om noen uker, og har bestemt meg for å kjøpe en Sinn-klokke. Har ikke helt bestemt meg for hvilken ennå, det står mellom to-tre forskjellige.

Hvis jeg hadde hatt råd skulle jeg gjerne hatt denne, men dessverre er budsjettet mitt på 1/3-1/2 av hva denne koster. En gang i framtiden kanskje, hvis/når denne havner på bruktmarkedet, skal jeg skaffe meg en. ;)

Flere som legger merke til at minutt-telleren i rød kl. 6 minner mistenkelig om de røde 3/T-sirklene på Heuer Bund? :) Hele klokken minner jo igrunn en del om denne, som også ble produsert av Sinn en periode :)

Ble litt skuffet over specsene. :(

Hadde bl.a. håpet at den skulle være ordentlig vanntett og testet ved Germanische Lloyd slik som de fleste av de andre EZM-klokkene.

Det er jo en pilotklokke og ikke en dykker, men likevel.

Ble litt skuffet over specsene. :(

Hadde bl.a. håpet at den skulle være ordentlig vanntett og testet ved Germanische Lloyd slik som de fleste av de andre EZM-klokkene.

Det er jo en pilotklokke og ikke en dykker, men likevel.

Ordentlig vantett ?????? Den er garantert tett ned til 200m. Er ikke det nok???
Aaaahhh - nå forstår jeg. Du er en av dem som opererer dypere enn 180m :cool: Mye detaljer å henge seg opp i her gitt. Sjekk Norsok Standard U-100N av 1. juli 2009.

Og en annen ting: Denne Sinn modellen har verken heliums ventil eller kalrez o-ringer. Altså: Den er ikke helium sikker :D Tror nok derfor at 200m dybde rating er mer enn nok for de fleste av oss. Hvis du da ikke driver med hysterisk bounce diving. Enig?

Så en liten ting ang. Germanische Lloyd. De er en konkurrent av Norske Veritas og foretar konsulent oppdrag og paraktiske tester. Når det gjelder trykktesting av klokker så foretar de kun en destruksjons test. Dvs. at de tester en ferdig produsert model opp mot trykk ratings spesifikasjonen. Er testen ok så får "designet" Germanische Lloyd stempel og sertifikat. Rammen til sertifikatet må Sinn skaffe selv. :) Det betyr at trykktesting av produksjonsmodellene gjøres hos produsenten eller en tredjepart funnet verdig av produsenten, og ikke hos Germanische Lloyd.

Eeeehhh - personlig synes jeg kassen på denne modellen ser helt rar ut. Men det er smak og behag ;) og ikke etter min smak.

Frode.

Ordentlig vantett ?????? Den er garantert tett ned til 200m. Er ikke det nok???
Aaaahhh - nå forstår jeg. Du er en av dem som opererer dypere enn 180m :cool: Mye detaljer å henge seg opp i her gitt. Sjekk Norsok Standard U-100N av 1. juli 2009.

Mulig jeg går på en liten blemme her, men tyske DIN8310 er vel det samme som ISO2281? I så fall betyr jo 200M ikke 200 meter, men heller at du kan svømme litt rundt og kanskje ta noen snorkeldykk, men ikke noe dypere? Eller er jeg helt på villspor her?

Mulig jeg går på en liten blemme her, men tyske DIN8310 er vel det samme som ISO2281? I så fall betyr jo 200M ikke 200 meter, men heller at du kan svømme litt rundt og kanskje ta noen snorkeldykk, men ikke noe dypere? Eller er jeg helt på villspor her?

He he. Klokke industrien har kokt sammen en rar definisjon av hva som er vanntett og hva som ikke er vanntett.
Sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/Diving_watch

Her ser du at testing til 20 bar kun kvalifiserer til "Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving."

Hysterisk morsomt spør du meg. Når det gjelder Sinn så er saken grei. Er klokkene trykktestet til 20 bar så tåler de 200 m vanndyp. Men kansje ikke 201 m :) Slik er nå engang filosofien bak trykktesting.

Frode.

En del av Sinn U-serien har for meg fremstått litt for "sterile", selv om jeg har stor respekt for både serien og merket. Men denne modellen var virkelig lekker!
Jeg forstår ikke helt diskusjonen rundt vanntetthet.
Det er relativt lite interessant for denne typen ur, tenker jeg. Er man hardcore dypdykker velger man noe helt annet, som for eksempel Deapsea, Ploprof, Superocaen, Aquatimer 2000 o.l.

Igjen - lekker!:D